Dolgu çalışmalarının ardından
Türkiye’nin en büyük uluslararası limanı olmaya hazırlanan Safiport Derince,
yapacağı 350 milyon dolarlık yatırımın ardından Avrupa’nın en büyüğü olmayı
hedefliyor.
Kocaeli’nin Derince İlçesi'nde
bulunan Derince Limanı'nın işletme hakkını 543 milyon dolar bedelle 39
yıllığına alan Safi Holding, Safi Port Derince Limanı'na 350 milyon dolar
yatırım yapacak. Safi Port Derince Limanı Genel Müdürü Şeyda Güre, Türkiye'nin
en büyük uluslararası limanı olmak için yatırım yaptıklarını belirterek,
"Burası bir kamu malı. Biz burada kiracıyız. Bunların hepsi devletin
olacak. Türkiye'yi bırakın, Avrupa'da bir numara olmak istiyoruz" dedi.
Safiport Yönetim Kurulu Başkan
Danışmanı Erkan Dereli, Safiport Genel Müdürü Şeyda Güre ve Safiport proje
kordinatörü inşaat mühendisi Hakan Kavlakoğlu bugün liman sahası içerisinde yer
alan idari binada basın mensuplarıyla buluştu.
Safiport Derince Yönetim Kurulu
Başkan Danışmanı Erkan Dereli, Derince Limanı'nın ülkenin en köklü
limanlarından biri olduğunu söyledi. Derince Limanı'nın 39 yıl süreyle işletme
hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi ihalesinde 543 milyon dolarlık
teklif verdiklerini anımsatan Dereli, bu bedelin tamamını peşin ödeyerek limanı
2 Mart 2015'te teslim aldıklarını bildirdi.
Dereli, "İhale şartnamesine
göre ilave 420 bin metrekare yatırım yapmak ve 39 yıl sonra da limanın gerçek
sahibi olan TCDD'ye olduğu gibi teslim etmek üzere anlaşma yapmış
bulunmaktayız. Safi Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ olarak hükümetin eylem
planı, programı ve ihale şartlarında yer aldığı üzere intermodal bir liman
kurmak üzere deniz, kara ve demiryolunu entegre edecek bir sistem için
yatırımlarımızı bir ay içerisinde yapmaya başlayacağız" dedi. Şu anda
limanda 400 civarında çalışan bulunduğunu dile getiren Dereli, "Yapmış
olduğumuz planlamaya göre yatırımlarımız tamamlandığında bu sayı 2 bin 500
civarında olacaktır. Prensip kararı olarak da bölgemiz insanlarını limanımızda
istihdam etmeyi amaçladık. Safiport Derince Limanı, 350 milyon dolarlık
yatırımla intermodal lojistik merkezi olacaktır" diye konuştu.
"HEDEFİMİZ AVRUPA'NIN 1
NUMARASI OLMAK"
Safi Port Derince Limanı Genel
Müdürü Şeyda Güre, Türkiye'nin en büyük uluslararası limanı olmak için yatırım
yaptıklarını belirterek, "Burası bir kamu malı. Biz burada kiracıyız.
Bunların hepsi devletin olacak. Türkiye'yi bırakın, Avrupa'da bir numara olmak
istiyoruz" dedi. Safi Port Derince Limanı Genel Müdürü Şeyda Güre Kocaeli
Valiliği'nce hazırlanan dolgu ve dip taraması projesi için 'ÇED gerekli
değildir' kararı verilirken, yetkililer dolgu kararının sözleşmede olduğunu,
yatırımları yapmak zorunda olduklarını söyledi. Şeyda Güre, Türkiye'nin en
büyük limanı olmayı hedeflediklerini, Avrupa'da 1 numara olmak istediklerini
belirterek şöyle konuştu:
"Safi Port Derince,
Türkiye'nin en büyük uluslararası limanı olma yönünde çalışmalarını sürdürüyor.
Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı gereği yapılacak yatırım ile tesis, bölgeye
hizmet veren en büyük liman olacaktır. Yatırımlar tamamlandığında yaklaşık 500
kişi olan istihdam sayısı 2 bin 500 kişiye çıkacak. Limanda başlanacak olan
yapılandırma çalışmaları, mevcut liman operasyonunu aksatmayacak şekilde
tamamlanacak. Yapılacak genişletme çalışmaları sayesinde her bir yük çeşidi
için rıhtımlar sınıflandırılacak. Liman sahasının D-100 ve TEM Otoyolu giriş ve
çıkış bağlantı yolları ayrılarak liman verimliliği ve hizmet kalitesi de daha
iyi hale getirilecek. Hedeflenen hacimlerle liman Marmara Bölgesi'nin lojistik
merkezi haline gelecek. Sanayimizin lokomotifi olan otomotiv sektörünün
ihracatını arttırma hedefleri açısından Safi Port Derince'de gerekli
yatırımların zamanında yapılması büyük önem taşıyor.”
BİZ KİRACIYIZ, HEPSİ DEVLETİN
OLACAK
Derince Limanı'nın işletmesini 543 milyon
dolara aldıklarını, 350 milyon dolar daha yatırım yapacaklarını açıklayan Şeyda
Güre, "Burası bir kamu malı. Biz burada kiracıyız. Kiracı olabilmemiz için
de ihalede olan o şartnameleri, yatırımları yerine getirmemiz gerekiyor.
