Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / TEKİRDAĞ DEMİRYOLUNA KAVUŞTU AMA...

TEKİRDAĞ DEMİRYOLUNA KAVUŞTU AMA...

TEKİRDAĞ DEMİRYOLUNA KAVUŞTU AMA...26.09.2010

Ağırlıklı olarak yük taşımacılığında kullanılması planlanan Tekirdağ-Muratlı hattı,  demiryoluna yakın tesisi bulunan sanayicilerin yüzünü güldürse de,  demiryoluna direkt bağlantısı olamayan tesis sahiplerini kamyon ve TIR’dan kurtarmaya yetmedi.  Sanayicileri karayolundan kurtarmak için projenin diğer ayaklarının da tamamlanması gerekiyor. Demiryolu ve Ro-Ro hatları ile Avrupa’ya bağlanan Akport ise, kamyonları Marmara trafiğine sokmadan denizden getirmek için Bandırma Limanı ile görüşüyor.

Başbakan Recep Tayip Erdoğan’ın açılışını gerçekleştirdiği Tekirdağ-Muratlı hattı, bölgedeki sanayiciler kadar İstanbul halkının da günlük yaşamını etkileyecek bir proje olarak bakılıyor. Nedeni; demiryolu hattının, liman bağlantısı olması nedeniyle Anadolu’daki sanayicilerin karayolu yerine yükleri Bandırma Limanı’ndan göndermeyi tercih edecek olmaları. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a göre kamyonlar, İzmir, Manisa, Aydın ve Balıkesir’den 600 kilometrelik uzun, yorucu hattı dolaşmaktan kurtularak Bandırma’dan feribotla Tekirdağ’a, buradan da Avrupa’ya gidebilecek. Akport Limanı Genel Müdürü Serdar Sözeri ise aksini düşünüyor. Yeni hattın herkesi eşit derecede sevindirmeyeceğini söyleyen Sözeri, demiryolunun sanayi tesislerinin uzağından geçtiğini ve yük indirme bindirme platformlarının olmadığının altını çizdi. Sözeri “Burada Bosch ve Simens avantajlı bir konuma geçiyor. Çünkü o tesislerin içine kadar demiryolu giriyor.  Fakat Arçelik’in demiryolu bağlantısı yok.  Organize sanayinin yalnızca Bosch’a ait olan bölümüne demiryolu giriyor.  Yine Hyundai’nin yakınından demiryolu geçiyor ama demiryolu çatalı yok.  Ve bunun gibi daha birçok örnek var” diyor.

Demiryolu taşımacılığının bir kültür ve alışkanlık meselesi olduğunu vurgulayan Sözeri, “TCDD ile bu konuda çalışmalar yürüttüklerini belirterek şöyle devam etti: “Sanayiciyi teşvik etmeye çalışıyoruz. Demiryolunun dezavantajları ve avantajları halen tartışılıyor. Konteyner için de demiryolunun kullanılması gerekiyor.  Tekirdağ’da sanayi tesislerine baktığınız zaman bu işin organize edilmesi ve insanlara kültür olarak da empoze edilmesi gerekiyor. Bunu devletle ortak yapmamız gerekiyor.  TCDD ile ortak yapıyoruz çünkü TCDD şu anda fiyatlarda oynama yapıyor. Şu anda zaman ve fiyat dezavantajımız var.  Sanayiye kamyon girmediği için Çorlu’ya gidecek yük, Muratlı’da inecek, tekrar bir kamyona binecek ve gidecek. İyi analiz etmek lazım. Avantajlı konuma geçen Bosch ve Simens şimdi limanımızı kullanmak için büyük bir çaba sarf ediyorlar. İhalelerde onu öngörüyorlar. Herhalde onlarla bu demiryolunu kullanmaya başlayacağız. Çimento ve cam tesisleriyle görüşüyoruz. Dökme yükü de oradan götürmeyi planlıyoruz.’’

