utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Gündem
/
İHRACATÇI MALINI GÖNDERECEK TIR BULAMIYOR
İHRACATÇI MALINI GÖNDERECEK TIR BULAMIYOR
Yıl Seçiniz
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
01.10.2018
Avrupa'nın çeşitli ülkelerindeki TIR parklarında ithalat malı bulabilmek için haftalarca mal bekleyen TIR'ların geri dönememesi, dolayısıyla, ihracatçı firmaların eskisi kadar rahat TIR aracı bulamamasına neden oluyor.
Bugünlerde ekonomideki dalgalanmalar ve döviz-faiz cephelerindeki ani hareketlenmeler kadar, reel sektörü ilgilendiren bir başka sorun daha yaşanıyor.
Bursalı ihracatçı firmalar, mallarını gönderecek TIR bulamıyor.
İlginç bir sorun değil mi..?
Ama bu sorun, şu anda ihracatçıların canını fazlasıyla sıkıyor.
Sorun aslında döviz kurlarındaki artışla direkt ilgili…Döviz fiyatlarının artışı sonrasında duran ithalat, ihracatı da bu anlamda etkiliyor.
Başta Bursa olmak üzere ülkemizin ihracatçı kentlerinin çoğundan Avrupa'ya mal götüren TIR'lar, döviz kuru artışı nedenli ithalatın çok aza inmesi nedeniyle geri dönemiyor. Avrupa'nın çeşitli ülkelerindeki TIR parklarında ithalat malı bulabilmek için haftalarca mal bekleyen TIR'ların geri dönememesi, dolayısıyla, ihracatçı firmaların eskisi kadar rahat TIR aracı bulamamasına neden oluyor.
Bu olumsuzluğun bir başka neden-sonuç ilişkisi de, nakliye bedellerine yansıyor.
Yakın geçmişte Köln, Berlin veya Brüksel'e 3.000-3.500 Euro olan nakliye bedelleri, şu anda 5.000-6.000 Euro dolaylarına kadar yükseldi. Hatta ve hatta bazı TIR firmaları, araçların Avrupa'dan boş dönüş bedellerini de müşterilerine yüklemeye çalışıyorlar artık…
Yani bir anlamda; fırsatçılık yapılıyor. Son dönemde kamuoyunda oldukça fazla eleştiri kaynağı olan ve kur artışlarının çok üstünde zam yapan işyeri sahipleri arasına, taşımacılık sektöründeki bazı firmalarında katıldığını görmek tabii ki üzüntü veriyor.
İnanılmaz bir sorun bu…Ama gerçek..!
Reel sektörün içinde olan bir gazeteci-yazar olarak; bunu dile getirmek ve duyarlı Bursa milletvekillerini göreve davet etmek zorundayım.
İhracatçı firmalar zor durumda..!
İhracat mallarını Avrupa ülkelerine gönderebilmek için lojistik firmalarının kapısını aşındıran ihracat firmaları, genellikle “Tır yok. Avrupa'ya gönderdiğimiz araçlar geri gelemiyor. İthalat durdu. Araçlarımızı yüklü dönüş giderleri nedeniyle geri getiremiyoruz. Döviz düşerse ithalat da artar ve TIR araçlarımız geri gelir” diyorlar.
Kısacası; döviz kurlarındaki artış, ihracat firmalarını bu anlamda zorluyor. Mal sevk edecek araç bulamıyorlar ne yazık ki…
İHRACATIN YÜZDE 40'I TIR'LARLA
Bu sorunu dile getirirken lojistik sektörünün de bir analizini yapmak gerekiyor.
Türkiye'nin ihracatının yüzde 40'ı karayolundan TIR kamyonları ile yapılıyor. Yani TIR'lar her yıl 60 milyar dolarlık ihracat malını dış ülkelere taşıyarak, önemli bir iş başarıyorlar.
UND(Uluslararası Nakliyeciler Derneği) kaynaklı bilgilere göre; Türk TIR'ları, ülke ekonomisine çok büyük güç katıyorlar.
Türkiye'de şu anda: 1.173 lojistik firmasının C 2 belgeli 47,924 adet çekici kamyonu bulunuyor. Bu araçların 77.681 adet de treyleri var.
Bursa'ya ait bilgileri de paylaşalım isterseniz. 2016 Kayıtlarına göre; merkezi Bursa'da bulunan 12 lojistik firmasının 384 çekici aracı ve 632 treyleri bulunuyor. Görüldüğü gibi kentimizdeki lojistik firma sayısı, Türkiye geneline göre oldukça düşük…Ama İstanbul merkezli lojistik firmalarının şubeleri de bulunuyor yaşadığımız kentte…
Aslında Bursa; lojistik köy kurma konusunda çok geride kalmasa, bir nakliye merkezi olma şansına kavuşabilirdi. Bu konuda yapılan toplantılar, açık oturumlar ve fizibilite çalışmaları, ne yazıktır ki Bursalı ihracatçı firmaların TIR sorununu çözemiyor.
Garip ama gerçek olan bir şey de bu…Bursalı ihracatçılar, mallarını Avrupa ülkelerine gönderecek araç sıkıntısı çekiyorlar. Bu sorunun çözülmesini de acilen bekliyorlar.
İşin özeti bu aslında..!
Binay KAZAN - KENTGAZETESİ.COM
Kaynak:
lojiport.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans