DHMİ Genel Müdürü Sn. Orhan Birdal, “İstanbul'da yapılacak olan 3. havalimanı hava kargo'da transit noktası olma potansiyeline sahip olacak” dedi.
Bize kendinizden ve kariyerinizden bahsedebilir misiniz?
1958 yılında Erzincan’ın Kemah İlçesinde doğdum. İlk, orta ve lise öğrenimini İstanbul’da tamamladım. 1980 yılında İstanbul İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksek Okulundan mezun oldum ve Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Yüksek Lisansımı tamamladım.
1976 yılında Türkiye Zirai Donatım Kurumunda memuriyet hayatıma başladım. 1982 yılında DHMİ bünyesinde Atatürk Havalimanı’nda Hava Trafik Kontrolörü olarak havacılık sektörüyle tanışma imkânı buldum. Daha sonra sırasıyla Erzincan’da Hava Trafik Kontrolörü ve Havaalanı Müdürlüğü, Nevşehir Kapadokya, Trabzon ile İzmir Adnan Menderes Havalimanları Başmüdürlüğü görevlerinin ardından Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü İşletme Daire Başkanlığı görevinde bulundum. 2003 yılında DHMİ Genel Müdür Yardımcılığı ve Yönetim Kurulu Üyeliği görevlerinin ardından, 2007 yılından bu yana DHMİ Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevini sürdürüyorum. İngilizce biliyorum, evli ve dört çocuk babasıyım.
DHMİ tarafından açıklanan aylık yük taşımacılığı rakamlarına “bagaj” ağırlıklarının da dahil edilmesinden dolayı bu rakamları sektörde sağlıklı veriler kabul edilemiyor. Bu konuyu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bagaj trafiği istatistikleri Dünyada ki pek çok büyük havalimanında bagaj verisi derleme işlemlerinin güçlüklerinden dolayı derlenememektedir. Kuruluşumuzun açıklamış olduğu aylık yük taşımacılığı istatistiklerinde, havalimanlarında uçakların iniş kalkışına bağlı olarak oluşan kargo, posta ve bagaj trafiğinin toplamı açıklanmaktadır. Kuruluşumuzca her yıl yayınlanan “DHMİ İstatistik Yıllığı” yayınında ise kargo posta ve bagaj trafiğinin ayrı ayrı olmak üzere detaylı istatistikleri yer almaktadır. Yıl içerisinde ise havalimanı bazında kargo istatistikleri Kuruluşumuza başvuran gerçek/ tüzel kişiler ve kurum/ kuruluşlar ile paylaşılmaktadır.
Türkiye’deki hava kargo taşımacılığı sektörünün durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye’de hava kargo taşımacılığı istenilen seviyelerde değildir. Bu da ülkemizdeki lojistik süreçlerin belirginleşip işlev kazanması ile mümkün olabilecektir. İstatistiklere göre İç hat kargo trafiğinin son 10 yıldır bir ilerleme göstermediği anlaşılmaktadır. Oysaki ticari lojistik faaliyetleri son 10 yılda önemli ilerleme kaydetmiştir. Bu durum yurtiçinde ticari lojistik faaliyetlerin daha çok diğer ulaşım modları üzerinden yapıldığını göstermektedir. Ülkemiz Hava Kargo Taşımacılığının % 85’i İstanbul Atatürk Havalimanından gerçekleştirilmektedir. Dış hat kargo trafiği ise (büyük ölçüde İstanbul Atatürk Havalimanı'nın lokomotif görevi görmesi ile beraber) son 10 yılda önemli artışlar göstermiştir. Toplam kargo trafiği büyük ölçüde dış hat kargo trafiğindeki değişimler doğrultusunda şekillenmektedir.