”Bandırma limanı ile görüşüyoruz’’
Bakan Yıldırım’ın, yeni hat ile ilgili ‘Yükler, Bandırma’dan feribotla Tekirdağ’a, buradan da Avrupa’ya gidebilecek, daha sonra ise Edirne üzerinden Tekirdağ Akport Limanı’na, buradan Derince’ye gidilerek ana demiryolu ağına bağlancak ve yine Bandırma üzerinden Ege’den ithalat ihracat taşınacak’’ sözlerini hatırlattığımız Sözeri, ‘’Bandırma Limanı ile görüşüyoruz.  Bandırma Limanı’nda demiryolu rampası yapmak için demiryolunun kurbunu ayarlamak çok zor.  Ama demiryolu rampası yaptığınız zaman Anadolu’dan, Ege’den gelecek olan yükleri demiryolu ile direk Tekirdağ’a aktarırsınız” diye konuştu. Eksiklerine rağmen yeni hattın Akport Limanı’na büyük getirisi olacağını söyleyen Sözeri, demiryolu bağlantısının da yapılmasıyla limanın yeterli hizmeti sunabilecek kapasiteye ulaştığını ve Marmara’nın demiryoluna bağlantısı olan tek özel limanı olmasının da büyük avantaj sağlayacağını ifade etti. Sözeri sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Demiryolu bize çok şey sağlayacak ve sanayicilere de maliyet avantajı yaratıyor. Yeni yapılan duble yol ile artık İstanbul’un da yüklerini alabileceğiz. Siz bir yükü Ambarlı’ya indirdiğiniz zaman Halkalı’ya götürmek için bir maliyet ödüyorsunuz. Hâlbuki Tekirdağ’dan Halkalı’ya götürmek için de daha az bir maliyet ödüyorsunuz.”

Şu anda Muratlı’ya 5 gidiş, 5 geliş sefer var ve hat, ağırlıklı olarak yük taşımacılığı için kullanılacak. Ayrıca Muratlı’dan Tekirdağ’a İstanbul istikametinde veya Edirne istikametinde ana trenle de bağlantı kuruluyor. UND’nin limandan İtalya ve Fransa’ya düzenli RO-RO seferlerini başlatması sanayiciler için Akport’un önemini daha da artırıyor.

ÇOSB Bölge Müdürü: Bağlantı sağlanırsa avantaj artar
190’ın üzerinde tesisi bünyesinde barındıran Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi (ÇOSB) yönetimi de demiryolunu sanayi bölgesine bağlamak için kolları sıvadı. Tekirdağ-Muratlı demiryolu hattının zaman ve mali açılardan birçok avantaj sağladığını belirten ÇOSB Bölge Müdürü Mehmet Özdogan, demiryolunun sanayi bölgesinin içine kadar uzatılması ile bu avantajların çok daha büyük olacağını dile getirdi. Anadolu’dan bu bölgeye yoğun olarak tuz nakliyesi yapıldığını hatırlatan Özdoğan, tuzu kamyonlarla taşıtan firma sahiplerinin, birim fiyatının üç katı nakliye ücreti ödemek durumunda kaldığını, ancak demiryolunun devreye girmesiyle firmaların nakliye ücretlerinden büyük tasarruf sağlayacağını ifade etti. TCDD ile görüşmelere devam ettiklerini söyleyen Özdoğan, “2-3 yıla kadar sanayi bölgesi ile demiryolu arasında bağlantının sağlanacağını umuyorum” dedi.

Bosch ve Simens avantajlı firmalardan
Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi’nde üretim tesisi bulunan dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi Bosch ve Siemens Ev Aletleri Grubu (BSH), Tekirdağ-Muratlı hattından en fazla yararlanacak sayılı firmalar arasında. Sanayi tesisi içerisinde demiryolu bağlantısı bulunan BSH, Akport Limanı’ndan indirdiği yükü ikinci bir taşıma moduna ihtiyaç duymadan yeni açılan tren yolu hattı ile direkt ÇOSB’nde bulunan üretim tesisine aktarabilecek. Konuyla ilgili Perşembe Rotası’na açıklamada bulunan BSH Ev Aletleri Lojistik Direktörü Philipp Kipper, yeni açılan hattı kullanmak için Akport Limanı ile görüşmelerin devam ettiğini ve bu hattı kullanmak istediklerini belirtti.  Kipper, demiryolu hattını kullanmak istemelerinin ana nedeninin ise maliyet ve zaman avantajından önce tren yolunun çevreye daha duyarlı bir taşıma modu olmasından kaynaklandığını ifade etti.

Kaynak: Persembe rotası
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr