Konsped, bir forwarder şirketi olsa da başrolü her zaman
demiryolu taşımacılığına veriyor. Kuruldukları 1989 yılından beri demiryolu
taşımacılığını Türkiye’de hak ettiği yere taşımayı misyon edindiklerini
vurgulayan Konsped Ticaret Müdürü Merih Ünal, bugüne kadar gerek hayata
geçirdikleri projeler gerekse de kurdukları işbirlikleriyle sektörün gelişimine
katkı sunduklarını söylüyor.
1989 yılında kurulan Konsped, 27 yıldır demiryolu
taşımacılığının önemli savunucularından biri. Forwarder kimliğiyle çalışırken,
önceliği demiryoluna veren şirket, gerek bu alanda geliştirdiği çözümler
gerekse de yaptığı işbirlikleriyle sektörün gelişimine katkı sunuyor.
Konsped’in kuruluş felsefesinin, demiryolu taşımacılığını Türkiye dış ticareti
açısından hak ettiği yere taşıyabilmek ve bu alanda ülkenin saygın ve sayılı
firmalarından biri haline gelmek olduğunu vurgulayan Ticaret Müdürü Merih Ünal,
kuruluşlarından bugüne geçen 27 yıllık süreçte hayata geçirdikleri projeleri
şöyle özetliyor:
“Konsped, 1990 yılından itibaren frigo vagonlarla İzmir ve
Mersin bölgelerinden Avrupa’ya ve Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkelerine
blok trenlerle narenciye taşımalarında önemli bir rol üstlenmiştir. Konsped
açısından dönüm noktalarından biri ise demiryolları ile konteyner taşımacılığını
kapsayan kombine taşımacılıkta üstlendiği rol olmuştur. 1992 yılında itibaren
gündeme gelen ve Türkiye dış ticareti açısından da bir ilk olan bu proje
kapsamında Konsped, karayolu ve denizyolunu taşımacılığına bir alternatif
olarak Avrupa’dan Türkiye’ye ve tersi yönde kuru yük taşımacılığı yapmaya
başlamıştır. Kombine taşımacılıkta rolünü arttıran Konsped, 1995 yılında ise
Viyana-Halkalı arasında haftada bir kere karşılıklı olarak konteyner taşıyan
blok tren projesini hayata geçirmiştir. Konsped, bugüne kadar özellikle Avrupa
bağlantılı kombine demiryolu taşıma projelerinin tüm aşamalarında, gerek özel
sektör, gerekse TCDD ve yabancı demiryolu şirketleriyle kurulan ilişkilerde hep
ön planda görev yapmıştır.” Konsped olarak da öncülük yaptıkları kombine
taşımacılığın, kapıdan kapıya yapılan, çoğunlukla ağır yük ve ihale yoluyla
belirlenen taşımaları kapsadığını belirten Ünal, “Bu taşıma sisteminde fiyat
politikası sektörel iniş çıkışlardan etkilenmeyip, tüm yıl sabit kaldığından,
üreticiye maliyet hesaplama konusunda avantaj sağlamaktadır. Aynı zamanda bu
taşıma modu güvenli, planlanabilir, ekonomik ve en önemlisi de çevre dostudur”
diyor.
KONVANSİYONEL VE KOMBİNE HİZMETLER
Merih Ünal, Konsped olarak bugün konvansiyonel vagon
taşımalarına ve kombine taşımacılık hizmetlerine devam ettiklerini söylüyor.
Avrupa’nın tüm ülkelerine, Ortadoğu’nun önemli merkezlerine ve başta Kazakistan
olmak üzere, Özbekistan, Türkmenistan gibi BDT ülkelerine sistemin kapsadığı
tüm açık, kapalı, silo vagonlarla taşıma yaptıklarının altını çizen Ünal,
Türkiye-Avrupa hattında ise demiryolu bağlantılı kombine yük taşımacılığı
yaptıklarını aktarıyor.
2016’NIN VERİMLİ BİR YIL OLMASINI BEKLİYORUZ
2015’in demiryolu sektörü açısından zor bir yıl olduğunu
vurgulayan Merih Ünal, “Demiryolu parkurundaki yol kapamalarının maalesef
2015’in sonuna kadar uzaması, sektöre olan güveni azalttığından, son 4 yıldır
ciddi iş kayıpları yaşandı. Ancak Halkalı parkurunun tekrar açılması ile
2016’nın sektör açısından daha verimli bir yıl olmasını bekliyoruz. Gerçi güven
duygusu bugünden yarına değişebilir olmasa da, en azından bu taşıma modunu
denemiş olan firmaların, demiryoluna bir şans daha vereceğini ümit ediyoruz.
Ancak inkar edilemeyecek bir gerçek varsa, o da kaybedilen işlerin çok kısa zamanda
geri gelmeyeceğidir” diyor.
İPEK YOLU GERÇEĞE DÖNÜŞECEK
Demiryolunda serbestleşme sürecine ilişkin de
değerlendirmelerde bulunan Merih Ünal, şunları aktarıyor: “Serbestleşme
süreciyle birlikte, sektörde bir rekabet oluşacağı için, hizmet kalitesi ve
fiyat politikalarında iyileşme bekliyoruz. Bu değişimin, her ne kadar
başlangıçta idari sorunlara açık olsa da, uzun vadede sektöre katkıları
olacaktır. Yol çalışmalarının tüm parkurlarda en kısa zamanda tamamlanması
gerekmektedir. Yabancı demiryolu şirketleri kesintisiz parkurların oluşması ile
birlikte Türkiye’nin Doğu’ ya açılan kapı olacağı inancındadır. Konsped olarak
bizim beklentimiz ve hedefimiz de, bu güzergahta da sağlıklı bir hizmet ağı
oluşturmaktır. Uzun yıllardır hayali kurulan İpek Yolu’nun teknik şartlar
yerine getirilip yakın zamanda gerçekleşeceğini umuyoruz.”
Kaynak: Lojistik Hattı