Ulaşımda yeni alternatif olan Yüksek Hızlı Tren geçtiği
illeri de değiştirecek. YHT’nin yolcularına hizmet verecek 21 yeni gar inşa
edilecek.
Yolcu taşımacılığında yeni bir alternatif yaratan hızlı tren
hatları, beraberinde yeni garları getiriyor. Yüksek Hızlı Tren hatlarının
devreye alınması ile birlikte 2023 yılında YHT hatlarında taşınacak yolcu
sayısının yılda 70 milyon kişi olması bekleniyor. Bu kapasiteyi karşılayabilmek
için ilk etapta yolcuların ağırlanacağı yeni Yüksek Hızlı Tren garlarının başında
Ankara, Eskişehir, Bilecik, Bozöyük, Sapanca, Arifiye ve Pamukova geliyor.
Gelecek dönemde ise aralarında Sabiha Gökçen Havalimanı ve
Sögütlüçeşme gibi noktalarada hızlı tren istasyonları eklenecek.
Şehirler Bağlanacak
Yüksek Hızlı Tren hatlarına Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya
ve Konya-Eskişehir’in ardından 25 Temmuz’dan itibaren Ankara-İstanbul (Pendik)
da eklendi.
Yapımı tamamlanan Ankara-İstanbul YHT hattının peşi sıra,
inşaatı devam eden Bilecik-Bursa, Ankara-Sivas ve Ankara-İzmir Yüksek Hızlı
Tren hatlarının bitirilmesiyle ile birlikte Ankara, Eskişehir, Bilecik,
İstanbul, Bursa, Sivas, Yozgat, İzmir, Afyon, Manisa, Uşak illeri birbirlerine
yüksek hızlı tren ile bağlanacak. Yüksek Hızlı Tren hatlarının yanı sıra yolcu
hizmetleri vermek üzere modern garlar da yapılmaya başlandı. TCDD Genel
Müdürlüğü yeni kurulacak tren garları hakkında verdiği bilgide gar yapılması
planlanan illeri de açıkladı. İlk olarak Ankara’da inşaatı süren garın 2016’da
tamamlanması bekleniyor. Yılda yaklaşık 30 milyon yolcunun da Ankara merkezli
seyahat etmesi bekleniyor.
Engelsiz Garlar
TCDD yetkilileri, yeni gar binalarının hepsinin engelli
dostu olacağının altını çizdi. Genel olarak YHT gar binalarında Yüksek Hızlı
Tren ile seyahat edecek yolcuların her türlü ihtiyacını karşılayacak bölümler
yer alacak. Ayrıca tüm bina ve tesislerde bedensel engelli yolcuların ulaşımını
sağlayacak şekilde rampaların ve asansörlerin yapılması planlanıyor. Garların
büyüklükleri yolcu kapasitelerine göre belirleniyor.
VIP VE CIP Olacak
Ankara gar binası ilk etapta günlük 20 bin ve yakın
gelecekte günlük 50 bin yolcuya hizmet verecek şekilde planlandı. Yüksek hızlı
trenlerin kabul ve sevkleri için 6 adet yeni demiryolu hattı ve yaklaşık 400
metre uzunluğunda ve yaklaşık 11 metre genişliğinde 3 adet yeni yolcu peronu
yer alacak. Keçiören Metrosu ve Ankaray Tandoğan istasyonundan gar yapısına 3
adet yaya bağlantısı planlandı. Ayrıca Başkentray ve Esenboğa Havalimanı da
bağlanacak. Yüksek Hızlı Tren Terminal Binası ana gar holü, bilet satış
gişeleri ve kioskları, VIP ve CIP Salonları, bankalar, ATM Gişeleri, Emanet
Dolapları, TCDD ofisleri, hızlı kargo gişe ve ofisleri, kadın ve erkekler için
mescitler, kafeteryalar ve restoranlar, çeşitli alışveriş birimleri/dükkânlar,
fast food restoranları, bekleme üniteleri/bankları, jandarma ve polis ofisleri,
özel bina güvenlik birimleri ve ofisleri, danışma bankoları, ilk yardım
ünitesi/revir, otel, ofis mekanları, toplantı salonları, otoparklar gibi
birimlerden oluşacak.
Kaynak: Ulaşım Online