Anasayfa / Sektörel / Duyurular / Denizyolu / Süveyş Kanalı Geçişlerine İlişkin Bilgilendirme

Süveyş Kanalı Geçişlerine İlişkin Bilgilendirme

Sayı: 2024/001
Tarih: 02.01.2024
Sayın Üyemiz,

Kızıldeniz’deki güvenlik endişeleri ve Ortadoğu coğrafyasındaki gelişmeler sebebiyle dünyanın önde gelen armatörleri Süveyş Kanalı’ndan geçişlerini askıya alarak rotalarını Ümit Burnu olarak güncellemiş durumdadır.

Bu durum kalkış ve varış limanlarına göre transit süreleri 3-4 hafta uzatmaktadır.

Mevcut durumda CMA-CGM, Ever Green, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, MSC, ONE, Yang Ming ve ZIM’in Asya-Avrupa arasındaki servislerini Ümit Burnu’ndan geçerek vermeye devam ettiği bilinmektedir. Hatların çeşitli güvenlik önemleri alarak Süveyş Kanalı’ndan geçmeye yönelik çalışmaları bulunmaktadır ancak kesinlik kazanan bir sefer bilgisi bulunmamaktadır.

Rotanın Ümit Burnu'na çevrilmesi gemilerin daha fazla yol kat etmesine, bu durum da maliyetlerin artmasına, teslimat süresinin uzamasına sebebiyet verebilecektir. Şirketler daha yüksek fiyatlara hazırlanmak zorunda kalırken, daha yüksek sigorta maliyetleri ile de karşı karşıya kalabilecektir.

Rota değişikliği sebebiyle armatörlerin yoldaki veya yeni yıl itibarıyla yapılacak ithalat ve ihracat yüklemelerinde force majeure sebebiyle "Red Sea Charge", "Contingency Adjustment Charge", "War Risk Surcharge" ve "Operation Recovery Cost" adları altında ek ücretler uygulayabileceklerine yönelik açıklamalar yapılmaktadır. Katedilen mesafenin artış göstermesi sebebiyle Uzakdoğu navlunlarında önemli ortanda artış gözlemlenmektedir.

Gemilerin uğrak limanları ve rotaları anlık olarak değişiklik gösterebildiğinden üyelerimizin yüklemelerinde sorun yaşamaması için armatörler ve acenteleri ile sürekli olarak iletişim içerisinde kalarak değişiklikler hakkında bilgi almaları ve yüklemelerini organize etmeleri önem arz etmektedir.

Bu aşamada taşıyan ya da lojistik hizmet veren tarafların, sözleşmeyi ifa etme yükümlülüğü içinde olan taraf oldukları için, taşıma ve lojistik hizmet verme eyleminin zorlaştığını, imkânsızlaştığını alacaklıya (gönderen, taşıtan ya da müşterisi olan taraf) gecikmeksizin, yazılı olarak bildirmek, ek masraflar çıkmış ise açıklamalarını yapmak ve zararın artmaması için gerekli önlemleri almak zorundadır.

Ayrıca, her ne kadar kanunda taşıyanı ve dolayısı ile taşıma işleri organizatörünü koruyan hükümler olmakla birlikte, tarafların bu hükümlerde belirlenen kurallara uyma zorunluluğu bulunmaktadır. Bu kurallara uyma, zarar görme ihtimali yüksek olan tarafları durumdan acilen haberdar etme, taşımaya ilişkin sigortanın sigortacılarını durumdan haberdar etme taşıma eylemini yapan tarafın hak ve sorumlulukları içindedir.

Fiili durum itibariyle, Kızıldeniz’den geçen nakliyat gemilerine yapılan saldırılar ve bu sebeple seferin aksaması, durması ya da rotanın değiştirilmesi zorunluluğunun, yapılan taşıma ve dış ticaret eylemleri için bir mücbir sebep olarak düşünülmesi gerektiği, mücbir sebebin sözleşmenin ifasına etkileri, alınması gereken önlemlere ilişkin İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyon Başkanı Av. Egemen Gürsel Ankaralı tarafından hazırlanan yasal düzenlemeleri içeren metin ekte yer almaktadır.

Bilgilerinize sunar, işlerinizde başarılar dileriz.
UTİKAD
ULUSLARARASI TAŞIMACILIK VE
LOJİSTİK HİZMET ÜRETENLERİ DERNEĞİ



Alperen GÜLER
Genel Müdür