Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD), hem dünyadaki iyi uygulamaları üyelerine aktarmak hem de belirli konulardaki farkındalığı artırarak sektörün gelecek vizyonuna katkıda bulunmayı önemsiyor. Bu çalışmaların içerisinde en önemlilerinden birisi "Risk Yönetimi" projesi. Dernek, FIATA FCR (Forwarder Certificate of Receipt)’lerini de Gras Savoye Willis firması işbirliğiyle Mena, Asya ve Türkiye’de sigorta hizmeti veren Orient Sigorta AŞ üzerinden üyelerin kullanımına sunuyor.
UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, “UTİKAD’ın gerçekleştirdiği bu çalışma, sadece dünyadaki iyi örnekleri inceleyip üyelerine aktaran değil kendi deneyimlerini ve ürettiği iyi çözümleri dünyanın diğer ülkelerindeki meslektaşlarının bilgisine sunan bir konuma taşıdı' dedi.
UTİKAD'ın alacak sigortası konusunda ne gibi çalışmaları bulunuyor? Dernek olarak neden böyle bir faaliyette bulunuyorsunuz?
Üyelerimizin beklentilerini ve ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, talepler doğrultusunda özel çözümler üretmek üzere çalışıyoruz. Bu doğrultuda karayolu, havayolu, denizyolu, demiryolu ve kombine taşımacılığa ilişkin çalışmalarımızın dışında, lojistiği bir bütün olarak ele alıp mevzuat, hukuk, sigorta ve benzeri konularda üyelerimize fayda sağlayacak hizmetlerimizi ve çalışmalarımızı yürütüyoruz. Hem dünyadaki iyi uygulamaları üyelerimize aktarmak, hem de belirli konulardaki farkındalığı artırarak sektörün gelecek vizyonuna katkıda bulunmayı önemsiyoruz.
Bu çalışmaların içerisinde en önemlilerinden birisi Risk Yönetimi Projemizdir. İç ve dış rekabetin yoğun olduğu sektörümüzde, yaşanabilecek finansal risklere karşı, üyelerimizin güvence altında faaliyetlerini yürütmesine dernek olarak katkıda bulunmak amacıyla alacak sigortasına yönelik çeşitli görüşmeler yaptık. Bu alanda sektörün riskinin yüksek, verilen alacak sigortası hizmetlerinin ise gelişmeye açık olduğuna inanıyoruz. Alacak sigortası primleri oldukça yüksek düzeylerde; şu an itibariyle sektörün kâr marjlarını da düşünerek alacak sigortalarının yaygınlaşmasının zaman alacağını düşünüyoruz.
Ancak üyelerimizin finansal risklerini değerlendirme ve yönetmelerinde yardımcı olacak bir raporlama sisteminin ve ürünlerin, yeni adı CRIF olan eski Dun&Bradstreet (D&B) Türkiye firmasıyla gerçekleştirdiğimiz işbirliği sonucu üyelerimize indirimli olarak sunulmasını sağladık. Bu ürünler ticari profil ve ticari bilgi raporlarıdır. Ayrıca firmalar istedikleri takdirde kurumun sunduğu diğer rapor ve ürünlerinden de yararlanabilmektedirler.
Şu ana kadar proje kapsamında neler yaptınız?
UTİKAD Risk Yönetimi Projesi kapsamında, üyelerimizin faaliyetleri sırasında üstlendikleri sorumlulukları ve riskleri nasıl yöneteceklerine yönelik olarak, risk yönetimi ve sigorta konusundaki farkındalıkları artırmak üzere pek çok bilgilendirme toplantısı, seminer ve eğitim organize ettik. Halen Derneğimiz bünyesinde düzenli olarak “Yük Sorumluluk ve Zorunlu Sigortalar” eğitimini, eğitmenimiz Uğurhan Acar’ın özverili katkılarıyla sürdürüyoruz.
Bu çalışmalarımız doğrultusunda, üyelerimizin taşımacılık faaliyetleri sırasında üstlendikleri sorumlukları konşimento bazında teminat altına alan bir şemsiye poliçesi çerçevesinde konşimentolarımızı sigorta koruması altına aldık. Halen UTİKAD tarafından üyelerine temin edilen “Sigortalı FIATA Konşimento ve FCR” ürünlerini beş yıl önce hayata geçirdik. Üyelerimizden büyük talep gören bu dokümanlarımızı her yıl poliçesini yenileyerek ve geliştirerek üyelerimize sunmaya devam ediyoruz. Sadece FIATA FBL’leri değil, FIATA FCR (Forwarder Certificate of Receipt)’lerini de bu poliçe kapsamında sigortalı olarak üyelerimizin kullanımına sunuyoruz.
