DB SCHENKER ARKAS Hava Kargo & Fuar Şube Müdürü Mahfi KIZILKAYA "2013 yılında 20.000 tonu aşmayı hedefliyoruz." dedi.
Bize kendinizden, bu sektöre giriş hikayenizden ve kariyerinizden bahsedebilir misiniz?
1963 İstanbul doğumluyum. 1985 yılında MÜ Ekonomi fakültesinde mezun oldum. Askerlik sonrası birçok iş başvurumdan olumlu cevap almış olmama rağmen Hava Kargo acenteliği yapan bir arkadaşımın tavsiyesi ile, branşım olan ekonomi alanının dışındaki lojistik alanına yöneldim.
1987 yılında Fast Internatıonal Transport firmasında işe başladım ve aynı çatı altında çeşitli aşamalarda üstlendiğim görevlerden sonra hava kargo müdürlüğü görevine başladım. 1989 yılında eski şirketimin sahiplerinin de izni ile Arkas Denizcilik ve Nakliyat AŞ’ye, hava kargo branşını geliştirmek üzere transfer oldum.
“DB Schenker Arkas” ın kuruluş sürecinden ve faaliyetlerinden bahsedebilir misiniz ?
Dünyanın en önemli ticaret merkezlerinde 2000’i aşkın noktada, yaklaşık 95.000 çalışanı ile DB Schenker hava, deniz, kara ve demiryolu taşımacılığının yanı sıra kapsamlı lojistik çözümleri ve global tedarik zinciri yönetimi de sunmaktadır. Dünyanın önde gelen uluslararası entegre lojistik sağlayıcılarından biri olan DB Schenker, Deutsche Bahn AG Taşıma ve Lojistik Bölümü’ne bağlıdır.
Arkas Holding deniz, kara, demir ve havayolu taşımacılığı ile entegre ederek sunduğu lojistik hizmetlerinden acenteciliğe, armatörlükten liman işletmeciliğine, gemilere yakıt ikmalinden otomotive, sigorta hizmetlerinden bilgi sistemlerine ve kruvaziyer turizmine kadar birçok alanda faaliyet göstermektedir.
Arkas Holding’in bugün yurtiçinde 13, yurtdışında 15 ülkede 34 ofisi (Yunanistan, İtalya, Monako, İspanya, Cezayir, Fas, Mısır, Suriye, Lübnan, Libya, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Rusya, Gürcistan) bulunmaktadır. 55 şirketi ile yurtiçinde 5 bin 608, yurtdışında 700 kişiye istihdam sağlamaktadır.
DB Schenker Arkas, 1995 yılında bu iki büyük firmanın ortaklığı sonrasında sektördeki yerini almıştır.
DB Schenker Arkas Türkiye’de 16 noktada, 380’i aşkın uzman çalışanıyla müşterilerinin ihtiyaçlarına özel lojistik çözümler üretmektedir ve ülkenin en büyük Entegre Lojistik Servis Sağlayıcıları’ndan biridir. Türkiye genelinde İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara, Mersin ve Gaziantep’te şubeleri, İstanbul ve İzmir’de bulunan 5 lojistik merkezi, Denizli, Eskişehir, Kayseri ve Konya'da satış ofisleriyle hizmet vermektedir.
Hava kargo taşımacılığında 2011 yılında yaklaşık 17,000 ton hacminiz vardı. 2012’deki hedeflerinizi yakalaya bildiniz mi ve IATA-CASS’daki 2013 hedefleriniz nedir ?
Öncelikle IATA CASS hedefleri, sadece ihracatı içermesi bakımından çok da bağlayıcı olan hedefler değildir. Çünkü ithalat, aeroparts & marineparts ve hava kargo sektörüne katma değer sağlayan diğer birimlerin ölçülmesine katkı sağlamamaktadır.
2012 yılına ait bazı hedeflerimize ulaşmakta zorluk yaşayacağımız açıktır. Hava kargo olarak 18.000 ton olarak belirlediğimiz hedefimizin, 17.000 ton civarında gerçekleşeceğini öngörmekteyiz. Bununla birlikte, gerek IATA CASS gerekse CASS dışı, 2013 hedefimiz 2012 yılında gerçekleştirdiğimizin yaklaşık %20 üzerinde olacaktır.
Lufthansa işbirliği ile müşterilerinize sunduğunuz “EASY” hizmetinizden bahseder misiniz?
DB Schenker Arkas, Lufthansa ve bazı diğer havayollarının işbirliği ile oluşturduğu EASY (Express Air System) adı altında EASY altın ve gümüş (Gold/Silver) servisleri ve de HAND CARRY (Platinium) servisi ile hizmet vermektedir.
DB Schenker Arkas, Gold ve Silver servisleri ile kapıdan kapıya taşımalarda, önde gelen hizmet sağlayıcılardan biridir. Gold servisi, eşyanın varış yerine ulaştığı andan itibaren 24 saat içinde kapıya teslimini kapsamaktadır. Bu süre Silver Servis’de 72 saat olarak alınmaktadır. Hand Caryy (Platinium Servis) servisi ile koliniz özel olarak bir personelimizin beraberinde, yolcu yanında taşınması ile en kısa sürede varış yerine ulaştırılmaktadır.
Yakın zaman önce “Toll Global Forwarding” ülkemiz lojistik pazarına girdi ve geçen hafta da Borusan, Balnak Lojistik’i bünyesine kattığını açıkladı. Bu tür gelişmelerin Türkiye lojistik pazarını rekabet açısından nasıl etkileyeceğini düşünüyorsunuz?
Rekabet her zaman firmaların gelişimini ve hizmet kalitelerini artırmaya yönelik olumlu olgulardan biri olmuştur. Şirketimizin, adil rekabetin gerekli olduğu konusundaki inancı her zaman tamdır. Bizler sadece rekabetin haksız ve yasal olmayan yollardan yapılmasına karşıyız. Zaten gelişmiş ülkelerin tamamı rekabetin korunması ve haksız olmaması için bazı kanuni düzenlemelere gitmişlerdir. Ülkemizde de 01.07.2012 tarihli ve 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu bu konuyu genişçe ele almaktadır.
İstanbul’a yapılacak 3. Havalimanının hava kargo taşımacılığı sektörünü nasıl etkileyeceğini düşünüyorsunuz?
Ben kendi adıma, olumsuz herhangi bir gelişmenin yaşanacağı kanaatinde değilim. Aksine bazen tebdil-i mekan’da keramet vardır fikrine inanırım.
Tabii ki her Hava Kargo yöneticisi gibi ben de bu mekân değişikliği yapılırken, kargo taşımacılığı için gereken alt yapının ve tesislerin ihtiyaçlarımızı karşılayacak niteliklere sahip olmasını temenni ederim.
Türkiye’deki hava kargo taşımacılığı sektörünün gelişmesi için (yatırım, işleyiş vb.) neler yapılmalıdır?
Yukarıdaki maddede de değindiğim üzere her iş kolu gibi Lojistik faaliyetlerinin gelişimi de belirli yeterlilikte yatırımlarla mümkündür. Bunlardan bazılarının özel sektörün kendi imkân ve yatırımları ile yapılmasının yanında, devlet eliyle yapılması gereken bazı yatırımlar da (özellikle hava kargo için kargo köyü projeleri) sektörün büyümesine ve yüksek standartlara ulaşmasına büyük katkı sağlayacaktır.
Kaynak : Hava Kargo