Son yıllarda dünya deniz ticaretinin önünde ciddi bir engel teşkil eden, alınan ek güvenlik tedbirleri ve artan riskler nedeniyle sigorta primleri ile birlikte navlunları arttıran deniz haydutluğu, maalesef tüm dünyayı olduğu gibi Türk denizcilik sektörünü de olumsuz etkilemektedir. 2011 yılında deniz haydutluğunun dünya denizcilik sektörüne getirdiği yükün (Toplamda 6,6-6,9 milyar $) %81’i denizcilik şirketleri tarafından (5,3-5,5 milyar $); %19’u (1,3 milyar $) ise hükümetlerce karşılanmıştır. Toplamda ödenen fidye miktarı 160 milyon $, sigorta giderleri ise 635 milyon $ olmuştur. (Oceans Beyond Piracy Raporu)
Deniz haydutlarınca kurban olarak seçilen gemilerin taşıdığı yükler hedef alındığı gibi, maalesef can kayıpları dahi yaşanabilmektedir. Saldırıya uğrayan gemi personeli çeşitli mağduriyetlere maruz kalmaktadır. Bu personelin aileleri, bazen aylar boyunca yakınlarından haber alamamaktadır.
Deniz haydutluğu dünya deniz ticaretini ciddi şekilde etkilemeye devam ederken bu sorunla mücadele etmek için, tavsiye edilen güvenlik koridorlarını kullanarak seyir yapılmasından ulusal konvoy geçişlerinin kullanılmasına kadar birçok önlem alınmaktadır.
Deniz haydutluğu ile mücadelede konusunda Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünce yürütülen çalışmalar devam etmektedir. Konunun bilinirliğini arttırmak amacıyla Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz Ticareti Genel Müdürlüğünce “Deniz Haydutluğu ile Mücadele Tanıtım Kitapçığı” yayımlanmış olup söz konusu kitapçık kamu kurum/kuruluşları, üniversiteler, kıyı illeri valilikleri, liman başkanlıkları, deniz ticaret odaları ve konuyla ilgili sivil toplum kuruluşlarına gönderilmiştir. Kitapçığı görüntülemek için
tıklayınız.Kaynak:DTGM