Trakya Kalkınma Ajansı’nın düzenlediği toplantıda limanlar ile OSB’ler
arasında güçlü demiryolu bağlantıları kurulamadığı takdirde yükün karayoluna
kayacağı, bunun da altyapıyı bozacağı vurgulandı.
Trakya Kalkınma Ajansı’nın Doğrudan Faaliyet Mali Destek Programı
kapsamında Tekirdağ Ticaret Odası tarafından hazırlanan “TR21 Bölgesi Yük
Merkezlerinin Demiryolu Taşıma Sistemine Entegrasyonu Ön Fizibilitesi ve
Projenin Özeti Bölgesel, İktisadi ve Sosyal Etki Analizi” projesinin sonuç
raporunun sunumu toplantısı Tekirdağ Ticaret ve Sanayi Odası Konferans
Salonunda düzenlenen organizasyon ile gerçekleştirildi. Gerçekleşen toplantıya
Tekirdağ Valisi Enver Salihoğlu, Süleymanpaşa Kaymakamı Ahmet Atılkan, Tekirdağ
TSO Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Cengiz Günay, Çerkezköy Kaymakamı
Metin Kubilay, Trakya Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Mahmut Şahin, Marmara
Ereğlisi Belediye Başkanı İbrahim Uyan, Süleymanpaşa Belediye Başkan Yardımcısı
Berkay Çakır, Büyükşehir Belediye Başkanlığı Genel Sekreter Yardımcısı Zeki
Gürcün, Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürü Fahrettin Akçal, Ticaret İl Müdür
Vekili Enver Tepe, KOSGEB Tekirdağ İl Müdürü Tolga Erkan, Asyaport Yönetim Kurulu
Başkanı Ahmet Soyuer, Martaş Liman Müdürü Mustafa Çebi, Tekirdağ TSO Yönetim
Kurulu Sayman Üyesi Taner Karaoğlu, Yönetim Kurulu Üyeleri Göksel Karaevli,
Cemil Koçaş, Muzaffer Destereci, Çevre İl ve İlçe Ticaret ve Sanayi Odaları
Yönetim ve Meclis Kurulu Üyeleri ile Organize Sanayi Bölgesi Yöneticileri
katıldılar.
Açılış konuşmalarını yapan Tekirdağ TSO Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu
Üyesi Cengiz Günay, “Günümüz rekabet koşulları içerisinde eşyanın çıkış
noktasından varış noktasına kadar tüm taşıma hareketlerinin kesintisiz
sürdürülmesi ekonomik rekabet açısından önemlidir. Etkin bir ulaştırma
altyapısının oluşturulması, maliyetlerin düşmesine katkıda bulunmakta ve ülke
ekonomilerinin rekabet gücünü arttırmaktadır. Taşıma türleri içinde demiryolu
taşımacılığı hem ekonomik hem de çevreci yönü ile ön plana çıkmaktadır.
Demiryolu altyapısı güçlü olan coğrafyalarda taşıma türleri entegre edilerek
darboğazlar ortadan kaldırılmakta, yeni taşıma seçenekleri ile birlikte
operasyon sürekliliği sağlanmakta ve nihai fayda olarak daha hızlı, daha
ekonomik daha çevreci sonuçlar elde edilmektedir.
Trakya Bölgesinde 321 kilometrelik demiryolu ağı olup yoğun endüstri
bölgesinin ihtiyaç duyduğu hammadde, hazır parça ve yarı mamullerin fabrikalara
taşınması ile fabrikalardan hedef pazar ve müşterilere tamamlanmış ürünlerin
sevkiyatı büyük ölçüde karayolu araç üzeri konteyner ya da römork içerisinde
ile gerçekleştirilmektedir. Endüstri kümelenmesinin yaşandığı Marmara Ereğlisi
Çerkezköy, Çorlu, Lüleburgaz ve Tekirdağ Merkez arasında kalan alanda Avrupa
Serbest Bölgesi ve Organize Sanayi Bölgeleri bulunmakta ve İstanbul’un sanayi
yoğunluğu da bu bölgemize kaymaktadır. Bununla birlikte, Asyaport Limanı ve
yeni kurulması planlanan lojistik merkezler devreye girdiğinde bölgemizde
lojistik alanında ciddi bir yük oluşacaktır. Bu yüklerin kesintisiz ve güvenli
ulaşımını sağlamak için bölgedeki alternatif taşıma sistemleri devreye
sokulmalı ve bunun için de yeni önlemler belirlenmelidir. Gelecek senaryoları
içinde Limanlar ile OSB’ler arasında güçlü demiryolu bağlantıları kurulamadığı
takdirde yük karayoluna kayacaktır. Bu durumda karayolu altyapısının yüksek
tonajlı ve çok sayıda kamyonun yoğun bir biçimde seyretmesi nedeniyle altyapıyı
hızla eskitecektir. Bu durum hiç kuşkusuz beraberinde trafik tıkanıklıkları,
yüksek taşıma maliyetleri, kazalar, yüksek akaryakıt sarfiyatı, hava kirliliği
gibi zincirleme çok sayıda problemin büyümesine neden olacaktır. Yine gelecek
olan bu yüklerde tercih demir yollarının kullanımı şeklinde olursa bölgedeki
sanayi taşıma maliyetlerinde düşüş sağlanacaktır. Ayrıca, demiryolu
taşımacılığının karbon ve sera gazı salınımı düşük, çevreci bir taşıma türü
olması sebebi ile ekolojik çevre yük taşımalarının olumsuz etkilerinden
korunacaktır.
Bu nedenlerle TR21 Bölgesindeki lojistik altyapının gelecek olan bu yükü
taşıyabilmesi amacıyla bölgedeki tüm ulaşım seçeneklerinin genel bir
değerlendirmesinin yapılması, demiryolu altyapısının Trakya Bölgesindeki yük
merkezleri açısından incelenerek buralardan kaynaklı yük hareketinin demiryolu
taşımacılık sistemine nasıl entegre edilebileceği konusundaki bağlantı
hatlarının ön fizibilitelerinin yapılması, Bölge kaynaklı özellikle ihracat
yüklerinin Tekirdağ merkezde oluşturulacak demiryolu bağlantılı bir Dryport
(Kara Limanı) terminali ile TDİ Tekirdağ Limanı, TMO Tekirdağ Terminali, Martaş
Limanı ve Asyaport Limanlarına taşınmasının sağlanması yönündeki hat bağlantı
önerilerinin ortaya konması gerekmektedir. Odamız bu amacı gerçekleştirmek için
bu projeyi hayata geçirmiştir. Projenin bölgemize katkısının sürdürülebilir
olmasını temenni eder, bölgemize hayırlı olmasını dilerim ”dedi.
Başkan Cengiz Günay’ın konuşmalarının ardından Ari-Es firma yetkilileri
tarafından hazırlanan “TR21 Bölgesi Yük Merkezlerinin Demiryolu Taşıma
Sistemine Entegrasyonu Ön Fizibilitesi ve Projenin Özeti Bölgesel, İktisadi ve
Sosyal Etki Analizi” projesinin sonuç raporunun sunumu gerçekleştirildi ve
sunumun ardından soru-cevap bölümü ile toplantı sona erdi.
Kaynak: lojiport.com