Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Dünyadan / LİMANLAR ÜLKESİ HOLLANDA

LİMANLAR ÜLKESİ HOLLANDA

LİMANLAR ÜLKESİ HOLLANDA21.07.2009Toplam yük hareketleri dikkate alındığında Avrupa’daki ilk 20 liman sıralamasında üç limanı birden bulunan Hollanda, Rotterdam Limanı ile dünya sıralamasında 4’üncü sırada yer alıyor. Kapsamlı karayolu, demiryolu, suyolları ve boru hatları ağı ile desteklenerek önemini artıran limanları sayesinde Avrupa’ya açılan kapı olmayı hedefleyen ülke, güçlü denizcilik kümeleri ile de dikkat çekiyor.

Kuzey Denizi’ne akan üç büyük ırmağın oluşturduğu deltada Hollanda halkının kendi yarattığı bir ülke, Hollanda. GSYİH’nın yüzde 70’inin deniz seviyesinin altında kazanıldığı, yenilikçi yaklaşımla oluşturulan su kontrol projesiyle topraklarının üçte ikisini su altında kalmaktan koruyan bir ülke….

Hollanda denince ilk olarak akla yel değirmenleri ve laleler gelse bile aslında Avrupa’nın iç bölgelerindeki yaklaşım yarım milyar tüketiciyi dünya üreticileriyle buluşturan, dünya klasmanındaki Rotterdam Limanı, Avrupa’ya kolay ulaşım sunan Amsterdam Limanı da dahil olmak üzere toplam 15 limanı ile ‘lojistik bizim işimiz’ diyen bir ülke. Lojistik performans endeksinde dünya 2’ncisi olması da bunu doğrular nitelikte.

Lojistik sağlayıcıları, geniş kapsamlı karayolu, demiryolu, suyolları (kanal) ve boru hatları ağı ile desteklenerek önemini artıran limanları sayesinde ‘Avrupa’ya açılan kapı’ olmayı hedefleyen Hollanda, Avrupa’nın en büyük iç su taşımacılık filosuna da sahip. 187 bin kişinin istihdam edildiği güçlü bir denizcilik kümesi bulunan Hollanda’nın iç bölgelere yaptığı nakliyatlar tüm Avrupa ticaret nakliyesinin yüzde 54’ünü oluşturuyor.

Limanlar, Avrupa’ya Açılan Kapı…

Dünya genelindeki üreticileri Avrupa’daki 500 milyon tüketici ile buluşturarak, küreselleşen dünya ekonomisinde önemli bir rol oynayan Hollanda’nın bu önemli rolünün merkezinde ise ülkenin başlıca dört bölgesini çevreleyen 15 liman yer alıyor. Dünyanın üçüncü büyük limanı olan Rotterdam Limanı, Ren ve Maas Irmaklarının denizle buluştuğu yerde Avrupa’ya kolay ulaşım olanağı sağlarken, çeşitli bölgesel limanlarla birlikte Amsterdam Limanları, Avrupa’ya giden-gelen kargo ve yolcular için başlıca merkezlerden biri olan Schiphol Havaalanı’nın yakınında yer alması ile büyük avantaj sağlıyor. İskandinavya, İngiltere ve Baltık Bölgesiyle ticaret için stratejik bir konuma sahip olan ülkenin kuzeyindeki Groningen Limanı bölgenin enerji sektörüne odaklanırken Zeeland Limanı ise ülkenin güneybatı bölümünün lojistik ve endüstriyel merkezi niteliğine sahip. Dünya klasmanındaki lojistik hizmet sağlayıcılarla desteklenen Hollanda’nın tüm bu limanları, kapsamlı karayolu ve demiryolu ağları, suyolları ve boru hatları aracılığıyla Avrupa’nın iç bölgelerine de etkin erişim sağlıyorlar. Ayrıca, toplam yük hareketleri dikkate alındığında Avrupa’nın ilk 20 limanı sıralamasında Hollanda’nın üç limanının adını görmek mümkün ki ilk sırda Hollanda’nın Rotterdam Limanı yer alıyor.

Avrupa’nın Gözdesi Rotterdam

Dünyanın dördüncü büyük limanı olan ve Avrupa’nın tartışılmaz lojistik merkezi ve dünyanın ikinci ikmal limanı konumundaki Rotterdam Limanı, Batı Avrupa’daki tüm başlıca endüstriyel ve ekonomik merkezlere 24 saatten kısa sürede erişimi mümkün kılarak, petrol ve gaz ürünlerinin ithalat, üretim ve ihracatı için global bir merkez niteliğinde bulunuyor. 500’ü aşkın tarifeli servisi sayesinde, Rotterdam dünya genelinde yaklaşık 1000 limana bağlanmanın yanında, Avrupa’da yaklaşık 300 liman ile çalışıyor ve 150’yi aşkın konteynır ve RO-RO liner servisi sağlıyor. Her yıl, 35 bin deniz taşıtı ve 130 bin nehir taşıtını ağırlayın Rotterdam’ın liman ve sanayi bölgesi 40 kilometre boyunca uzanan toplam 10 bin hektarlık bir alanı kaplıyor.

