Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / EİT/BMAEK TRANS-HAZAR VE ALMATI-İSTANBUL KORİDORLARI KOORDİNASYON KOMİTESİ İSTANBUL’DA TOPLANDI

EİT/BMAEK TRANS-HAZAR VE ALMATI-İSTANBUL KORİDORLARI KOORDİNASYON KOMİTESİ İSTANBUL’DA TOPLANDI

EİT/BMAEK TRANS-HAZAR VE ALMATI-İSTANBUL KORİDORLARI KOORDİNASYON KOMİTESİ İSTANBUL’DA TOPLANDI07.06.2023Ulaştırma Eğilimleri ve Ekonomisi Çalışma Grubu (WP.5) Başkanlığının, Trans-Hazar ve Almatı-İstanbul Koridorları EİT/BMAEK Koordinasyon Komitesi İkinci Toplantısı için Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı ile Türkiye, Azerbaycan, İran, Gürcistan, Kazakistan, Özbekistan demiryolu idareleri temsilcileri 6-8 Haziran tarihlerinde İstanbul’da bir araya geldi.

TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğü ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıya, Genel Müdür Yardımcı Çetin Altun, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürü Burak Aykan, BMAEK Ulaştırma Eğilimleri ve Ekonomisi Çalışma Grubu Başkanı Es de Wit, EİT Ulaştırma ve Haberleşme Dairesi Başkanı Akbar Khodaei ve üst düzey yetkililer katıldı.

Toplantının açılışında konuşma yapan TCDD Taşımacılık Genel Müdür Yardımcısı Çetin Altun, üye ülkeleri arasında ve üye ülkelerinin üçüncü ülkelerle ulaştırmanın geliştirilmesi alanında işbirliğinin vurgu yaparak bölgede daha etkin bir işbirliği ortamı tesis edilmesinin önemine dikkat çekti.

BTK Demiryolu Hattından Uzun Vadede 6,5 Milyon Tonun Üzerinde Yük Taşınması Hedefliyoruz
Genel Müdür Yardımcısı Çetin Altun sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yurt içi ve yurt dışında günde ortalama 200 tren seferiyle 88 bin ton yük taşıyoruz. 30 Ekim 2017 tarihinde açılışı yapılan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı Orta Koridor ile Asya’dan Avrupa’ya; Rusya’dan Ortadoğu, Afrika’ya kadar geniş bir hinterlantta taşımacılık imkânı sunarken oluşturulan bu demiryolu koridoruna talep giderek artıyor. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Demir İpek Yolu, daha ekonomik, daha kısa, daha güvenli ve iklimi daha elverişli olması gibi sunduğu pek çok avantaj sayesinde çok önemli bir uluslararası demiryolu koridoru olarak ön plana çıkıyor. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi; Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, Orta Koridor’un altın halkası olarak kıtalar arasında kesintisiz demiryolu taşımacılığına imkân sağlıyor. Orta koridor ve Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üzerinden konteynerlerin Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Çin'den Avrupa'ya 18 günde ulaşması mümkün. BTK Demiryolu hattından uzun vadede 6,5 milyon tonun üzerinde yük taşınması hedefliyoruz.

