Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / TOOB, SINIR KAPILARININ MODERNİZASYONU İÇİN ; 270 MİLYON TL HARCADI, 200 MİLYON TL DAHA HARCAYACAK

TOOB, SINIR KAPILARININ MODERNİZASYONU İÇİN ; 270 MİLYON TL HARCADI, 200 MİLYON TL DAHA HARCAYACAK

TOOB, SINIR KAPILARININ MODERNİZASYONU İÇİN ; 270 MİLYON TL HARCADI, 200 MİLYON TL DAHA HARCAYACAK15.06.2009

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin iştiraklerinden olan Gümrük ve Turizm İşletmeleri Ticaret AŞ, bugüne kadar Habur, Çilvegözü, Kapıkule, Sarp be Hamza beyli sınır kapı’larının modernizasyon projelerini yap-işlet-devret modeliyle tamamladı. 9 adet sınır kapısının daha projelendirme ve ön fizibilite çalışmalarını Gümrük Müsteşarlığı ile koordineli olarak yürüttüklerini söyleyen Gümrük ve Turizm İşletmeleri AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Arif Parmaksız, modernize edilen sınır kapıları için bugüne kadar yaklaşık 270 milyon TL yatırım yapıldığını belirtti.

“Kapıkule Sınır Kapısı için yaklaşık 130 Milyon TL, Habur için 60 Milyon TL, Sarp için yaklaşık 40 Milyon TL, Cilve gözü için 30 Milyon TL ve Hamza beyli için yaklaşık 10 Milyon TL yatırım yapıldı” diyen Arif Parmaksız, çalışmaları devam eden kapılar için yaklaşık 200 Milyon TL daha harcanmasının planlandığını vurguladı.

Kısa sürede tamamlandı

Sınır kapılarının modernizasyonunun yaklaşık 1 yıl sürdüğünü belirten Parmaksız, “Bunlar içinde Habur, Cilve gözü ve Hamza beyli Sınır Kapıları’nın modernizasyonu 10 ay gibi rekor bir sürede tamamlanırken, kapıkule ve Sarp’ın modernizasyonları da yaklaşık 12–13 ay gibi kısa sürelerde tamamlanmıştır” dedi ve ekledi: “Modernizasyon projeleri ile sınır kapılarında, gümrük işlemlerini kolaylaştırıcı uygun bir mimari sunan bir kurumsal yapı ortaya çıkarılmıştır. Kapılarda X-Ray tarama cihazları, kartlı geçiş sistemleri, kapalı devre kamera sistemleri gibi modern teknik donanımların yanı sıra, fast food, free shop market, banka gibi modern imkanlar sunan yeni ticari alanlar da tesis edilmiştir. Projelerin tamamlanması ile ortaya çıkan ilk sonuçlar; Gümrük kapılarında ki bekleme sürelerinde ciddi bir düşüş yaşandığını, ticari gelirler ve vergilerde fark edilir bir artış meydana geldiğini, kaçakçılıkla daha etkin bir mücadele yapılabildiğini ve kullanıcı memnuniyetinin giderek arttığını göstermektedir.”

Tır kuyruklarına çözüm

Gümrük Müsteşarlığı ile yapılan uygulama sözleşmesine göre, işletme süreleri Habur Sınır Kapısı için 15 yıl, Cilve gözü Sınır Kapısı için 13 yıl, Hamza beyli Sınır Kapısı için 7 yıl, Kapıkule ve Sarp Sınır Kapıları için ise, 20 yıl olarak belirlendiğini söyleyen Parmaksız, TIR kuyruklarına çözüm olarak, her sınır kapısının yakınında TIR’lara ve TIR şoförlerine her türlü hizmetin sağlandığı, tam güvenlik önlemlerinin alındığı TIR Parkları kurulacağını anlattı. Böylece, yollarda uzun tır kuyrukları oluşmayacağını belirten Parmaksız, bu sayede ayrıca servis, antrepo, yiyecek-içecek, wc-duş ve benzeri hizmetlerin çok daha güvenli bir ortamda verilmiş olacağını söyledi.

Türkiye’nin ihracatının 125 milyar doları aştığını ve bu ihracatın yaklaşık %40’ının kara sınır kapılarımız vasıtasıyla gerçekleştiğini ifade eden Parmaksız, kara sınır kapılarının modernizasyonunun Türkiye’nin yeniden yapılanma politikaları içindeki en önemli konulardan birisi olduğunu kaydetti. Modernizasyon projeleri ile sınır kapılarındaki bekleme sürelerinin düşürüldüğünü anlatan Parmaksız, kullanıcılara çağdaş ve güvenli bir hizmet ve modern imkanlar sunulduğunu söyledi.

Kaynak: Transport Dergisi

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr