Çalışmaların tüm hızıyla devam ettiği İstanbul Üçüncü Havalimanı'nın
inşaatında 15 farklı milletten 13 bine yakın personel çalışıyor.
Son halinin havadan görüntülediği havalimanı tamamlandığında dünyanın en
büyüğü olacak. 90 milyon yolcu kapasiteli birinci bölümünün 2018'in Şubat
ayında tamamlanması planan havalimanı inşaatında, 15 farklı milletten 12 bin 600
kişi çalışıyor.
Çalışmalar, bin 66'sı beyaz yakalı, 11 bin 534'ü mavi yakalı bu personel
tarafından gece gündüz aralıksız sürdürülüyor. Personel sayısının en yoğun
dönemde 30 bine kadar çıkacağı belirtiliyor.
Tüm etapların tamamlanması halinde 10 milyar 247 milyon avroluk harcamanın
yapılacağı yeni havalimanı bitirildiğinde 165 köprüsü, yıllık 150 milyon yolcu
kapasitesi, 6 pisti ve 12 taksi yolu bulunacak. Tesis, aynı anda 500 uçak, 70
bin araçlık açık ve kapalı otoparkıyla başlı başına bir şehir olacak.
Eş zamanlı çalışma yürütülüyor
Toplamda 76,5 milyon metrekarelik alana sahip ve yer teslimi 1 Mayıs
2015'te yapılan projenin ilk etabında kısa süreli iş programından dolayı
projelendirme, altyapı ve üstyapı işleri sahanın farklı bölgelerinde eş zamanlı
yürütülüyor.
Bu sayede tasarım, toprak işleri, terminal binası ve diğer destek tesislerinin
inşası tüm hızıyla devam ediyor. Terminal binasında kaba inşaat, elektromekanik
sistem montajları, çatı montaj çalışmaları başladı ve eş zamanlı sürdürülüyor.
İlk etapta bitirilecek bölümde 90 milyon yolcu kapasiteli ana terminal
binası, bir adet hava trafik kontrol kulesi, 3 bağımsız pist, uçak park
alanları, hangar, antrepo, catering (ikram servisi) gibi gerekli tüm havaalanı
destek tesisleri, 18 bin araç kapasiteli katlı otopark bulunacak.
İşletmeye açıldığında 100 bin kişiye yeni iş imkanı sağlayacak havalimanı,
dolaylı etkilerle 1,5 milyon kişiye gelir kaynağı olacak.
Çevre ve hayvan hakları konusunda hassasiyet
Bütün işleri tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak yeni
havalimanında, zamanla 200 milyon yolcuya hizmet verebilecek kapasiteye çıkılabileceği
de dile getiriliyor.
Çevre ve hayvan hakları konusundaki hassasiyetin vurgulandığı havalimanı
inşaatı sürecinde, 40 bin kaplumbağa tek tek toplanarak ormanın başka
alanlarına taşındı.
Çok sayıda soğanlı bitkinin Atatürk Arboretumu'na teslim edildiği projede
çevre mühendislerinin yanı sıra 5 ornitolog (kuş bilimci) çalışıyor.
Her kesilen ağacın yerine 5 ağaç
Ağaç konusunda da hassas davranılan çalışma sahasında, taşınmaya müsait
fidan ve ağaçlar Arnavutköy ve Eyüp'teki okul bahçeleri ile ormanın farklı
alanlarına götürülüyor.
Taşınması mümkün olmayan ve kesilen her ağaç için ise 5 adet ağaç
dikilecek. Yöneticiler, proje bitimine kadar Türkiye genelinde 10 milyon ağaç
dikmeyi hedeflerken, bu sayının kesilen ağaçların 5 katından fazla olduğuna
dikkati çekiyor. Ayrıca kesilen ağaçlar tek tek kayıt altına alınıyor.
Kolay ulaşım seçenekleri
Havalimanına ulaşımda pek çok alternatif yol olacak. Gayrettepe - yeni
havalimanı metro hattının kısa süre içerisinde ihalesinin yapılması bekleniyor.
D-20 yeni karayolu bağlantısı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara
Otoyolu Projesi ile İstanbul bağlantısı, havalimanına araçla ulaşımı
sağlayacak.
Öte yandan havalimanına hızlı trenle de gitmek mümkün hale gelecek.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın doğum gününde açılacak
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 2 ay önce gazetecilere
yaptığı açıklamada, havalimanı inşaatının yüzde 15'inin tamamlandığını, en zor
kısımlarının şu anda halledildiğini söylemişti.
Havalimanı projesini yürüten Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon konsorsiyumu
tarafından kurulan icracı ve imtiyaz sahibi şirket İGA'nın (İstanbul Grand
Airport) Yönetim Kurulu Üyesi de olan Özdemir, havalimanı açılışını 2018'in ilk
çeyreğine yetiştirmek istediklerini vurgulamıştı.
Özdemir, "Ancak Sayın Bakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip
Erdoğan'ın doğum gününün 26 Şubat olduğunu belirterek, 26 Şubat 2018 tarihine
havalimanını yetiştirmemizi istedi. Biz de çalışmalarımızı bu doğrultuda
sürdürüyoruz" ifadelerini de kullanmıştı.
Kaynak: ulasimonline.com