Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ve Marmaray projeleri çok önemli projeler olup güneydeki transit geçiş ile enerji geçişlerinin entegrasyonunu sağlayacak ve Çin, Afganistan ve Pakistan ekonomilerini birbirine bağlamak yanında bu ülkelerin Avrupa'ya da bağlantısını sağlayarak yeni bir ticari ağın ortaya çıkmasını kolaylaştıracaktır.
Geçtiğimiz ay bir bölümü hizmete giren Marmaray ile tarihi İpek Yolu modern olarak yeniden canlanıyor.
21. yüzyıl, Asya'nın ekonomik olarak yükselmeye başladığı ve uzunca bir sürede bu yükselişin sürdürülebileceği bir asır.
Gelişen ekonomiler ile Japonya, Çin ve Güney Kore sermaye ihraç etmeye ve buna bağlı olarak teknoloji ve know-how vermeye başladılar.
Bu bölgede oluşan ihraç mallarının Avrupa'ya taşınması için; kuzey koridoru, Çin denizinden başlayıp Kazakistan üzerinden kuzeye bağlanan orta koridor ve Kazakistan ve Azarbeycan üzerinden Türkiye'ye bağlanan güney koridoru kullanılmaktadır.
Tamamlanmak üzere olan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu bağlantısının ve Marmaray projesinin Avrupa-Çin arasındaki kesintisiz demiryolu ağı olacağı söyleniyor.
Marmaray ile Bakü-İstanbul üzerinden Avrupa'ya bağlanacak. Diğer bir proje ile Azarbeycan'dan İran ve Hindistan'a ulaşan demiryolu hattı ile bütün bölge demiryolu ağı ile birbirlerine bağlanacak. Bu da tarihi İpek Yolu'nun modernize edilmiş konumu olacak.
Bu ulaşım koridorlarının gelişerek tüm paydaş ülkelere yarar sağlaması için gerek ekonomik gelişmeler gerekse güvenli ortam oluşması için siyasi istikrarın demokrasi ile sağlanması büyük önem taşımaktadır.
Çin'den başlayan transit orta ve güney koridorlarının yeni ipek yolunda buluşmaları gerekmekte ve bu durumda da Afganistan, Türkmenistan, Azerbaycan ve Türkiye kilit ülkeler konumuna gelmektedir.
Bu transit ulaşım koridorları aynı zamanda enerjide Hazar kaynaklarının Avrupa'ya bağlanmasında Güney Gaz koridoruyla da birlikte düşünülmelidir.
Bu durumda mal ve enerji transferleri ile transit geçişte yeni bir ekonomik oluşum ortaya çıkacak, yolun geçtiği ülkelerde ekonomik birliğe giden süreç başlayacaktır.
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ve Marmaray projeleri çok önemli projeler olup güneydeki transit geçiş ile enerji geçişlerinin entegrasyonunu sağlayacak ve Çin, Afganistan ve Pakistan ekonomilerini birbirine bağlamak yanında bu ülkelerin Avrupa'ya da bağlantısını sağlayarak yeni bir ticari ağın ortaya çıkmasını kolaylaştıracaktır.
3. Boğaz Köprüsü'ne yapılacak demiryolu bağlantısı ile bu bağlantılar Marmaray dışında kesintisiz bir ulaşım sağlayacaktır.
İstanbul'un yeni hava alanı projesi, 3. köprü ve bu köprü üzerine kurulacak demiryolu ağı, deniz yolu bağlantıları da dikkate alındığında çok önemli lojistik avantajlara sahip olacağımız ve ulaşım koridorlarının kesiştiği, toplandığı merkezi bir konuma gelineceği, Ülkemizin lojistik üs olma hayallerinin gerçeğe dönüşme sinyalleri olarak algılanmalıdır.
Selahattin Doğan/Transport