Bu hizmeti dünyanın en eski ve büyük brokerlarından birisi olan Gras Savoye Willis firması işbirliğiyle, Türkiye’deki temsilcileri Orient Sigorta A.Ş. üzerinden üyelerimize sunuyoruz. Gras Savoye Willis firması ayrıca, üyelerimizin risk tespitleri sonucunda gereksinim duyduğu taşımacı sorumluluk sigortası ve ek teminatlara ilişkin poliçelerin oluşturulması ve temini konusunda geçmiş yıllarda olduğu gibi üyelerimize hizmet vermeye devam ediyor. Bizim katkımız bu ürünlerin üyelerimizin avantajına geliştirilmesi ve poliçelerin her geçen yıl iyileştirilmesi yönünde oluyor. Ayrıca sigorta konusunun önemi ve üyelerimizin risklerinin teminat altına alınması konusundaki farkındalığın artırılmasına çalışıyoruz. Bu doğrultuda sigorta konusunda deneyimli bir yönetici arkadaşımız üyelerimize bilgi ve danışmanlık hizmeti veriyor.
Yine UTİKAD üyelerinin faaliyetleri sırasında karşılaştıkları taleplere yönelik olarak, üyelerimizin ve onların müşterilerinin yararlanabileceği emtia sigortası ürünün oluşturulması konusunda işbirliği içinde olduğumuz Gras Savoye Willis firmasının bir çalışma yapmasını istedik.
Dünyaya da örnek olduğunu söylediniz, bu çalışma sizi nasıl farklılaştırdı?
Çabalarımız özellikle risk yönetimi ve sorumluluk sigortası bilincini oluşturmak ve geliştirmek yönünde. Bu yönde 2000’li yılların ortalarından beri yürüttüğümüz çalışmalarla büyük bir mesafe aldığımızı görüyoruz. Sadece taşıma sorumluluk sigortası değil, risk yönetimine ilişkin alacak sigortası, ticari bilgi ve profil raporları, emtia sigortası gibi farklı yöntem ve ürünleri de değerlendirip üyelerimizin bilgisine sunuyoruz.
Bu konulardaki çalışmalarımızı ve sonuçlarını uluslararası federasyonumuz FIATA’yla da paylaşıyoruz. “Taşıma İşleri Organizatörlüğü Sorumluluk Sigortası” poliçemizle oluşturduğumuz “Sigortalı Konşimento” ürünümüzün kapsayıcılığı ve dileyen tüm üyelerimiz tarafından sigortalı konşimentoyu veya FCR’yi satın alarak kullanmaktan ibaret olan uygulama kolaylığı FIATA üyesi diğer ulusal dernekler tarafından da takdirle karşılanmış ve örnek alınmıştır.
Bu da UTİKAD’ın gerçekleştirdiği bu çalışmayla, sadece dünyadaki iyi örnekleri inceleyip üyelerine aktaran değil, kendi deneyimlerini ve ürettiği iyi çözümleri dünyanın diğer ülkelerindeki meslektaşlarının bilgisine sunan bir konuma taşımıştır.
ORİENT Sigorta A.Ş. Genel Müdürü İsa Ebik:
Lojistik bir ürünün can damarıdır. Lojistik herşeydir diyebiliriz. Dünyanın en kaliteli malını üretebilirsiniz ama onu tüketiciye uygun koşullarda, zamanında ve hasarsız olarak ulaştırmanız gerekir. Amerika. Asya ve Avrupalı gelişmiş ülkeler, nakliyat sektörünün önemini bilmekle beraber altyapılarını, demiryolu, karayolu, deniz ve havayolu sistemlerini de geliştirdi. Ancak bizim ülkemizin lojistik ve nakliye altyapı sorunu daha fazla. Günümüzde üretim, tüketim ve dağıtım küreselleştiğinden, taşımacılık dünyanın her bölgesine yapılıyor. Türkiye'den bir malı Afrika, Asya Amerika ve Avrupa kıtasının herhangi bir noktasına gönderebilirsiniz. Bu durumda taşınan emtia bir kaç defa nakliye aracı değiştirebilir, son varış yerine geç varabilir veya hasarlanabilir; bunun sonucunda sigortaya başvurulur. Lojistik sektöründeki hasar/prim oranlarının yüksekliği şirketlerin en büyük dezavantajları arasında bulunuyor. Bu sektörde özellikle hasar, zayiat, hırsızlık ve emniyeti suiistimal oranlarının son dönemde yükseldiğini gözlemliyoruz. Denizyolu, havayolu, demiryolu ve intermodal taşımacılıkta güvenilir ve konusunun uzmanı tedarikçilerle çalışılması, uzun vadeli sözleşmelerin tercih edilmesi, en uygun taşımacılık kombinasyonunun müşteriye sunulmuş olması bizler için önem arz ediyor. Karayolu taşımacılığında bu tür riskleri yönetebilmek içinse araçlara GPS donanımlarının takılması, firmaların kendi istihdam ettiği şoförlerle çalışması ve şoförlere gerekli eğitimlerin verilerek kurallara riayet etmelerinin sağlanmasının, risklerin yönetimi açısından uzun vadede yarar sağlayacağına ve hasar/ prim oranlarını düşürebileceğine inanıyoruz.
Kaynak: Unibusiness Dergisi