utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Denizyolu
/
TÜRKİYE'NİN GEMİ VE YAT İHRACATI "TEMİNAT"A TAKILDI
TÜRKİYE'NİN GEMİ VE YAT İHRACATI "TEMİNAT"A TAKILDI
Yıl Seçiniz
2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
21.01.2019
GYİB Başkanı Cem Seven, "İhracatımızdaki düşüşün en büyük nedeni iş avansı karşılığı verilen Türk bankalarının teminat mektuplarının Avrupa bankaları tarafından kabul edilmemesi" dedi.
Gemi ve yat ihracatı "teminat" krizi nedeniyle düşüşe geçti. Aralık ayında yüzde 68 düşüş yaşayan sektör, 2018'i ise yüzde 26 gerileme ile kapattı. GYİB Başkanı Cem Seven, "İhracatımızdaki düşüşün en büyük nedeni iş avansı karşılığı verilen Türk bankalarının teminat mektuplarının Avrupa bankaları tarafından kabul edilmemesi" dedi.Hükümetten destek bekleyen sektör, ihracatçılar için Avrupa bankaları nezdinde Türk bankalarına yönelik 200 milyon euro tutarında limit açılabilmesinin sağlanmasını talep etti.
Gemi ve yat ihracatı aralık ayında yüzde 68 geriledi, 38.5 milyon dolarda kaldı. 2018 toplamında ise ihracat yüzde 26 düşüşle 990 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2018'in başında yıl sonu için 1.5 milyar dolarlık ihracat hedefi koyduklarını ancak teminat krizi nedeniyle bu hedefi yakalayamadıklarının altını çizen Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYİB) Başkanı Cem Seven, ihracattaki düşüşün en büyük nedeninin iş avansı karşılığı verilen Türk bankalarının teminat mektuplarının Avrupa bankaları tarafından kabul edilmemesi olduğunu dile getirdi. Seven, "Müşteriler, Avrupa Bankaları üzerinden kontr garanti istiyor, ancak Avrupa Bankaları da bu garantiyi vermiyor, veren bankalar da süreyi 6 ay ile sınırlı tutuyor, halbuki gemi inşası ortalama 1.5 yıllık bir süreç , hatta yat inşasında süre 2-3 yıl arası değişiyor" diye konuştu.
Masadaki bazı siparişler imza için 'teminat' bekliyor
Bazı siparişlerin Uzakdoğu'ya ve diğer yabancı tersanelere kaydığını belirten Seven, bazılarının ise aynı nedenle masada bekletildiğini söyledi. Başta özel amaçlı tekneler olmak üzere Türk tersanelerinin dünyada pek çok ilke imza attığını ve önemli çalışmalar yürüttüğünü vurgulayan Seven, hükümetten destek beklediklerini söyledi. Seven, Ticaret Bakanlığı'ndan acilen ihracatçılar için Avrupa Bankaları nezdinde Türk Bankalarına yönelik 200 milyon euro tutarında limit açılabilmesinin sağlanmasını talep ettiklerini belirtti.
Yabancı bankalara Türkiye'ye daveti
GYİB Başkanı Cem Seven, yabancı bankaların Türkiye'ye yönelik önyargılarını kırmak için gemi inşada en büyük müşterileri olan Norveç tersanelerinin çalıştığı banka yetkililerini Türkiye'ye davet ettiklerini, bu konudaki çalışmaların devam ettiğini aktardı.
"Destek gelirse ihracat ikiye katlanır"
Aynı zamanda eski GYİB Başkanı olan Çeksan Tersanesi Yönetim Kurulu Başkanı Başaran Bayrak da teminat krizinin gemi inşa ihracatında büyük kayıp yarattığını ifade ederek, "Gemi ve yat ihracatının sipariş üzere ve üretim süresi ortalama iki yıl olduğu için kontrata bağlanmış geri dönülmez akreditifi açılmış projelere yönelik söz konusu avans teminat mektuplarına ilaveten proje bedelinin yüzde 50-60'ı kadar köprü kredisini temin edebilirsek çok kısa sürede ihracatımızı en az iki misli arttırabilecek potansiyelimiz var" diye konuştu.
"Sektörün önündeki en büyük tehdit"
Cemre Tersanesi CFO'su Ömer Özeroğlu, teminat krizinin sektörün önündeki en büyük tehdit olduğunu belirterek, "Tersanelerimiz çevreci hibrit gemi araçları, inovasyon ödüllü balıkçı tekneleri gibi onlarca başarılı projeler yapıyor. Yaşanan sorun birçok projenin elimizde kaymasına neden oluyor. Avrupa ülkelerinin muteber bankaları nezdinde Eximbank ve Türk bankalarına yönelik, sektörün vade yapısına da uygun açılacak kontgaranti limitlerinin sağlanması bu engelin aşılması için en kritik hamlelerden biri" dedi.
Aysel YÜCEL – DÜNYA
Kaynak:
lojiport.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans