Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, son 11 yılda demiryollarına 20 milyar liranın üzerinde yatırım yaptıklarını belirterek, "Bu yatırımlarla 11 yılda 1.366 kilometre yüksek hızlı tren hattı inşa ettik" dedi.
Elvan, "4. Demiryolu Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı`nın (Eurasia Rail)" açılışında yaptığı konuşmada, her yıl katlanarak artan bir ilgiyle karşılanan fuarın, Türkiye`deki demiryolu politikasının ne kadar doğru yürütüldüğünün de önemli bir göstergesi olduğunu söyledi.
Fuara 50`den fazla ülkeden ziyaretçi, 25`den fazla ülkeden firma sahibinin katıldığına işaret eden Elvan, bu katılımdan duyduğu memnuniyeti dile getirdi. Bakan Elvan 2003 yılı öncesine kadar Türkiye`de demiryollarının unutulmaya yüz tuttuğunu hatırlatarak, şunları anlattı:
"Demiryollarını, 2003 yılından itibaren bir devlet politikası olarak ele aldık ve öncelikli sektörlerden biri olarak belirledik. Bu politikayla birlikte demiryolları hızlı bir gelişim sürecine girdi. Bizzat Atatürk tarafından `refah ve ümran yolu` olarak kabul edilen demiryolları yeniden Türkiye`nin gündemine girdi. Bu durumu ortaya çıkan rakamlarda çok net görmek mümkün. 1856`dan 1923 yılına kadar yani Osmanlı İmparatorluğu Dönemi`nde 4.136 kilometrelik demiryolu yapılmıştır. 1923-1950 döneminde, yılda ortalama 134 kilometre olmak üzere toplam 3.764 kilometre demiryolu yapıldı. Bu yıllar adeta demiryollarının altın yıllarıydı ve o dönemde demiryollarıyla gurur duyuyorduk."
1950 yılından sonra ise demiryollarına olan ilginin azaldığını anımsatan Elvan, 1951-2003 yılları arasında yılda ortalama 18 kilometre olmak üzere 52 yılda sadece 945 kilometre demiryolu yapıldığı bilgisini verdi.
Elvan, demiryollarının o dönemde sürekli zarar eden, kendini yenileyemeyen ve milletin sırtına yük olan bir kurum haline getirildiği yorumunda bulunarak, konuşmasına şöyle devam etti:
"Son 11 yıla baktığımızda ise, AK Parti hükümetleriyle birlikte son 11 yılda demiryollarına 20 milyar liranın üzerinde yatırım yaptığımızı görüyoruz. Bu yatırımlarla 11 yılda 1.366 kilometre yüksek hızlı tren hattı inşa ettik. Diğer yenilediğimiz hatları da dahil edersek, 11 yılda 1.724 kilometre yeni demiryolu yaptık. 2.500 kilometrelik kısmının yapımı da devam ediyor. 2023 yılına kadar çok büyük hedeflerimiz var. Bu hedefleri teker teker hayata geçireceğiz. Şöyle ki, 3.500 kilometre Yüksek Hızlı Tren hattı, 8.500 kilometre hızlı tren hattı, 1.000 kilometre de konvansiyonel demiryolu yapma hedefimiz var. Bu yatırımlarla 2023 yılına kadar toplam demiryolu hat uzunluğunu 25 bin kilometreye taşımayı hedefliyoruz."
"Yakın zamanda Eskişehir-İstanbul hattının açılışını yapacağız"
Elvan Türkiye`nin 40 yıllık hayali olan yüksek hızlı demiryolu projelerini 2004 yılından itibaren gerçekleştirilmeye başladıklarını anımsatarak, "2009 yılında Ankara-Eskişehir, 2011 yılında Ankara-Konya ve 2013 yılında Eskişehir-Konya Yüksek Hızlı Demiryolu hatları hizmete aldık. Ülkemiz dünyada sekizinci, Avrupa’da altıncı yüksek hızlı tren işletmecisi ülke oldu. Çok yakın zamanda Eskişehir-İstanbul hattının açılışını yapacağız" dedi.
İnşaatları devam eden Ankara-İzmir, Ankara-Sivas ve Ankara-Bursa projelerinin art arda hayata geçirileceği bilgisini veren Lütfi Elvan, projelerin hayata geçmesiyle birlikte ülke nüfusunun yüzde 46`sına tekabül eden 15 ilin yüksek hızlı trenle birbirine bağlanmış olacağını ifade etti.
Elvan, böylece mevcut çekirdek yüksek hızlı tren ağının, ağırlıklı olarak doğu batı aksında ülke geneline yayılmış olacağına işaret ederek, şunları kaydetti:
"Dünyanın dikkatle takip ettiği, iki kıtayı denizaltından birleştiren Marmaray projesini hayata geçirdik. Marmaray, tarihi demir İpekyolu projesinin de önemli bir parçası. Tarihi demir İpekyolu`nun da yapımı devam ediyor. Tamamlandığında Pekin`den, Londra`ya kesintisiz demiryolu ulaşımını sağlayacak. Demiryolları millete yük iken, bugün milletin yükünü çeken bir kurum haline geldi. Demiryollarına yapılan yatırımlar neticesinde yük ve yolcu taşımalarında da önemli artışlar yaşanıyor."
