Havacılıkta hızla büyüyen Türkiye'de en fazla yükü İstanbul taşıyor. Özellikle Atatürk Havalimanı'nda artan uçak trafiği İstanbul'a 3'üncü bir havalimanı yapılmasının yolunu açtı.
Son yıllarda Türkiye sivil havacılık sektörü çok önemli gelişmeler kaydetti. 2003 yılında iç hatların özel havayollarının rekabetine açılması sektörün bugünkü gelişiminin temelini oluşturuyor. Bugün Türk sivil havacılık sektöründe 16 havayolu firması faaliyet gösteriyor. Bunların 4'ü kargo uçakları ile hava kargo taşımacılığı yapıyor. 2011 yılı sonu verilerine göre Türkiye'de 349 adet uçak var. Toplam koltuk kapasitesi ise 61 bin 695, kargo uçaklarının yük kapasitesi ise 1 milyon 165 bin kilogram.
Sektörün en büyük oyuncusu yüzde 50'yi geçen pazar payı ile Türk Hava Yolları (THY) ve onu Pegasus, Sunexpress, Onur Air ve Atlasjet takip ediyor. Anadolujet ile Borajet de pazardaki payını hergeçen gün artırmaya devam ediyor. Bunlar sektörün büyük oyuncuları. Havacılık sadece bu oyuncuların rollerinden ibaret değil. Bugün kargo uçakları dahil toplam 349 uçaklık bir filoya sahip olan Türkiye'de 47 havalimanı, 44 heliport, 15'i havayolu şirketi olmak üzere 171 havacılık işletmesi, bin 79 hava aracı, 30 uçuş eğitim kuruluşu, 35 bakım istasyonu, 3'ü A grubu olmak üzere 45 yer hizmetleri kuruluşu. Ayrıca 60 hava taksi (212), 41 genel havacılık (243), 16 balon (108) ve 39 zirai mücadele (69) işletmesinin toplam 730 hava aracı bulunuyor. Öte yandan Türkiye'de 2011 yılında toplam 25 yüksek öğretim kurumunda (üniversite ve meslek yüksekokulu) 2 bin 768 adet ve 5 orta öğretim kurumunda (teknik ve endüstri meslek lisesi) 310 adet yıllık öğrenci kontenjanı ile havacılık alanında temel eğitim verildi.
RÖTARLAR ve GEREKLİLİK
Türkiye'de 2010 yılında 2 milyon 21 bin 76 ton olarak gerçekleşen toplam yük taşımacılığı, 2011 yılında yüzde 11.3 artışla 2 milyon 249 bin 475 tona ulaştı. 2010 yılında 554 bin 710 ton olarak gerçekleşen iç hat yük trafiği, 2011 yılında yüzde 11.4 artışla 617 bin 835 ton; dış hat uçak trafiği ise 1 milyon 466 bin 366 tondan yine yüzde 11.3 artışla 1 milyon 631 bin 639 tona yükseldi.
Türkiye genelinde 2010 yılındaki yolcu sayısı 102 milyon 705 binden 2011 yılında yüzde 14.4 artışla 118 milyon 425 bine yükseldi. Atatürk Havalimanı yolcu sayısı itibariyle Türkiye genelinde birinciliği bu sene de korudu. ICAO Yıllık Raporu (2010) verilerine göre ise İstanbul Atatürk Havalimanı uluslararası yolcu sayısında dünyada 19'uncu sırada yer alıyor. Ancak Atatürk Havalimanı'nda giderek artan bir slot sıkıntısı var. Rötarları artıran bu sıkıntı İstanbul'da 3'üncü bir havalimanına gerek olduğu fikrini ortaya çıkarttı.
3'ÜNCÜ HAVALİMANI NASIL OLACAK?
Peki Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları'nın bulunduğu İstanbul'da 3'üncü havalimanı nasıl yapılacak ve kapasitesi nasıl olacak? Konuyla ilgili Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım şu açıklamaları yaptı: "İstanbul'a 3'üncü havalimanını da YİD (yap-ilet-devret) modeliyle yapacağız. En az 10 milyar TL'ye mal edilecek İstanbul'a 3'üncü havalimanı projesine birçok yerli ve yabancı talipli var. 750 bin metrekare kapalı alanı var. 60 metre eninde, 3 bin 570 metre uzunluğunda, dev Airbus A380 uçaklarının ineceği pistler yapılacak. Tamamlandığında dünyanın 3'üncü büyük meydanı olacak. Havalimanının yılda 150 milyon yolcuya hizmet verecek kapasiteye sahip olacak. İlk etap öncelikle 80-90 milyon yolculu olacak. Aralık ayı içinde ihaleyi sonuçlandırmak istiyoruz."
Kaynak: Transport