Yaklaşık 8.5 milyon metrekarelik lojistik alan yaratacak olan 16 lojistik mekez, yılda 26 milyon ton ilave taşıma kapasitesi kazandıracak. TCDD’nin yapımı devam eden lojistik merkezleri içerisinde en fazla yüzde 5’lik paya sahip olacak.
TCDD tarafından yapımı devam eden 16 lojistik merkez Türk lojistik sektörüne yıllık yaklaşık 26 milyon ton ilave taşıma imkanı ve 8,4 milyon metrekarelik lojistik alan kazandıracak. Merkezlerin 2020 yılına kadar tamamlanması ve tam kapasite faaliyete geçmesi bekleniyor. TCDD tarafından İstanbul (Halkalı/Yeşilbayır), İzmit (Köseköy), Samsun (Gelemen), Eskişehir (Hasanbey), Kayseri (Boğazköprü), Balıkesir (Gökköy), Mersin (Yenice), Uşak, Erzurum (Palandöken), Konya (Kayacık), Denizli (Kaklık), Bilecik (Bozüyük), Kahramanmaraş (Türkoğlu), Mardin, Kars, Sivas olmak üzere 16 ayrı bölgede sürdürülen lojistik merkez projelerinin 2020 yılına kadar tam kapasite faaliyete geçmesi planlanıyor. Lojistik merkezlerin Türk lojistik sektörüne yıllık yaklaşık 26 milyon ton ilave taşıma imkanı ve 8,4 milyon metrekarelik lojistik alan kazandırması beklenirken, TCDD, demiryolu işletmeciliği ağırlıklı olarak inşa edilen lojistik merkezlere özel sektörün de destek vermesini bekliyor. Yapımı devam eden merkezlerin son durumu hakkında bilgi veren TCDD Yük Dairesi Başkan Vekili Bilgin Recep Bekem, Samsun, Halkalı, Uşak’taki lojistik merkezlerin işletmeye açıldığını, Denizli, İzmit, Eskişehir ve Kayseri’de de inşaat çalışmalarının ilk etabının tamamlandığını söyledi. TCDD’nin lojistik merkezleri içerisinde en fazla yüzde 5’lik paya sahip olduğunu hatırlatan Bekem, “Lojistik merkez denince akla sivil toplum örgütleri, yerel yönetimler, ticaret ve sanayi odaları gibi kuruluşların birlikteliği geliyor. Bunun başlangıcını da biz TCDD olarak yaptık. Biz istiyoruz ki, ülkemizdeki lojistik merkezler sadece TCDD katkılarıyla değil, ülkemizdeki sivil toplum kuruluşlarının desteğiyle büyüsün. Sermayenin de katılımıyla büyük alanlarda faaliyet göstermek istiyoruz” dedi.
Ayrıca, önemli ticaret merkezlerinden olan İstanbul, İzmir, Mersin ve Samsun’da etkin bir şekilde lojistik hizmet sağlanmasına yönelik olarak küresel lojistik merkez kurulması için DLH ve TCDD tarafından çalışmaların sürdürüldüğünü kaydeden Recep Bekem, DLH tarafından İzmir Kemalpaşa’da, özel sektör tarafından da Mersin Taşkent’te lojistik merkez kurulması çalışmalarının sürdürüldüğünü aktardı.
Gökköy Lojistik Merkezi 2013 sonunda açılacak
Yapımı devam eden lojistik merkezlerin son durumuyla ilgili açıklama yapan Bekem, İstanbul Yeşilbayır’da 6 milyon ton taşıma kapasitesiyle 1 milyon metrekare alan üzerinde çalıştıklarını ancak burada 10 milyon metrekareye kadar büyüme imkanının bulunduğunu ifade etti.
Balıkesir Gökköy Lojistik Merkezi’nin mevcut ulaşım seçenekleri yanında Tekirdağ-Bandırma Tren-Feri Projesi ve Bakü-Kars- Tiflis Demiryolu Projesi’yle bütünleşik olarak tasarlandığına dikkat çeken Recep Bekem, buranın da 2013 sonunda işletmeye açılmasının planlandığını söyledi. Buradan ağırlıklı olarak otomobil, konteyner, sunta, MDF, mermer ürünleri, gıda maddesi, kaolin, elyaf ve sentetik malzeme, içecek maddeleri, kömür, askeri yükler, demir cevheri ve sanayi ürünleri taşıması yapılacağını belirten Bekem, Türkiye lojistik sektörüne 1 milyon ton taşıma kapasitesi ile 211 bin metrekarelik lojistik alan kazandırılacağını vurguladı. Recep Bekem bölgelerin özel sektörün de depo, antrepo ve üretim tesisleriyle çevrede konuşlanmasıyla büyümesini öngördüklerini ifade etti.
Yapımı devam eden lojistik merkezler:
Erzurum Palandöken Lojistik Merkezi, OSB yanında kuruluyor.Sektöre 437 bin ton taşıma kapasitesi ile 325 bin metrekarelik lojistik alan kazandıracak. Konya Kayacık’ta yapılacak olan lojistik merkez ile 1,7 milyon ton taşıma kapasitesi ile 1 milyon metrekarelik lojistik alan kazanılacak. Kamulaştırma çalışmaları devam eden merkezden kömür, çimento, mermer, gıda maddesi, un, yem, saman, gübre, konteyner, askeri malzeme, tarım makineleri, tarım ürünleri gibi yükler taşınacak. Bilecik’te Bozuyük OSB’ye de hizmet verecek lojistik merkezi 1,9 milyon ton taşıma kapasitesi ve 400 bin metrekarelik alana sahip olacak. Kamulaştırma çalışmaları devam eden merkez Bozüyük ve çevresinde kurulu bulunan fabrikalara hammadde temini ile üretilen mamul maddelerin taşınması için kuruluyor. Uşak Lojistik Merkezi de Türk lojistik sektörüne 246 bin ton taşıma kapasitesi ile 140 bin metrekarelik lojistik alan kazandıracak. 9 Ocak’ta ihalesi yapılan Mersin Yenice Lojistik Merkezi ile de sektöre 896 bin ton taşıma kapasitesi ile 398 bin metrekarelik lojistik alan eklenecek.
Sivas-Ankara Hızlı Tren Projesi’ne paralel olarak planlanan Sivas Lojistik Merkezi’nin ise yeri henüz belli değil. Buranın da 1 milyon ton taşıma kapasitesi ile 500 bin metrekarelik alanda kurulması düşünülüyor. Kars-Tiflis-Bakü Projesi ile entegre düşünülen Kars Lojistik Merkezi’nde de yer tespit çalışmaları devam ederken, 412 bin ton taşıma kapasitesi ile 316 bin lojistik alan kazanılması planlanıyor
1,5 milyon ton taşıma kapasitesi ile 316 bin metrekarelik alanda kurulacak olan Mardin GAP Lojistik Merkezi’nin de Türkiye’nin Orta Doğu ülkeleri ile yapacağı ihracata katkı koyması bekleniyor. Merkez’in yapımı Suriye’de yaşanan karışıklıklar nedeniyle şu anda aktif olarak yürümüyor. Kahramanmaraş Türkoğlu Lojistik Merkezi’nin uygulama projeleri ise TCDD tarafından 9 Mart tarihinde teslim alınacak. Burası da 1,9 milyon ton taşıma ve 797 bin metrekarelik lojistik alan sağlayacak.
Kaynak : Dünya Gazetesi