TCDD`nin son 11 yıllık dönemde yolcu taşımalarının yüzde 59 artışla yaklaşık 77 milyondan 122 milyona ulaştığını aktaran Elvan, yük taşımacılığında ise yüzde 67 artış kaydedilerek, 15,9 milyon tondan 26,6 milyon tona yükseldiğini bildirdi.
Elvan, Türkiye`den Batıda, Almanya, Macaristan, Avusturya, Bulgaristan, Romanya, Slovenya ve Çek Cumhuriyeti`ne, Doğuda, İran`a, Orta Asya`da Kazakistan ve Pakistan`a karşılıklı olarak blok trenler işletildiğinden de bahsederek, "Karadeniz üzerinden Türkiye ve Rusya arasında, Samsun-Kavkaz Tren Feri işletmeciliğine 19 Şubat 2013`de başlanarak bugüne kadar karşılıklı 83 seferde 85 bin ton taşıma yapıldı. Liman elleçlemelerinde ise son 11 yıllık dönemde yüzde 35`e yakın bir artışla 55 milyon tona ulaşılmıştır" ifadelerini kullandı.
Kıtalararası konumu ve coğrafi nitelikleri itibariyle sahip olunan potansiyeli harekete geçirerek küresel ölçekte rekabet gücünü artırmak istediklerini ifade eden Elvan, Türkiye demiryollarının, Avrupa Altyapı Şirketleri ve Demiryolu Kuruluşları Topluluğu`nun, Güneydoğu Avrupa Demiryolları Grubu`nun ve Uluslararası Demiryolu Taşımaları Komitesi`nin, Avrupa-Asya Demiryolu Eşya Tarifesi Konferansı gibi birçok uluslararası demiryolu organizasyonlarında yer aldığını ve etkin olarak orada çalışmalarını sürdürdüğünü dile getirdi.
Son 11 yıl içerisinde de 12 ülkenin demiryolu kuruluşlarıyla iş birliği anlaşmaları imzaladıklarını ve yaptıklarını vurgulayan Bakan Elvan, rekabet gücünü artırmak ve yük taşıma ve aktarım merkezi olmak için lojistik merkezler projesini başlattıklarından, planlanan 19 adet lojistik merkezden 6 tanesini faaliyete geçirdiklerini, 5 tanesinin yapım çalışmalarının, 8 adedinin de ise proje ve kamulaştırma çalışmalarının devam ettiğini aktardı.
"Türkiye`nin demiryolu endüstrisi pazarında üretici olarak yer alması lazım"
Elvan, konuşmasında Türkiye`de yerli demiryolu endüstrisini geliştirmek için yaptıkları çalışmalardan da bahsetti. Türkiye milli tren projesi kapsamında üretilmesi hedeflenen yüksek hızlı trenin konsept tasarımının tamamlandığını, endüstriyel tasarım çalışmalarının devam ettiği bilgisini paylaşan Elvan, "Yerlileştirme çalışmaları kapsamında Eskişehir ve Ankara’da demiryolu sanayi kümelenmeleri oluşturduk. Ankara ve Eskişehir’den iki küme halinde 153 firmamız işin içinde. Eskişehir`de Yüksek Hızlı Tren, Lokomotif, Vagon, Dizel motor, Cer motoru, Boji ve Hafif Raylı sistemler üretmeye başladık" dedi.
Bakan Elvan, dünyadaki demiryolu sektörünün gelişmelerini takip etmek ve yeni teknolojilerle donatılmış demiryolu sanayisini geliştirmeyi hedeflediklerini belirterek, şunları anlattı:
"Ülkemizde hızla demiryolu sektörü gelişirken hedefimiz sadece teknoloji satın alan bir ülke konumuna düşmemek. Çünkü dünyada demiryolu endüstrisi pazarı kısa ve orta vadede 1 trilyon doların üzerinde görülüyor. Bu pazardan payımızı almamız gerekiyor. Türkiye`nin bu pazarda tüketici değil üretici olarak yer alması lazım."
Lütfi Elvan, fuar sayesinde yabancı sektör temsilcileri ile Türkiye`nin demiryolu sektörünün bir araya gelme imkânı bulduğuna dikkati çekerek, "Bu sektörün Türkiye`de ne kadar hızlı geliştiğinin, gelişmesine ilave olarak büyük bir potansiyele sahip olduğunun en önemli göstergesi de bu kadar çok sayıda firmanın Türkiye`ye gelmesi ve Türkiye`de de çok sayıda firmanın bu alanda faaliyet göstermeye başlaması olmuştur" diye konuştu.
Açılış konuşmasının ardından fuar alanındaki stantları dolaşan Bakan Elvan, yetkililerden bilgi aldı.
Kaynak: Ulaşımdan İletişime