Demiryolunun
dış ticaretteki rolü giderek azalıyor. Türkiye’nin
ihracat ve ithalatında demiryolunun payı, son 5 senede yarı yarıya azaldı. 2010
yılında 3.5, 2011 yılında 4.5 milyar dolarlık ithalat ve ihracat yükü taşıyan
demiryollarının taşıdığı yük geçtiğimiz sene 2 milyar dolara indi.
Aynı dönemde
demiryolunun dış ticaretteki payı da %1.2’den % 0.6’ya düştü.
2016 yılında
en çok ithalat/ihracat yükü taşıyan taşıma modu 198 milyar dolar ile denizyolu
oldu. Denizyolunun dış ticaretteki payı %58’i geçti.
Bu düşüşte,
demiryolu trafiğinin önemli bir kısmının istatistiklere “karayolu” veya
“denizyolu” olarak geçen Trieste üzerinden yapılan Ro-Ro+demiryolu çözümüne
kaymasının büyük payı var.
Önemli bir
diğer etken de Suriye’deki savaş nedeniyle tümüyle kapanan Suriye/Irak
demiryolu.
Rusya/Ukrayna
ile ticarette demiryolu alternatifi sağlayan Samsun-Kavkaz ve Derince-İliçevski
demiryolu feribot seferlerinin sona ermesi de bir diğer etken.
Elbette en
önemlisi, demiryolunun, hem doğu, hem de batı yönlü rotalarda, hala fiyat, hız
ve güvenirlilik açısından diğer modların gerisinde kalması.
Türkiye-Avrupa
intermodal trafiğinde önemli bir paya sahip Metrans’ın bu ay sonunda
seferlerini sona erdirmesiyle, demiryolunun payının bu sene, geçtiğimiz senenin
bile altına düşmesi bekleniyor.
Kaynak:
railturkey.com