Otomotiv sektörü büyüdükçe araç lojistiği de gelişiyor.
Otomotiv sektörü bütün dünyada her 4-5 yılda bir olumlu veya olumsuz dönemler yaşayan bir sektördür. Bu dönemlerin nedeni dünya ekonomisinde rastladığımız belli periyotlarla tekrar eden değişimlerdir. Otomotiv sektörü beraberinde geniş bir yan sanayi kapasitesini, bu yan sanayiyi besleyen hammadde üretimini körüklemektedir. Sacından, plastiğine, kumaşından, boyasına, lastiğinden, camına tüm sektörler otomotiv sektörünün gelişmesinden veya gerilemesinden doğrudan etkilenmektedir.
Global krizin patlak verdiği 2008 yılı ve etkisinin daha derin hissedildiği 2009 yılları dışarıda tutulduğunda Türkiye otomotiv sektörü son yıllarda hızlı bir büyüme gösteriyor. 2009 yılında otomobil üretimi yüzde 18, otomobil ihracatı ise yüzde 26 oranında azalırken, ÖTV indirimleri paralelinde iç talepte artış sağlandı. Böylece otomobil pazarı yüzde 21 artarken, iç talep artışının ithalata yansımasıyla ithalat da yüzde 18 artış gösterdi.
2010 yılında hızlı bir toparlanma sürecine giren sektörde otomobil üretimi yüzde 18, ihracatı yüzde 13 artış gösterirken, iç pazar yüzde 39 büyüdü ve ithalat yüzde 45 artış gösterdi. 2011 yılında da büyüme eğiliminin devam ettiği sektörde, otomobil üretimi yüzde 6 artarken, ihracatta büyüme yüzde 1 ile sınırlı kaldı. 2011 yılında otomobil iç talebi yüzde 16, ithalatı yüzde 17 oranında arttı.
Son beş yıllık süreç göz önüne alındığında, otomotiv sektörü perakende satışlarda (yerli-ithal), 2007 yılı 594 bin 762 adet, 2008 yılı 494 bin 023 adet, 2009 yılı 557 bin 126 adet, 2010 yılı 760 bin 913 adet, 2011 yılı 864 bin 439 adet olarak gerçekleşti. 2012 yılı Ocak-Mart döneminde ise pazar 135 bin 753 adede ulaştı. Otomotiv sektörü, gerilemeye rağmen, Türkiye’nin 10 aylık toplam ihracatından aldığı yüzde 12,56’lık pay ile liderliğini ve lokomotif sektör özelliğini de korudu. Son 5 yıl kıyaslandığında görülüyor ki otomotiv pazarı 2007 yılına oranla yüzde 45,34 oranında büyüdü.
Türkiye otomotiv sektöründe yaşanan bu gelişmeler paralelinde araç lojistiği sektörü de aynı oranda büyüdü ve gelişti. Türkiye genelinde ithalat ve yurtiçi araç taşımaları artış gösterirken, ihracat taşımalarında düşüş meydana geldi.
Araç Üretimi (adet)
2007 2008 2009 2010 2011
Binek otomobil 634.883 621.567 510.931 603.394 639.734
Kamyon 34.544 36.800 8.246 23.671 37.396
Kamyonet 391.737 449.434 330.044 442.408 479.110
Otobüs 6.946 7.581 5.931 5.268 6.907
Minibüs 21.999 21.123 11.829 16.978 22.475
Midibüs 9.305 10.605 2.624 2.658 3.509
Toplam 1.099.414 1.171.917 869.605 1.094.557 1.189.131
Kaynak : OSD
İhracat Değişim Yıl (Bin dolar) (Yüzde)
2001 3.749.280 49,04
2002 4.762.897 26,90
2003 7.251.111 52,30
2004 10.812.028 49,10
2005 13.059.464 20,88
2006 15.482.067 22,89
2007 21.256.158 35,14
2008 24.730.601 16,35
2009 16.876.610 -31,81
2010 17.382.809 15,55
2011 20.400.776 17,41
2012 15.679.125 -6,58 (Ocak-Ekim)
Kaynak:Hizmetix