Bunların hepsi devletin olacak. Türkiye'yi bırakın, Avrupa'da bir numara olmak
istiyoruz" diye konuştu. Şeyda Güre, firmaların verdikleri hizmetten
memnun olduğunu söyleyerek, "Hizmetimizden firmalar çok memnun. Daha önce
limanın içinde başka firmalar vardı. Onlar operasyon yapıyordu. Şu anda her şey
tüm operasyonlar, kontroller bizde. Geçtiğimiz yıl Mart ayından bu yana bir
tane dahi iş kazamız olmadı. Tüm çalışanlarımız sigortalı" dedi.
LÜZUMSUZLARI ÇIKARDIK, ARTIK
KONTROL BİZDE
Safi Port Derince Genel Müdürü
Şeyda Güre, limanın daha önce keyfi yöntemlerle insanları bezdirdiğini ifade
ederek, şunları aktardı: “2014 yılında 1.267 adet gemi limana yanaşmış. 2
Mart’tan sonra 31 Aralık’a bizim bünyemizde yapılan çalışmalarda 876 demi
limanımıza yanaşmış. Biz liman olarak devraldıktan sonra birinci aşamada iş
sağlığına ve güvenliğe ağırlık verdik. Tüm limanı kontrolümüz altına aldık.
Liman kapısından girişten sonra tüm yetki bizde. Öncesinde 5-6 firma alanları
parsellemişti. TCDD sadece rıhtım veriyordu. Şu anda bütün kontroller bizde.
Otomasyon kontrol sistemiyle her şeyi kontrol ediyoruz. Daha önce bu hizmetler
verilmiyordu. Burada daha önceden lüzumsuz pek çok insan vardı. Hepsini
çıkardık.
10 GÜNLÜK SÜRE 32 SAATE İNDİ
10 bin tonluk bir gemi önceden
burada bir hafta 10 günde elleçlenirken şimdi 32 saatte bu işlemi
gerçekleştiriyoruz. Hyundai’nin ihracat ve ithalatını üstlendik. Saatte
ortalama 150 araç elleçliyoruz. Bu sebeple bizim sahamızda alanlarımızın dolu
olması bizim için külfet. Hızlı olmak zorundayız. Muz, rulo sac gibi ürünleri
de ithal ediyoruz. Bu ürünler daha önce burada yoktu. Şu anda kapalı
depolarımız mevcut değil. Bu konuda yoğu bir talep alıyoruz. Talepleri
değerlendirerek binalarımızı inşa edeceğiz. Şu anda pek çok ekipmanı sipariş
verdik. Mart ayından itibaren ekipmanlar gelmeye başlayacak. Şu anda burada
kiralık ekipmanlarla iş yapıyoruz. TCDD’nin ekipmanlarını kullanmıyoruz.
YÜK ÇEŞİTLİLİĞİ SAĞLANACAK
Proje kordinatörü inşaat mühendisi
Hakan Kavlakoğlu ise şu ifadeleri kullandı: “Safi Derince Uluslararası Liman
İşletmeciliği’nin ihale sözleşmesinde yatırımlar öngörülüyor. Öncelikli olarak
mevcut limanın iyileştirilmesi, alanların, rıhtımların kapasitelerinin en iyi
şekilde değerlendirilmesi ve yük çeşitliliğinin getirilmesini ön görüyor. Bir
yıldır biz burada nispeten atıl kalmış bir limanı modern bir liman
işletmeciliğine kavuşturmaya çalışıyoruz. Bizler planlama aşamasında mevcut
tesisin en iyi şekilde nasıl değerlendirileceğiyle ilgili çalışmalar yapıyoruz.
Özelleştirme idaresinin yaptığı imar planında 1.000 metre uzunluğunda ana
rıhtım, 460 metre uzunluğunda tali rıhtım yapım mecburiyetimiz var.
DERİNCE LİMANI’NIN ÇED’İ YOKMUŞ
Safi Port öncesinde burada yılda 3
bin konteyner elleçleniyordu. Yok gibi bir şey bu. Biz bunu 500 bin konteynere
çıkaracağız. Bu yatırımı planlamak üzere uluslararası bir firmayı
görevlendirdik. Bu firmanın çalışması neticesinde biz ileriye dönük olarak
hedefleyeceğimiz araç, dökme yük ve konteynerleri belirledik. 1 yıldır planlama
faaliyetleri devam etti ve projelerimizin ön işlemlerini tamamladık. Bu sebeple
1 yıldır yatırım yapamadık. ÇED için bekledik. En şeffaf bir sürecin başlaması
için bekledik. ÇED başvuru yaptığımızda bize dediler ki ‘sizin devraldığınız
limanın ÇED’i yok.’ Orada hemen daha önce buranın işletmesini yapan mal
sahibine döndük ve ne yapacağımızı sorduk.
ÇED YAPILMADI DEMEK DEĞİL
Altyapı Yatırımları Genel
Müdürlüğü ve Devlet Demiryolları tarafından limanlar ve dolgular yapılmış.
Bunların tamamı 1993 yılındaki ÇED yönetmeliği öncesinde planlanmış. O dönemde
kamu yatırımları için 1993 öncesinde planlanan ve 1998 öncesinde tamamlanan
projeler için ÇED’den muafiyet alınabiliyormuş. Bu belgeleri tamamladık ve
gösterdik. Daha sonra kendi ÇED sürecimize başladık. Müracaatlarımızı yaptık.
Kapsamlı bir çalışmada bulunduk ve ÇED gerekli değildir kararı alındı. Bu karar
ÇED yapılmadı demek değil. Bu karar, yapılan çalışma incelendi ve alınacak
önlemler yeterlidir anlamını taşıyor. Bu Ek-2 için geçerliydi.”
Kaynak: Lojiport