Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ULAŞTIRMA ŞÛRASINDAN İZLENİMLER

ULAŞTIRMA ŞÛRASINDAN İZLENİMLER

ULAŞTIRMA ŞÛRASINDAN İZLENİMLER07.10.2013
Şûranın genelinde, karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu sektörleri, kentiçi ulaşım, boru hatları, haberleşme ile havacılık ve uzay teknolojileri temsilcileri "bizi izlemeye devam edin" mesajını açık bir şekilde verdiler.

11. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Şûrası 5 -7 Eylül tarihlerinde İstanbul Kongre Merkezinde yapıldı. Şûrada sunulan sektör raporları bir anlamda 10. Beş Yıllık Kalkınma Planı ile hükümet programında yer alan hedeflerin daha da ayrıntılı olarak yer aldığı metinler olarak hazırlanmış. Bu yönüyle, "aa gerçekten öyle mi olacak" nidası yaratan bir proje ile karşılaşmadım.

Kalabalık bir katılımın gerçekleştiği Şûra ile ilgili izlenimlerim ise şunlar:

İlk gün 8.30- 10.00 arası "giriş ve kayıt işlemleri" için ayrılmış. Ancak, bu süre organizatör şirketin beceriksizliği nedeniyle yeterli olamadı. 1000 kişi birden kayıt işlemleri için kapıya yığılınca ve banklarda bulunan 5 - 6 personel işlerini gereken etkinlik ve hızda yapamayınca, açılış konuşmaları da programdaki gibi saat 10 da değil 11 de başladı. Yapılan bir anonsla kayıt için kapıda beklenmemesi ve kayıtların daha sonra yapılaması istendi. Böylece kendini giriş kapısındaki kaotik ortamdan sıyıran izleyiciler salona girebildiler.

Kayıt yaptırarak giriş kartını alan katılımcılara aynı yerden değil arkadaki başka bir stanttan doküman çantası verilmesi ayrı bir kargaşa yarattı. Bu çantalarda Şûrada tartışılacak konulara ilişkin sektör raporlarının CD ortamında sunulması gülümsemelere yol açtı. Bazı katılımcılar, "madem sektör raporları hazır, biz burada 3 gün boyunca neyi tartışacağız" diye sormaktan kendilerini alıkoyamadılar.

"Bakanlar Yuvarlak Masa Toplantısı"na 20'den fazla ülkeden bakan ya da bakan yardımcısı düzeyinde katılımcı sağlanması sayın Binali Yıldırım'ın uluslararası ulaştırma camiasındaki saygınlığını gösterdi. Oturumu yöneten Bakan Yıldırım'ın konulara hâkimiyeti ve tüm ülke temsilcileri üzerindeki etkisi tartışılmazdı.

Her konferansta olduğu gibi, protokolün konferans salonunu terk etmesi ile birlikte yalaka takımı ve zoraki gelmiş bürokrat takımı da toplantı salonlarını boşalttı. Mekân, gerçekten sunum yapmak isteyen veya bu sunumlardan bir şeyler kapmak isteyenlere kaldı.

Şûranın aksamadan ilerleyebilmesi için kendini paralayan 5 - 10 bakanlık personeli dışında kalan bakanlık çalışanlarının "izleyici" sıfatı dışında bir sorumluluk üstlenmemesi, üzücüydü.

Tüm oturumlarda yatırımlara ve bunların sunumlarına ayrılan sürelerin uzunluğu, karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu sektörlerinde faaliyet gösteren sektör temsilcilerinin yakınmalarına yol açtı. Sektör temsilcileri "yatırımlarla ilgili sunumlar yüzünden uygulamada karşılaşılan sektör sorunlarını dile getirecek vakit bulamadık" tarzında serzenişte bulundular.

Sunumlar arasında "haberleşme sektörü" oturumları diğer sektör toplantılarından farkını gösterdi. İşin esasına bakıldığında, haberleşme alanındaki gelişmeler diğer sektörlere göre parmak ısırtıcı seviyelere gelmiş durumda.

Yemek ve kahve servisleri bir Şûradan beklenen düzeyde değildi. Başkalarının haklarına saygı göstermeksizin yiyecek ve içeceklere nasıl saldırdığımızı daha öncelerden tespit etmiş olan organizasyon komitesinin, yabancı konuklar için ayrı bir "ağırlama salonu" tahsis etmesi akıllıcaydı.

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Şûrası, 4 yılda bir tüm sektör paydaşlarını bir araya getiren geleneksel bir yapıya dönüştü. Bu yönüyle, tüm katılımcılara katkı sağladığı tartışılmaz. Küreselleşmenin bu kadar hızlı yaygınlık kazanacağını 30 - 40 yıl önce kimse öngöremiyordu. Ulaştırma ve haberleşme sistemlerinin akıl almaz sıçramaları, dünyanın entegrasyonunu daha da hızlandırmaya devam edecek gibi görünüyor. Dünya giderek küresel bir köye dönüşüyor. Şûranın genelinde, karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu sektörleri, kentiçi ulaşım, boru hatları, haberleşme ile havacılık ve uzay teknolojileri temsilcileri "bizi izlemeye devam edin" mesajını açık bir şekilde verdiler. Küresel düzeyde oluşan bu sinerjinin bizleri daha nerelere taşıyacağını yaşayarak göreceğiz. Son olarak bizlere, izlemekten keyif aldığımız bu Şûrayı düzenleyenlere teşekkür etmek düşüyor.

Cahit Soysal/Transport