İran Karayolları Transit ve Sınır
Geçişleri Genel Müdürü Muhammed Cevad Atrçiyan, Türk TIR’larına İran içerisinde
yakıt satışını durdurabileceklerini açıkladı.
İran'ın resmi haber ajansı IRNA'ya
yaptığı açıklamada Atrçiyan, "İran, iki ülke arasında transit konusundaki
ihtilafları ortadan kaldırmak için yapılan müzakerelerde Türk makamlarına bir
takım önerilerde bulunmuştur. Önerilerimizin kabul görmemesi durumunda İran
sınırları içerisinde Türk TIR’larına yakıt satışı durdurulacaktır" dedi.
Türkiye'nin İran TIRlarından "ağır
geçiş" ücretleri almasının ardından geçen hafta sınırlarda bir yığılma
yaşandığını öne süren Artçiyan, "Türkiye'nin iki ülke arasındaki
karşılıklı anlaşmalara rağmen İran TIR'larından geçiş ücreti alma kararının
sebebini anlayabilmiş değiliz. Türkiye, topraklarından geçen İran TIR'larından
her 100 kilometre başına yaklaşık 50 avro geçiş ücreti talep ediyor ve bu
TIR'lara ülke içerisinde yakıt satın alma hakkı tanımıyor. Ancak İran aynı
geçiş ücretini almasına rağmen Türk TIR'larına yakıt satın alma izni
veriyor" iddiasında bulundu.
Artçiyan, sorunların çözümü için iki
ülke yetkililerinin müzakere etmeleri gerektiğini belirterek, Türkiye'nin Türk
TIR'larının İran sınırları içerisinde yakıt depolarının mühürlenmesi önerisi
hakkında, şunları kaydetti:
"Bu öneri önceki yıllarda üç ay
uygulanmış ancak birçok soruna yol açması sebebiyle taraflarca iptal edilmişti.
Bu nedenle bu öneriyi kabul etmedik. Türkiye'nin bu öneride ısrarcı olması
durumunda, Türk TIRlarına İran'da bir litre dahi yakıt alma izni verilmeyecek,
kaçakçılıkla mücadele kanunu gereğince en küçük aykırı tutum ve depolardaki
mühürlerin açılması durumunda kanuni işlem başlatılacaktır."
"Türk TIR'ları İran dışında
alternatif güzergâhlar bulabilirler. Ancak bu onlar için daha masraflı
olacaktır" değerlendirmesinde bulunan Atrçiyan, İran'ın da aynı şekilde
Ermenistan, Azerbaycan ve Rusya'dan oluşan alternatif güzergâhlar üzerine
yoğunlaştığını aktardı.
İki ülke arasındaki 16 milyar dolarlık
ticaret hacmine değinen Atrçiyan, "Bu ticaret hacminin büyük bölümünü
Türkiye'nin İran'a yaptığı ihracat oluşturuyor. TIR'ların geçişlerinde azalma
olması Türkiye'nin İran'a ihracatında azalma anlamına gelir. Bu da İran içinde
milli üretim için fırsat oluşturacaktır" ifadelerini kullandı.
İran'ın sınır geçişlerinde Türk
taşıtlarından akaryakıt fiyat farkı uygulaması adı altında tek taraflı olarak
ücret alması ve Türkiye'nin konuya itirazının sonuçsuz kalmasının ardından
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 10 Ekim 2014'ten itibaren
mütekabiliyet uygulaması kapsamında İran taşıtlarından aynı ücreti almaya
başlamıştı. Türkiye'nin uygulamaya başlamasının ardından İran tarafı, 11
Ekim'de akaryakıt fiyat farkını iki katına çıkarmış, Türkiye yine mütekabiliyet
esasları çerçevesinde fiyatları yükseltmişti.
Kaynak: Ulaşım Online