2007 yılında 409 milyon tonun üzerinde yük hareketi ile Avrupa limanları arasında ilk sırada yer alan ve 2008 yılındaki 421 milyon tonun üzerindeki yük hareketi ile ilk sıradaki yerini koruyan Rotterdam Limanı, konteynır hareketlerine bakıldığında da 2008 yılında Avrupa limanları arasında ilk sırada yer aldı. Ambarlı Limanı’nın 2 milyon 262 bin TEU ile 12’nci sırada yer aldığı Avrupa’nın en büyük konteynır limanları arasında Rotterdam, 10 milyon 784 bin TEU ile ilk sırada yer aldı. 2008 yılında elde edilen konteynır elleçlenmesi ile dünya sıralamasında ilk 10 liman arasına giren Rotterdam, toplam yük hareketi değerlendirildiğinde de dünya sıralamasında 4’üncü sırada yer aldı.

En büyük tankerleri haftanın 7 günü 24 saati ağırlayan Rotterdam Limanı’nda 1000 hektarlık genişletme projesi ise hala devam ediyor. Aynı zamanda Rotterdam, Avrupa’nın bioyakıt merkezi olmayı da amaçlıyor. Hollanda’nın diğer önemli limanı ise devlet kuruluşu olan Amsterdam Limanı. 2008 yılında 94 milyon tonun üzerindeki yük hareketi ile Avrupa limanları arasında 5’inci sırada yer alan Amsterdam Limanı, çok sayıda kimya ve depolama şirketine ev sahipliği yapmasının yanında kakao ticaretinde başlıca merkezlerden biri durumunda. Yüzde 7,4’lük Pazar payı ile kuzeybatı Avrupa’nın en büyük dördüncü limanı olan Amsterdam’da sadece işlem gören konteynerlerin sayısında bile yüzde 26’lık bir artış yaşanarak işlem gören konteynır sayısı 306 bin TEU’ dan 386 bin TEU’nun üzerine çıktı. Liman, Avrupa için Akıllı Kargo Merkezi (Smart Cargo hub for Europe) inisiyatifi çerçevesinde, Avrupa’nın en hızlı ve güvenilir çok modelli merkezi olmayı da amaçlıyor. Ülke için büyük öneme sahip olan Amsterdam ve Rotterdam limanları çok büyük sürdürülebilirlik projelerinde de yer alıyorlar. Ülkenin güneybatı bölümünün lojistik ve endüstriyel merkezi niteliğinde limanı Zeelan ise 33 milyon tonun üzerindeki yük hareketi ile Avrupa limanları arasında 19’uncu sırada bulunuyor.

 

Güçlü Denizcilik Kümeleri İstihdama Katkı Sağlıyor

Hollanda, Avrupa’daki karayolu taşımacılığında lider ülke olmanın yanı sıra iç bölgelere sevkiyatlarda da önemli bir rol oynuyor. Sadece taşımacılığa ayrılmış çift yönlü bir demiryolu hattı olan Betuweroute, konteynerlerin ve dökme yüklerin Rotterdam’dan Avrupa’ya hızlı bir şekilde taşınmasını sağlıyor. Ayrıca tüm limanlarda, depolama, aktarma, endüstriyel işlemlerden geçirme ve yan hizmetler ile taşıma, paketleme, depolama ve dağıtım alanlarında uzmanlaşmış şirketler de hizmet veriyor. Hollanda’nın iç bölgelere yaptığı nakliyatlar tüm Avrupa ticaret nakliyesinin yüzde 54’ünü, konteynır nakliyatlarının yüzde 40’ını, petrol nakliyatlarının yüzde 70’ini ve petrokimya nakliyatının yüzde 60’ını oluşturuyor. 2008 yılında IMD Business School tarafından su taşımacılığı kalitesi açısından dünya üçüncüsü olarak seçilen Hollanda’da denizcilik kümeleri de önemli rol oynuyor. Yüzlerce yıllık denizcilik tecrübesine sahip olan Hollandalılar Avrupa’nın en büyük iç su taşımacılık filosunu işletmenin yanındı, yat ve özel komplike ürünlerin imalatında önde gelen bir yer tutuyor. Hollanda denizcilik kümesi birbirinden farklı olmakla birlikte birbirlerini tamamlayan ve 100 kilometrelik yarıçapa sahip bir alanda faaliyet gösteren 11 sanayiden oluşuyor.

11 alt sektör ve 11 bin şirketten oluşan Hollanda denizcilik kümesinde 187 bin kişi istihdam ediliyor ve 26,9 milyar Avro’luk bir ciroya ulaşılıyor. Güçlü bir uluslararası odağı bulunan denizcilik kümesi, cironun yüzde 67’ünü ihracattan elde ediyor ve dünyanın dört bir tarafında operasyonları olan gemi inşacıları Hollanda dışında 37 bin 500 kişiye de istihdam sağlıyor.

Lüks yatlar, özellikle de 45 metreden uzun olan yarı ısmarlama yatlar konusunda piyasada hakim bir konuma sahip olan Hollanda, bu kategoride yüzde 35’lik Pazar payına sahip.

Kaynak: Lojiport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr