TCDD,
üretimini geçtiğimiz sene yaptırdığı özel vagon ile otomobil taşımaya
hazırlanıyor.
Özellikle
ABD ve Avrupa’da demiryoluyla yoğun olarak taşınan otomobillerin Türkiye’de de
taşınması için TCDD düğmeye bastı. Geçtiğimiz sene Türkiye’de üretilen otomobil
taşıma vagonunun yol testleri devam ediyor.
Laaeilprs
tipi ikiz vagon, iki katlı ve 12 otomobil yüklenebiliyor. Her bir katta max 6
ton taşınabilen vagonun darası 42 ton.
Vagonun
üst ve kenarları branda ile tümüyle kaplı. Böylece dışardan gelebilecek
cisimlerle araçların hasarlanmasının önüne geçilmesi hedeflenmiş.
Vagon,
G2 yük gabarisine uygun olarak dizayn edilmiş. Bu da Avrupa’nın büyük kısmında
kullanılabileceği anlamına geliyor.
Vagonun
ilk bakışta göze çarpan eksileri de var. Yeni dizayn edilmiş olmasına rağmen
modern çizgiler taşıdığı söylenemez. Branda kullanılmış olmasına rağmen
benzerlerine göre ağır ve taşıma kapasitesi oldukça düşük. 12 adet
yüklenebilmesi için araçların en fazla bir ton ağırlıkta olması gerekiyor. Bu
da, taşınabilecek otomobil çeşidini çok azaltıyor.
Otomobil
taşımaları genelde tek yönlü. Bu yüzden yeni nesil araç vagonları, üstteki
platformun indirilerek paletli yüklerin de taşınmasına olanak veriyor. İsveçli
üretici Kockums Industrier’in araç taşıma vagonu güzel bir örnek (bkz alttaki
foto). TCDD’nin vagonunun bu özelliği olmaması önemli bir eksiklik.
Türkiye’ye
Mercedes, BMW gibi markalar Avrupa’dan trenle geliyor. Ancak yerli üreticilerin
ne fabrikaları, ne de stok alanları demiryolu bağlantılı. Aktarmalardan uzak
duran üreticilerin, yurtiçi taşımalarda demiryoluna ağırlık vermesi daha zaman
alacak gibi gözüküyor.
Öte
yandan otomotiv sanayiinin Türkiye’deki büyüklüğü ve yurtiçi taşımalardaki uzun
mesafeler hesaba katıldığında, TCDD’nin bu girişiminin ilgi çekmemesi mümkün
değil.
Kaynak:
railturkey.org