Demir Yolu Yük Taşıma Hacminin Yıllık 1 Milyon Tona Çıkarılması İşbirlikleri Devam Ediyor
Genel Müdür Yardımcısı Altun:
"28-29 Nisan 2019 tarihlerinde Tahran’da gerçekleştirilen Türkiye-İran Karma Ulaştırma Komisyonu 8. Toplantısı’nda alınan kararlar uyarınca, iki ülke arasındaki 2019 yılında 350 bin ton olan demiryolu yük taşıma hacminin yıllık 1 milyon tona çıkarılması amacıyla işbirliği içerisinde çalışmalarımız devam etmektedir. Ayrıca, Birleşmiş Milletler Dünya Gıda Programı kapsamında, Ülkemizden İran (İnceburun) - Türkmenistan (Etrek) sınır bağlantısı üzerinden Afganistan’a Kuruluşumuz tarafından gerçekleştirilen yardım taşımaları devam ediyor. İran/Türkmenistan sınır bağlantısı Sarakhs üzerinden de Orta Asya ülkeleri ile yük taşımacılığı devam ediyor" dedi.
Dünyada Yaşanan Gelişmeler Uluslararası İş Birliğinin Ne Kadar Önemli Olduğunu Gösteriyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Avrupa Birliği Dış İlişkiler Genel Müdürü Burak Aykan, "Etkinliğimizin tüm katılımcılar için verimli geçmesini temenni ediyor, bu vesile ile ortaya konacak yeni vizyonların gelecekteki politikaları belirlemede önemli katkılar sağlayacağına inanıyorum. Bilindiği üzere, 2019 Aralık ayı sonunda ortaya çıkan Kovid-19 salgını kısa bir sürede küresel bir sorun olarak tüm insanlığı etkisi altına almıştır. Salgın nedeniyle uzayan süreç bizlere tüm ulaşım modları ve rotalarının, kısa veya orta vadede üstesinden gelinemeyecek öngörülemeyen risklere ve zorluklara açık olduğunu göstermiş; güvenilir tedarik zincirlerinin öneminin anlaşılması ve uluslararası iş birliğinin ne kadar elzem olduğunun gündeme gelmesi açısından çok önemli dersler vermiştir."

Orta Koridor’da Hattın Kapasitesinin Artırılması Önem Arz Etmektedir
Salgın sürecinin etkilerini atlatamadan patlak veren Rusya-Ukrayna savaşı, küresel çapta ciddi bir enerji, gıda ve ekonomik krizin ortaya çıkmasına sebep olduğunu ifade eden Genel Müdür Aykan:
"Afrika başta olmak üzere dünyanın en fakir ülkelerinde kıtlık riskini ortaya çıkaran bu durumdan etkilenen tüm bölge ülkelerine yardım etmek amacıyla üstümüze düşen her türlü sorumluluğu yerine getiriyoruz. Şu ana kadar "tahıl koridoru" üzerinden 963 gemi ile taşınan tahıl miktarı yaklaşık 31 milyon tonu buldu. Bahsetmiş olduğum tüm bu faktörler, dünya genelinde ulaşım hareketliliğini, özelde ise Çin'i Avrupa'ya bağlayan Doğu-Batı rotalarını temelden etkiledi. Koridorlarda yaşanan sıkıntılar, Doğu-Batı ticaretinde, Türkiye’nin de içinde bulunduğu "en güvenli, hızlı, ucuz, istikrarlı ve düşük maliyetli rota" olarak kabul edilen Orta Koridoru öne çıkmakta. Orta Koridor’da ortaya çıkan bu tarihi fırsatı kaçırmamak için mevcut güzergâhtaki sorunların hızla çözülmesi ve hattın kapasitesinin artırılması önem arz etmektedir" dedi.

Toplantıda, Trans-Hazar ve Almatı-İstanbul koridor ülkelerinde yaşanan gelişmeler, devam eden projelerin yanı sıra işletmecilikle ilgili yaratılan imkan ve fırsatlara ilişkin güncel bilgiler sunuldu. Ayrıca, koordinasyon komitesinin 2023-25 çalışma programı taslağı ve 2023-24 iki yıllık çalışma programı, ulaştırma altyapısının değerlendirilmesi ve eksik bağlantıların tanımlanması, yenileme gereklilikleri, koridorlarda taşıma belgelerinin dijital hale getirilmesi, uyumlaştırılması ve standart hale getirilmesi, koridor çapında güvenilir orerlerin ve tarifelerin mevcudiyetinin ve her iki koridorda düzenli demiryolu taşımacılığı hizmetlerini engelleyen diğer hususların değerlendirilmesi, güzergah boyu sınır geçiş verimliliğinin her iki koridorda değerlendirilmesi ve sınır geçişinin kolaylaştırma girişimlerini belirlenmesi, önceliklendirilmesi ve uygulanması, koridorların ekonomik uygulanabilirliği ve direncinin yanı sıra çevresel performanslarının güçlendirilmesi gündem maddeleri görüşüldü.

Toplantının sonunda, toplantının katılımcılarına Marmaray’da teknik ziyaret gerçekleştirildi.

Kaynak: tcddtasimacilik.gov.tr
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr