Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / “DENİZCİLİĞİMİZİN DALGALI VE FIRTINALI GÜNLERİ ARTIK GERİDE KALDI”

“DENİZCİLİĞİMİZİN DALGALI VE FIRTINALI GÜNLERİ ARTIK GERİDE KALDI”

“DENİZCİLİĞİMİZİN DALGALI VE FIRTINALI GÜNLERİ ARTIK GERİDE KALDI”05.05.2014
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, Türk denizciliğinin dalgalı ve fırtınalı günleri artık geride bıraktığını ancak geçmişte yapılan ihmallerinin izlerini silmek için daha çok çalışılması gerektiğini söyledi.

Lütfi Elvan, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Deniz Ticaret Odaları Konseyi toplantısının açılışında, Türkiye'nin son 12 yılda denizcilik alanında önemli gelişmeler kaydettiğini ifade etti. Söz konusu süreçte Türkiye'nin denizcilikte kara listeden beyaz listeye geçen, denizci kökenli yöneticilerle, uzmanlarla denizcilik idaresini buluşturan, marinalarıyla, limanlarıyla, uygulanan yap-işlet-devret modelleriyle bu alanda önemli ve verimli hizmetleri başarmış bir ülke haline geldiğini belirten Elvan, "Hatta AB standartlarını yakalamış, denizcilikte dünyanın lider ülkeleri arasına girmiş bir Türkiye var. Bunun en büyük kanıtlarından biri ise ülkemizin Üye Devlet Gönüllü Denetim Programı (VIMSAS) kapsamındaki denetimlerden başarıyla geçerek 'düşük risk grubu'na girmesidir" diye konuştu.

Dünya deniz ticaret filosunun yaklaşık yüzde 94’ünü kontrol eden 30 ülke arasında, Türkiye'nin 30,4 milyon detveytlik (DWT) kapasiteyle 13. sırada yer aldığını anlatan Elvan, Türk limanlarında elleçlenen toplam yük miktarı ise 385 milyon tonu geçtiğin bildirdi. Kurulu kapasitenin ise 548 milyon ton olduğunu dile getiren Elvan, planlaması yapılmış olanlarla birlikte bu kapasitenin 867 milyon tona ulaşacağını söyledi. Elvan, kabotajda elleçlenen yük miktarının 28 milyon tondan 54 milyon tona kadar çıktığını ifade ederek şunları kaydetti: "Kabotajda taşınan yolcu sayısı da 99 milyondan 165 milyona yükseldi. Kabotaj taşımacılığımızın daha hızlı ve daha güvenli büyümesi için ise kabotajda taşımacılık yapılan hatlarını izne bağladık. 64 farklı hatta 238 gemiye hat izni verdik, kabotaj hatlarının denetimli ve güvenli hale getirdik. Uluslararası düzenli Ro-Ro hatlarında taşınan araç sayısı ise 2002 yılında 200 bin iken bugün 440 bini buldu. Sadece 3 yılda 16 yeni Ro-Ro hattını daha devreye alarak aktif Ro-Ro hattı sayısını 25’e çıkardık. Sizlerle birlikte Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonu (BALO) Projesini hayata geçirerek demiryolu-denizyolu kombine taşımacılığını bir üst düzeye çıkardık. Kruvaziyer taşımacılığına yönelik yaptığımız düzenlemeler de meyvelerini verdi. Limanlarımıza uğrayan kruvaziyer gemi sayısı 2002 yılında 821 iken, bugün 1.572’ye ulaştı. Bununla birlikte limanlarımızı ziyaret eden kruvaziyer yolcu sayısı da 332 binden 2 milyon 240 bine çıktı. 12 yılda ülkemiz, kruvaziyer turizminde İspanya, İtalya ve Yunanistan’dan sonra 4’üncü sıraya tırmandı. Denizciliğimize destek amacıyla 2004 yılında çıkardığımız ÖTV’siz yakıt uygulamasıyla da 3,2 milyon ton ÖTV’siz yakıt vererek sektörümüze 3,9 milyar liralık destek verdik. Bununla birlikte 2023 yılı hedeflerimizden olan Türk P&I Koruma ve Tazmin Sigorta Şirketi’nin kurulması hedefimizi de bu yıl Ocak ayında hayata geçirdik.Şirket, sadece ilk üç ayda 305 geminin sigortalama işlemini tamamladı."