Lojistik tüm ulaşım modlarının ortak konusudur. Bu bakımdan Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın talimatı ile TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisinin) bünyesinde oluşturulan Lojistik Konseyini önemsiyoruz. Bu konsey Lojistik Master Planı hazırlayacak ve daha sonra da Lojistik Kanunu ile ilgili çalışmaları yapacak. Bölgeler arası trafiği, bölgelerle yurt dışı arasındaki trafiği ortaya çıkararak. Bu bölgelerde kurulacak lojistik merkezleri veya lojistik köylerinin demiryolu, denizyolu, liman ve havayolu bağlantılarının ne şekilde olması gerektiği tespit edilecek. Böylece şu an İstanbul odaklı kargo taşımacılığı üretimin olduğu her bölgeyi baz alarak geliştirilecektir.
İstanbul’a 3. Havalimanı sizce hava kargo sektörünü nasıl etkileyecek?
2016’dan itibaren hizmette olması planlanan 3. Havalimanı, hava Kargo ulaşımında önemli bir transit noktası olabilecek potansiyele sahip olacaktır. Çünkü taşınan kargonun büyük bölümü yolcu uçakları ile taşınmakta ve Ülkemizden ve hava ulaşım üssü sayılabilecek İstanbul 3. Havalimanından dünyanın 200’den fazla noktasına ulaşım mümkün olabilecektir. Bu durum hava kargo taşımacılığının güçlü yönü olarak karşımıza çıkacak ve hava kargo taşımacılığını büyüme yönünde etkileyecektir.
Atatürk Havalimanına muhtemel bir Transit Kargo Terminali projesine nasıl bakıyorsunuz?
Yukarıdaki açıklamalarım ışığında çok olumlu bakıyorum. 2000’li yılların başında 2,5 Milyon civarı olan transfer yolcu miktarı daha şimdiden 10.5 Milyonun üzerinde gerçekleşti ise, transit kargo talebinin de güçlü bir artış sergileyeceğini öngörüyoruz.
Anadolu illerimizdeki havalimanlarının gelecek planlarında mevcut arz-talep göz önünde bulundurularak kargo terminali yapılası muhtemel havalimanımız var mı?
İstanbul ilimiz hariç 12 Anadolu ilindeki havalimanımızda kurulu kargo tesislerimiz mevcuttur. Olası talebe göre tesis ilavesi ve hatta sırf kargoya yönelik kargo ihtisas havalimanlarının yapılması da mümkündür.
• Adana Havalimanı Kargo tesisi toplam 9500 m2 alan üzerine kurularak faaliyet göstermektedir.
• Ankara-Esenboğa Havalimanı Kargo Tesisimiz 12.430 m2’lik bir alana kurulmuştur.
• Antalya Havalimanı Kargo Tesisimiz 3.392 m2 dir.
• Bursa-Yenişehir Havalimanı 10.000 m2 lik bir alana kurulmuş bir kargo tesisi bulunmaktadır. İşletilmeye hazır haldedir.
• Gaziantep Havalimanı Kargo Terminali 1492 m2’lik bir alana kurulmuştur.
• Isparta –Süleyman Demirel Havalimanı Kargo Terminali 1500 m2’lik bir alana tesis edilmiştir.
• İzmir-Adnan Menderes Havalimanımızda 7794 m2 kapalı, 13.525 m2 ‘lik açık alan olmak üzere toplam da 21.319 m2 lik bir alan kargo tesisine ayrılmıştır.
• Samsun-Çarşamba Havaalanı Kargo Tesisimiz 5826 m2’lik bir alanda faaliyet göstermektedir.
• Şanlıurfa-Gap Havaalanında 3820 m2’lik bir kullanım alanı olan bir kargo tesisimiz bulunmaktadır.
• Tekirdağ-Çorlu Havaalanı Kargo Tesisimiz 1200 m2 lik bir alan faal olarak kullanılmakta ayrıca 3150 m2 lik bir alanın tesisi için inşaat çalışmaları da devam etmektedir.
• Trabzon Havalimanı Kargo Tesisi 418 m2 dir.
• Milas-Bodrum Havalimanı Kargo Tesisi 4052 m2 lik bir alana kurulmuştur.
Kaynak : havakargotürkiye