Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / UTİKAD’IN HAVAYOLUNDA GÜMRÜK KIYMETİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN ÇALIŞMALARI BAŞARILI SONUÇ VERDİ

UTİKAD’IN HAVAYOLUNDA GÜMRÜK KIYMETİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN ÇALIŞMALARI BAŞARILI SONUÇ VERDİ

UTİKAD’IN HAVAYOLUNDA GÜMRÜK KIYMETİNİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN ÇALIŞMALARI BAŞARILI SONUÇ VERDİ10.04.2018Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD'ın birkaç yıldır yakından ilgilendiği havayoluyla ithalat yapan firmaların gerekenden fazla vergi ödemelerinin yarattığı yüksek maliyetlerin düşürülmesine yönelik çalışma ve girişimleri sonuç verdi. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından "Konşimento Beyanı (Havayolu)" konulu genelge yayınlandı.

Yayınlanan genelge ile havayolu taşımacılığında düzenlenen konşimentolar ile ilgili olarak gümrük kıymetinin belirlenmesinde ara konşimento ve buna ilişkin faturada belirtilen tutarın dikkate alınarak işlem yapılmasının yanı sıra navlun bedelinin, eşyanın ağırlık, miktar ve benzeri ölçü birimleri ile orantılı bir şekilde beyanname kalemlerine dağıtımının da uygun bulunduğu belirtildi.

Türk lojistik sektörünün önündeki önemli engellerden biri daha Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD'ın büyük destek verdiği uzun süreli girişim ve çabalar sonucunda ortadan kalktı. UTİKAD'ın son birkaç yıldır takipçisi olduğu havayolunda gümrük kıymetinin tespitinde ana konşimentoda belirtilen TACT fiyatlarının dikkate alınması ve gümrük vergilerinin bu fiyatlar üzerinden hesaplanması sorunu, T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından "Konşimento Beyanı (Havayolu)" konulu genelge çözüme kavuştu. Yeni genelge ile havayoluyla ithalatın artmasının da önü açıldı.
 
UTİKAD konuya ilişkin çalışmalarına birkaç yıl önce başladığını belirten UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur; “Konu öncelikle IATA Kargo Başkanı Glyn Hughes ile görüşüldü, ana konşimentolar üzerine yazılan TACT fiyatlarının Türkiye'de ithalatlarda yüksek vergi ödenmesine sebep olduğu ve bu durumun Türkiye'de hava kargo taşımacılığının gelişmesinin önünde engel teşkil ettiği aktarıldı. Glyn Hughes konuyu IATA nezdinde çözmek üzere gündeme getireceğini aktardı ve IATA ile konunun takibi sürdürüldü. Bu süreçte sorun IATA'nın Avrupa Bölgesi'nden Sorumlu Kargo Müdürü Stephane Noll'a da aktarıldı ve ana konşimentoda esas alınan TACT fiyatlarının aslında sadece bir referans fiyat olduğu, bu rakamların gümrük kıymet tespitinde esas alınmaması gerektiğinin IATA tarafından Türk gümrük otoritelerine bilgilendirilmesinin yararlı olacağı belirtildi” diye konuştu.

IATA nezdinde yürütülen çalışmaların yanı sıra bu konunun IATA Türkiye ofisi yöneticileri, THY Kargo yöneticileri, ACC Türkiye (Airports Cargo Committee) Başkanlığı, İstanbul Gümrük Müşavirleri Derneği ile de paylaşıldığını dile getiren Cavit Uğur; süreci şu şekilde özetledi:

“İthalatçıların karşı karşıya kaldığı ve olması gerekenden daha yüksek vergi ödemesine sebep olan bu konu yurt içinde katılım sağladığımız 11. Kalkınma Planı Hazırlıkları Gümrük İşlemlerinin İyileştirilmesi Çalışma Grubu Toplantısı'nda, Ticaretin Kolaylaştırılması Kurulu çalışmalarında, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı TOBB Ulaştırma ve Lojistik Meclisi Koordinasyon Toplantısı'nda UTİKAD tarafından yapılan sunumlarda sektör sorunlarından birisi olarak aktarılmıştır. UTİKAD uygulamanın Avrupa'daki sürecini de araştırarak, üyesi olduğu CLECAT'tan (Avrupa Taşıma İşleri Organizatörlüğü, Taşımacılık, Lojistik ve Gümrükleme Hizmetleri Derneği) Avrupa Birliği ülkelerindeki uygulamanın gerçekte ödenen navlun tutarının tamamı yerine sadece belirli bir yüzdesinin gümrük kıymeti tespitine dahil edildiği bilgisini almıştır.”

Tüm bu bilgilerin ve çalışmaların 18 Aralık 2017 tarihinde Gümrükler Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen ve tüm paydaşların katıldığı konuyla ilgili toplantıda gümrük yöneticilerine de iletildiğini de belirten Uğur, “Bu toplantıda gümrük idaresi yöneticilerimizin konuya ilgili ve duyarlı yaklaşımıyla, sorunun mevzuata uygun bir şekilde çözümü yönünde olumlu bir karar alındı. Geçtiğimiz günlerde yayınlanan genelge ile havayolu taşımacılığında gümrük kıymetinin belirlenmesinde ana konşimentoda veya TACT kitabında belirtilen yüksek ve gerçekte uygulanmayan navlun rakamları yerine, hava kargo acenteleri tarafından düzenlenen ara konşimento ve buna ilişkin faturada belirtilen tutarın dikkate alınarak işlem yapılmasının uygun bulunduğu bildirildi. UTİKAD olarak ithalat ve ihracatçılarımızın yüksek vergi ödemesine neden olan bu sorunun çözümüne liderlik etmiş olmaktan dolayı memnuniyet duyuyoruz. Sektörümüzün ve paydaşlarının gelişimine katkıda bulunacak çalışmalara devam edeceğiz” diye konuştu.