Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, küresel, amansız rekabette diğer ülkelerle baş etmesinin ancak ve ancak kaliteli yollarla, erişilen ulaşılan Türkiye ile mümkün hale geleceğini bildirdi.
Karayolları Genel Müdürlüğündeki (KGM) 63. Karayolları Bölge Müdürleri toplantısının açılışında konuşan Yıldırım, yolların öneminin ülkenin gelişmesiyle, kalkınmasıyla, refahıyla yakından ilgili olduğunu belirtti. Yıldırım, "Eğer yol olmazsa erişemeyiz, ulaşamayız, üretemeyiz, ürettiğimizi satamayız. Dolayısıyla ülkenin, küresel amansız rekabette diğer ülkelerle baş etmesi ancak ve ancak kaliteli yollarla, erişilen ulaşılan Türkiye ile mümkün hale gelir" diye konuştu. Son 10 yılda yollarda esas itibariyle sadece iyileştirme, standardı yükseltme ve yolların konforunu arttırma çalışmaları yapmadıklarını dile getiren Yıldırım, aynı zamanda bölünmüş yol hedeflerini gerçekleştirmek için büyük bir çaba sarf ettiklerini söyledi.
Hükümetin, 2002 yılında 15 bin kilometre bölünmüş yol hedefinin bulunduğunu anımsatan Yıldırım, "Bu hedefi aşmış durumdayız. Şu anda 16 bin 200 kilometre bitmiş bölünmüş yolumuz var. Üzerinde çalıştığımız birkaç bin kilometrelik de bölünmüş yol projemiz devam ediyor" dedi. Yıldırım, bölünmüş yollarda, 22 bin 300 kilometre yola erişildiğini ifade ederek, "Bu da aşağı yukarı toplam ağımızın 3'te 1'ini oluşturuyor. Ama bir farklılık dikkati çekiyor, toplam 17 milyondan fazla motorlu araç var yollarda. Bunların 14 milyonu bölünmüş yollarda seyrediyor. Bölünmüş yola ihtiyaç, bölünmüş yolların ülkenin ulaşımına, taşımacılığına katkısı bu rakamlarla net bir şekilde ortaya çıkıyor'' diye konuştu.
Bölünmüş yolun, akaryakıt ve yollardaki beklemelerden kaynaklı yıllık 15 milyar lira tasarruf sağladığını anlatan Yıldırım, bu rakamın karayollarının geçen sene yaptığı harcamalara bedel olduğunu vurguladı. Bakan Yıldırım, bölünmüş yollarda 3 milyon tondan fazla egzoz gazının daha az havaya salındığına dikkati çekerek, böylece çevrenin daha fazla korunduğunu bildirdi.
-"Bu yıl 3,5 milyon ağaç dikeceğiz"-
Yıldırım, bu yollara 22 milyon ağaç dikildiğini belirterek, bu yıl 3,5 milyon ağaç dikme hedeflerinin bulunduğunu söyledi. Bölünmüş yolların en önemli faydasının, hayat kurtarma olduğuna işaret eden Yıldırım, şöyle devam etti: "Şu anda yapılan en son hesaplamalara göre, bölünmüş yollardaki ölümlü kazalarda kaybettiğimiz insan sayısında yüzde 50 azalma var. Yani milyon kilometre seyahat başına düşen ölüm oranı 5,72 seviyesindeyken bugün 3'ün altına inmiştir. Bu da yüzde 50 iyileşme demektir. Sayıya vurursak, yolculuk miktarı yüzde 100'e yakın arttı, motorlu araç sayısı yüzde 100'den fazla arttı. Tüm bunları dikkate aldığımızda yılda 2 bin 500 civarında vatandaşımızın hayatının kurtulmasına vesile oluyor bu yollar. Bu belki hiçbir şeyle değişilemeyecek, ölçülemeyecek bir kazançtır. Bir tek insanı yaşatmaya vesile olduysa bu yollar, oraya harcanan paralar helali hoş olsun.''
Bakanlığın yaptığı çalışmalar hakkında bilgi veren Yıldırım, bundan sonra yapılan yolların kalitesini daha da artıracaklarını dile getirdi. Bakan Yıldırım, şu anda 13 bin 800 kilometre civarında sıcak karışım asfalt döktüklerini ifade ederek, ''Daha yapacağımız çok iş var. Bu sene 3 bin kilometrede sıcak asfalt çalışması yapacağız'' dedi. Bu yıl 1000 kilometre bölünmüş yolu devreye alacaklarını bildiren Yıldırım, mevcut yollarda iyileştirme çalışmalarının devam edeceğini kaydetti.
-"Kaybolan zaman Türkiye'nin zamanı"-
Bu yıl yol ve tünel çalışmaları olarak işin en zor kısmını yaptıklarına dikkati çekerek Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü: "Neye rağmen bunlar yapılıyor- İşin görünmeyen zorlukları var. İhalelerde yaşanan sorunlar. İhale yapıyorsunuz. Kaybeden, sonuca bir türlü razı olmuyor. Verdiniz kararı. İş başı yaptıracağınızı, sözleşmeyi imzalayacağınızı düşünüyorsunuz. Konu KİK'e gidiyor. KİK'ten döndü, döndü. Dönmeyince mahkemeye gidiyor, mahkemeden Danıştay'a gidiyor. Minimum 3 seneyi bulan ucu açık, belirsiz bir yolculuğa çıkıyorsunuz. Bununla da kalmıyor birinci itirazı hallettiniz diyelim, yol kapanmıyor ikinci sıra var, o da itiraz ediyor. Artık iş, iş olmaktan çıkıyor eziyete dönüşüyor."
Bakan Yıldırım, sonraki kuşaklara daha güzel bir ülke bırakmak mecburiyetinde olduklarını belirterek, "Küçük menfaatler, kısa vadeli hesaplarla bu kervanın hızını kesmeyelim. Eğer bu konuda, anlamsız bir şekilde, ısrarlar devam ederse o zaman bizim bakışımız da değişir" diye konuştu.
Konuşmasında Konfüçyüs'ün "Ya bir yol göster ya bir yol aç ya da yoldan çekil" sözlerine de yer veren Yıldırım, yol açan bir ecdadın torunları olduklarını sözlerine ekledi.
-KGM Genel Müdürü Cahit Turhan-
Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan ise güvenli ve çevreye duyarlı karayolu ağını tesis etmek amacıyla bir araya geldiklerini söyledi. KGM'nin sorumluluğunda 65 bin 499 kilometre yol ağı bulunduğunu belirten Turhan, karayollarında yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi. Turhan, KGM'nin bütçe büyüklüğünün ek ödeneklerle birlikte 14 milyar 186 milyon liraya ulaştığına dikkati çekerek, bu harcamanın 12 milyar 890 milyon lirasının karayolu yatırımlarında kullanıldığını, kamu yatırımları içindeki payının yüzde 32 seviyesine ulaştığını bildirdi. Turhan, 2013 yılına kadar 64 milyar lira harcandığını, geriye kalan işlerin tutarının da 44 milyar lira olduğunu kaydetti. En büyük hedeflerinin 2023'te Türkiye'de batından doğuya kesintisiz ulaşım sağlanması olduğunu dile getiren Turhan, projeler hakkında bilgi verdi.
Kaynak:T.C.Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı