10 yılda demiryoluna yönelik yatarımın 19 kat arttığını belirten TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, 2014 yılından sonra demiryolu ile yapılan yük taşımacılığında büyük artış beklediklerini vurguladı.
TBMM KİT Komisyonu'nda, Türkiye Cumhuyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürlüğü ile bağlı ortakları Türkiye Vagon Sanayi A.Ş. (TÜVESAŞ), Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi A.Ş. (TÜLOMSAŞ) ve Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayi A.Ş.'nin (TÜDEMSAŞ) 2011 yılı hesapları ibra edildi. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, komisyonda yaptığı sunumda demiryolu ile ilgili devam eden projeler hakkında bilgi verdi. Demiryolunun devlet politikası olarak benimsenmesinin ardından birbirini tamamlayan çalışmaların eş zamanlı olarak başlatıldığını belirten Karaman, son 8 yılda bin 94 kilometre yeni demiryolu yapıldığını ve 3 bin 400 kilometre yüksek hızlı ve konvansiyonel tren hattının inşaatının halen devam ettiğini ifade etti. Dokuzuncu Kalkınma Planı'nda Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarının yaygınlaştırılarak, Ankara merkez olmak üzere çekirdek yüksek hızlı tren ağının oluşturulmasının öncelik olarak belirlendiğini anımsatan Karaman, 2016 yılına kadar 15 büyük ilin YHT ile birbirine bağlanmasının planlandığını kaydetti.
YATIRIM ÖDENEĞİ 10 YILDA 19 KAT ARTTI
Demiryoluna 2003 yılında yapılan 251 milyon liralık yatırım ödeneğinin, 2013 yılında 19 kat artarak 4.7 milyar liraya ulaştığını ifade eden Karaman, Türkiye'nin dünyada 8'inci Avrupa'da ise 6'ncı hızlı tren işletmecisi haline geldiğini söyledi. Açılan YHT hatlarında yolcu taşımacılığı yapmak için saatte 250 kilometre hıza uygun işletmecilik yapılabilen 12 YHT seti temin edildiğini ifade eden Karaman, saatte 300 kilometre hız yapabilecek 1 6 adet çok yüksek hızlı tren setinin ihalesinin tamamlanarak 31 Mayıs'ta sözleşmesinin imzalandığını belirtti. "Setlerden 1 adedi Kasım ayı sonu itibariyle teslim alınacak" diyen Karaman, diğer 6 setin teslim tarihinin ise 2016 olduğunu ifade etti. 2011 yılında üretilmeye başlanan 80 adet elektrikli lokomotifin teslim edilen 2 adedinin Türkiye'de test çalışmalarının devam ettiğini de kaydeden Karaman, 2015 yılında elektrikli lokomotiflerin tamamının teslim alınacağını belirtti. TÜLOMSAŞ'a sipariş edilen 20 adet yeni nesil dizel ana hat lokomotifinin bu yıl servise girmeye başlayacağını da sözlerine ekleyen Karaman, 24 adet ilk yerli dizel tren seti olan Anadolu'nun 2012 yılında 16 adet üretilerek servise verildiğini, kalan 8 adedinin ise 2013'te üretilerek TCDD'ye teslim edileceğini bildirdi.
Yeni yapılan hatlarda araç geçişlerini alt ve üst geçit yoluyla sağlayarak hemzemin geçitlere yer vermediklerini de dile getiren Karaman, "Bu çalışmalar sonucunda yıllık 361 olan hemzemin geçit kaza sayısı 2012 yılında 44'e düştü. Hemzemin geçitlerin standardizasyonunu da kapsayan Ar-Ge proje ve yönetmelik çalışmaları devam ediyor" diye konuştu. Karaman ayrıca konuşmasında; yüksek hızlı, hızlı ve konvansiyonel demiryolu yapımlarının yanı sıra mevcut hatların elektrikli ve sinyalli hale getirilmesinin başlandığına da dikkat çekti.
KENTİÇİ ULAŞIMDA METRO STANDARDI
Kentiçi ulaşımda yerel yönetimlerle işbirliği yapılarak metro standardında hizmet verilmesi amacıyla İstanbul'da Marmaray, Ankara'da Başkentray, İzmir'de Egeray, Gaziantep'te Gaziray projeleri başlatıldığını hatırlatan Karaman, "Marmaray Projesi (Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme) 29 Ekim'de tamamlanarak TCDD tarafından işletilecek. Gebze-Pendik arası 29 Ekim'de işletmeye açılacak. Pendik-Söğütlüçeşme ve Kazlıçeşme-Halkalı hat ve istasyon iyileştirme çalışmaları devam ediyor" diye konuştu.
Başkentray'da yeni ihale çalışmasının başladığından da söz eden Karaman, projenin birinci etabı olan kuzey hattının yapımının tamamlanarak işletmeye alındığını, iptal edilen ikinci etabın ise yeniden ihale edilmesi için çalışmaların başlandığını kaydetti.
LOJİSTİK MERKEZLER
Sunumunda lojistik merkezlere de değinen Karaman, Türkiye'de küresel ölçekte rekabet gücünü artırmak amacıyla ilk etapta 18 adet lojistik merkez planlandığını belirtti. İstanbul (Halkalı ve Yeşilbayır), İzmit (Köseköy), Samsun (Gelemen), Eskişehir (Hasanbey), Kayseri (Boğazköprü), Balıkesir (Gökköy), Mersin (Yenice), Uşak, Erzurum (Palandöken), Konya (Kayacık), Denizli (Kaklık), Bilecik (Bozüyük), Kahramanmaraş (Türkoğlu), Mardin, Kars, Sivas, Şırnak (Habur) lojistik merkezlerinden Samsun, Uşak, Denizli (Kaklık), Köseköy ve Halkalı'nın işletmeye açıldığını belirten Karaman, Eskişehir, Balıkesir, Bozüyük, Mardin, Erzurum, Mersin (Yenice) lojistik merkezlerinde ise inşaat işlerinin devam ettiğini kaydetti. Karaman, diğer lojistik merkezlerle ilgili proje ve kamulaştırma çalışmaların ise sürdürülmekte olduğunu ifade etti.
TCDD'ye ait 7 adet limandan Mersin, Samsun, Bandırma ve İskenderun'un belli sürelerle devredilmek suretiyle özel sektör tarafından işletilmesine başlandığını bildiren Karaman, Haydarpaşa, İzmir ve Derince limanlarında ise işletmecilik faaliyetlerinin sürdüğünü söyledi. Yük taşımacılığında 2003 yılına göre yüzde 62 artışın gerçekleştiğini ifade eden Karaman, yinede bu konuda istedikleri seviyede olmadıklarını belirtti. Özel sektörün kendi vagonuyla yük taşıması ve vagon kiralaması için teşvik edildiğini söyleyen Karaman, "Bu çerçevede 50 adet firmayla taşımacılık sözleşmesi imzalandı. 3 bin 159 adet özel sektöre ait vagonla hatlarımızda taşıma yapılmakta olup, bu vagonlarla 2012 yılında 6 milyon ton yük taşıması yapılmış; genel taşıma içinde özel sektörün oranı yüzde 24'e ulaştı" dedi.
2014 yılından sonra yük taşımacılığında çok büyük bir artış olacağını düşündüklerini ifade eden Karaman, 1 Mayıs'ta 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun ile sektörün serbestleştirilmesinin sağlandığını belirterek konuşmasını sonlandırdı.
Kaynak:Transport