Gemi İnşaat Sanayisini Geliştirecek Adımlar Attık

Deniz ticaretiyle gemi inşa sanayisini de geliştirecek adımları da attıklarını anlatan Elvan, Tuzla bölgesinde sıkışan tersaneciliğin tüm kıyılara yayılmasını sağladıklarını dile getirdi. Elvan, tersane sayısının 72’ye, kapasitesinin ise 3,6 milyon detveyte çıktığını ifade etti. İzmir’de yapımı sürdürülen ve altyapı işleri tamamlanan “Kuzey Ege - Çandarlı Limanı”nın dünyanın en büyük limanları arasında yer aldığını kaydeden Evlan, Karadeniz’de yapılacak Filyos Limanı’nın altyapı ihalesini gerçekleştirdiklerini hatırlattı. Akdeniz’de konteyner aktarma merkezi olacak ve Orta Asya ile Orta Doğu’ya yönelik talebi karşılayacak Mersin Konteyner Limanı’nı projesini de başlattıklarını belirten Elvan, şöyle devam etti: "Biz yeni limanları inşa ederken, bu limanların lojistik altyapısını da kuruyoruz. Mersin’e sadece Çukurova Bölgesi’nin değil Türkiye’nin en büyük lojistik merkezlerinden birini yapıyoruz. İzmir’de de Kemalpaşa Lojistik Merkezi’ni kuruyoruz. Denizciliğimizin dalgalı ve fırtınalı günleri artık geride bıraktığını söyleyebiliriz. Ancak geçmişte yapılan ihmallerinin izlerini silmek için daha çok çalışmak zorundayız. Kırmak, dökmek, yakmak yerine hep birlikte ülkemizi kalkındırmak için gece gündüz demeden çalışmalıyız. Biliyorsunuz 2023 vizyonunda 500 milyar dolar ihracat ve 1 trilyon dolar dış ticaret hacmi hedefliyoruz. Bu hedefe ulaşma sürecinde denizcilik sektörüne önemli görevler düştüğü de çok açık. Bu kapsamda 2023 yılına kadar Türk sahipli deniz ticaret filosunun tonaj bazında 50 milyon detveyte ulaşması ve dünyada ilk 10 arasında yer almasını amaçlıyoruz. Ülkemizdeki kıyı tesislerinin birleştirilerek ihtisas limanları kurulması ve sıvı yük için mevcut şamandıra sistemlerinin kaldırılarak dolfen terminal sistemine dönüştürülmesi için de çalışıyoruz. Mevcut olan tersanelerin birleşerek; daha etkin, rasyonel ve büyük kapasiteli tersaneler haline dönüştürülmesi gerekiyor. Bu anlamda birleşmeyi teşvik edecek altyapıyı da kuracağız. Gemi inşa sektöründe de yerlileşme konusuna önem veriyoruz. Ekipman ve teçhizatların en az yüzde 70’i yerli olacak şekilde gemi üretimini amaçlıyoruz. Belirlediğimiz bu hedeflere ulaşarak, 'Denizci millet, denizci ülke' olacağımıza inancım tam."

Denizciliği Yakından Takip Ediyoruz

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da denizcilik sektörünü yakından takip ettiklerini belirterek, önümüzdeki dönemde Türkiye'nin büyüme trendini yüzde 4'ün üzerine çekmede denizcilik sektörünün kritik öneme sahip olduğunu söyledi. Denizcilik sektöründe önemli gelişmeler sağlandığını ancak yeterli olmadığını dile getiren Hisarcıklıoğlu, hem gemi sanayisini hem deniz taşımacılığını hem de limanları geliştirmeye ve büyütmeye devam etmek zorunda olunduğunu kaydetti. Hisarcıklıoğlu, hazırlanan yeni yatırım teşvik sisteminde deniz yolu ile yük ve yolcu taşımacılığının “öncelikli yatırım konuları” içinde yer aldığını hatırlatarak, Bakan Elvan'dan gemi inşa sektörünün de “büyük ölçekli yatırımlar” arasına alınmasını talep etti. Hisarcıklıoğlu, "Denizcilik sektörümüzde pervaneler döndükçe Türkiye, dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olma rotasında yola devam edecek" dedi.

Kaynak: Ulaştırma Bakanlığı