Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Avrasya Tüneli inşaatının yüzde
82'sinin tamamlandığını belirterek, "Hedefimiz yıl sonunda tüneli
bitirerek İstanbul'un ve İstanbullunun hizmetine sunmak." dedi.
Arslan,
Avrasya Tüp Geçişi Projesi ziyareti öncesi, projenin Haydarpaşa'daki merkez
ofisine geldi. Burada Bakan Arslan'a, Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım
AŞ (ATAŞ) Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, ATAŞ Üst Yöneticisi (CEO) Seok
Jae Seo ve ATAŞ Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Tanrıverdi tarafından yapımı
devam eden proje hakkında bilgi verildi.
Daha
sonra Anadolu Yakasından tünele giren Arslan, Avrupa Yakasına kadar geçerek
incelemelerde bulundu.
Burada
gazetecilere açıklamalarda bulunan Arslan, İstanbul'u rahatlatacak projeleri
tek tek hayata geçirdiklerini belirterek, Marmaray'dan sonra deniz altından
yapılan tünelden araçların geçeceğini söyledi.
Arslan,
deniz yüzeyinin 106,4 metre altından geçen projenin bu anlamda bir rekoru
elinde bulundurduğunu dile getirerek, tünelin 12 metrelik çapıyla da rekorun
sahibi olduğunu aktardı.
"Bu
rekor proje, tarihi yarımadadaki trafiğin İstanbul'u daha fazla yormadan deniz
altından Anadolu'ya geçmesini sağlıyor" diyen Arslan, Anadolu'dan
Avrupa'ya geçmek isteyenleri ise şehir içinden, 1,5-2 saatlik köprü trafiğinden
kurtararak 15 dakikada karşıya geçmelerini sağladığını anlattı.
Arslan,
"Projenin tarihi yarımadaya katkısı yadsınamaz. Projenin tarihi yarımadaya
yük olacağını iddia etmişlerdi. Avrasya Tüneli, tarihi yarımadaya yük olmaya
değil yükünü almaya gelen Marmaray'ın kardeşi." dedi.
"En
büyük depremde bile hizmet vermeye devam edecek"
Projenin
çok sayıda ulusal ve uluslararası ödül aldığını aktaran Arslan, proje için ÇED
Raporu gerekli olmadığı halde Türkiye'nin ve Avrupa'nın alanında en uzman
yetkililerine ÇED çalışması yaptırıldığını ifade etti.
Arslan,
"Avrasya Tünelinde inşaat olarak yüzde 82'ye geldik. Hedefimiz yıl sonunda
tüneli bitirerek İstanbul'un ve İstanbullunun hizmetine sunmak. Normalde 2017'nin
temmuz ayında bitirilmesi gereken proje 7 ay erken bitirilmiş olacak. Bu tip
devasa projelerde zamanından sonra bitirilme alışkanlığı var. Bu alışkanlık
kırılacak." diye konuştu.
Tünelin
depreme karşı dayanıklılığına ilişkin Arslan, "İstanbul gibi bir deprem
şehrinde 2 bin 500 yılda bir olması olasılığı düşünülen en büyük depremde bile
en ufak bir hasar olmadan hizmet vermeye devam edecek. Gerek Marmaray, gerek
Avrasya Tüneli depreme dayanıklılık anlamında kimsenin şüphesi olmasın ki; en
ufak bir hasar görmeden ayakta, hayatta kalacak projeler. Bu anlamda gerçekten
iddialı projeler." ifadelerini kullandı.
"Günde
120 bin araç geçecek"
Arslan,
Avrasya Tünelinin Asya ve Avrupa taraflarındaki yollarıyla birlikte toplam 14,6
kilometre olacağını ve bunun 5,5
kilometrelik kısmını tünelin oluşturduğunu aktardı.
Tünelin
günde 120 bin araca hizmet etmesini öngördüklerini, yılda 40 milyon adet ettiğini
dile getiren Arslan, "Yaptığımız çalışmalar gösteriyor ki proje
sağlayacağı kolaylıklar sayesinde İstanbullu bu tüneli tercih edecek ve 1-2 yıl
içerisinde 120 bin rakamını geçeceğiz" dedi.
Arslan,
tünel geçiş ücretine ilişkin bir soru üzerine, "Geçiş ücretinin dövize
endeksli olduğunu biliyorum. Onun açılma tarihinin güncellenmesi gerekiyor. 5
dolar artı KDV olacak. Yani 15 ila 20 lira arası olacak. 5 dolar artı KDV
olarak biz söylemiş olalım." diye konuştu.
Konuşma
sonrası Bakan Arslan'a Avrasya Tüneli Projesinin ilk imza töreninde çekilen
fotoğrafı hediye edildi. Arslan, sonrasında projenin müzesine konulacak bir
kaska imzasını attı. Tören sonrası Arslan, gazeteciler ve işçilerle fotoğraf
çektirdi.
İki
kıta arasında yolculuk süresi 15 dakikaya inecek
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü
tarafından Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale
edilen ve inşaat çalışmaları Yapı Merkezi ve SK E&C ortaklığı tarafından
yapılmakta olan projenin planlanan süreden önce hizmete girmesi için çalışmalar
7 gün 24 saat aralıksız olarak sürüyor.
Trafiğin
çok yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında yolculuk süresi 15 dakikaya kadar
inecek proje, sahip olduğu ileri teknoloji ile bu güzergahta güvenli ve konforlu
yolculuk imkanı sağlayacak.
Projenin
sahip olduğu modern aydınlatma, yüksek kapasiteli havalandırma ve yolun düşük
eğime sahip olması gibi özellikler yolculuk konforunu artıracak. Tünelin iki
katlı inşa edilmesi yol güvenliğine sağladığı katkı sayesinde sürüş konforunu
da olumlu yönde etkileyecek.
Her
katta 2 şeritten tek yönlü geçiş sağlanacak. Sis, buzlanma gibi olumsuz hava
koşullarında da kesintisiz yolculuk yapılması imkanı olacak. Kara yolu ağını
tamamlayan anahtar bağlantı ve İstanbul'daki mevcut havaalanları arasında en hızlı
ulaşım olanağı sağlanacak.
TÜNELİN
TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM)
tarafından Kazlıçeşme-Göztepe hattında Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale
edilen projenin uzunluğu 14.6 km. Bu mesafenin 5.5 km'lik kısmını tünel
oluşturuyor. Bu tünel kısmının da 3.4 km ise denizin altında. Avrasya Tüneli
ile İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe güzergâhında
yolculuk süresinin 100 dakikadan 15 dakikaya kadar inmesi bekleniyor. Bir katı
gidiş bir katı geliş olmak üzere 2 katlı olarak inşa edilen tünel 2'şer
şeritten oluşacak. Avrasya tünelinin Asya girişi Harem'de, Avrupa yakası girişi
ise Çatladıkapı'da yer alacak. Tünelde sadece minibüs ve otomobillerin
kullanımına izin verilecek. Araçlar OGS ve HGS sistemleriyle ödeme yapabilecek
iken araç içindeki yolcular için ayrıca ödeme yapılmayacak.
Kaynak:
ulasimonline.com