Demiryolu ile denizyolu entegrasyonunun en güzel örneklerinden olan Çelebi
Bandırma Limanı’nda demiryolu hattı, neredeyse geminin bordasına kadar
ulaşıyor. Limanın bu özelliği, ilave ara taşıma ve indirme/yükleme
maliyetlerini ortadan kaldırıyor.
20 rıhtımı ve 2 bin 973 metrelik yanaşma uzunluğu ile Türkiye’nin en büyük
limanlarından biri olan Çelebi Bandırma Limanı, demiryolu ile denizyolu
entegrasyonunun en güzel örneklerinden biri… Limanda, ulusal demiryolu hattı
liman içine, hatta gemi bordasına kadar erişebiliyor. Demiryolu hattı
sayesinde, karayoluna nazaran, daha ekonomik ve daha uzak mesafelere taşıma
yapılabildiğini hatırlatan Liman Genel Müdürü Mehmet Akif Ersoy, “Örnek olarak,
Bandırma’nın karayolu hinterlandı dışında bulunan Kütahya, Eskişehir, Manisa ve
Ankara’ya rahatlıkla ulaşılabilmekte yurtiçinde ve yurtdışında demiryolu ile
bağlantılı tüm noktalara taşıma planlanabiliyor. Ayrıca limanımızı,
demiryolunun ulaştığı diğer limanlardan ayıran önemli bir özellik ise
vagonların gemi bordasına kadar ulaşabilmesidir. Bu özellik gemiden direkt
vagona veya vagondan direkt gemiye operasyon yapılabilmesine imkan sağlayarak
ilave ara taşıma ve indirme/yükleme maliyetlerini ortadan kaldırıyor” diye
konuştu.
TEK VAGONDA 2 KAT KONTEYNER TAŞINABİLMELİ
Ersoy, demiryoluyla yük taşımacılığının daha da geliştirilebilmesi için
öncelikle hat sayısının artırılması gerektiğine dikkat çekti. Halihazırda
demiryolunda çok ciddi adımlar atıldığını belirten Ersoy, “İçinde bulunduğumuz
süre zarfında, demiryoluyla yük taşımacılığının gelişmiş ülkeler standartlarına
yükseltilmesi doğrultusunda çok önemli adımlar atılmaktadır. Bunlardan biri
TCDD’nin yük taşımacılığı kısmının özelleştirilmesi, diğeri de özel firmalara
vagon işletme hakkının yanı sıra lokomotif işletme hakkının da verilecek
olmasıdır. Bu girişimler sayesinde hem altyapı hem de uygulama noktasındaki
eksikliklerin en hızlı şekilde giderileceği açıktır. Demiryolu standartlarının
yükselmesi ise öncelikle çevre açısından büyük önem taşımakta olup bununla beraber
firmaların lojistik maliyetlerini azaltarak rekabet gücünü artıracaktır. Ayrıca
teknik açıdan bakıldığında, yük taşımacılığının yapıldığı hat sayısının
artırılması, tek vagon üzerinde 2 katlı konteyner taşınmasına imkan verecek
şekilde hatların düzenlenmesi yerinde olacak” ifadelerini kullandı.
DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞINI ÖZEL SEKTÖR ZİRVEYE TAŞIYACAK
Demiryolunda yük taşımacılığının, özel sektörün yaptığı yatırımlar
sayesinde zirveye çıkacağını ifade eden Mehmet Akif Ersoy, sözlerini şöyle
sürdürdü: “Özel sektörün sadece vagon işletmesi, lojistik sürecinin her
halükarda TCDD’ye bağlı olmasına sebep olmaktadır. Ancak içinde bulunduğumuz
süreçte devam eden, özel sektöre lokomotif işletme hakkının verilmesi
çalışmaları, kısa vadede meyvelerini verecektir. Özel sektörün yapacağı
yatırımlarla, ülke genelindeki makine-ekipman sayısı artacak olup bu sayede hizmet
çeşitliliği, uğrak yapılan noktalar ve uğrak sıklığı artacaktır. Ayrıca
ülkemizdeki lojistik sistemi bir bütün olarak değerlendirilerek demiryolu
modunu destekleyen tüm adımlar paralel olarak atılmalıdır.”
Kaynak: lojiport.com