Pegasus Hava Yolları Kargo Direktörlüğü ve İstanbul Üniversitesi Ulaştırma
ve Lojistik Fakültesi işbirliği ile düzenlenen 5. Uluslararası Taşımacılık ve
Lojistik Konferansı’nın ikinci gününde yapılan oturumda Damco CEO-Doğu Akdeniz
Bölgesi Okyay Öztugran, UPS Türkiye Genel Müdürü Ufku Akaltan, Pegasus Hava
Yolları Uçuş İşletme Direktörü Aydın Yumrutaş, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı
Turgut Erkeskin, Omsan Denizcilik Deniz Ticaret Müdürü Umut Uğurlu, Solmaz Grup
Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Barlın birer sunum yaptılar.
Oturumun açılışında konuşan Pegasus Hava Yolları Kargo Direktörü Aydın
Alpa: “Bu konferansın amacı ilk defa bir devlet üniversitesinde yapıyoruz.
Konferansa gelen öğrencilere “Üs düzey yöneticilerin konuşmalarından ne kadar
faydalanırsanız o kadar iyi olur. Onlarla tanışıp, konuşmaya çalışın. Bu
meslekte İngilizce şart. Şimdiden öğrenmeye başlayın. Öğrenmezseniz diploma
elimde çok iyi maaş alacağım diye düşünmeyin. Sonuç olarak burada önemli olan
eğitim. Yabancı dil. Lojistik kolay bir iş değil, stresli bir sektör.”
OKYAY ÖZTUGRAN, PERAKENDE SEKTÖRÜNDEKİ TRENDLERİ ANLATTI
Damco CEO-Doğu Akdeniz Bölgesi Okyay Öztugran, yaklaşık 3.5 yıldır Damco’da
CEO olarak görev yaptığını belirtti. Yaklaşık 20 yıldır lojistik sektöründe
çalıştığını söyleyen Okyay Öztugran, Demco’nun 1997 yılından bu yana Türkiye’de
faaliyet gösterdiğini ve yüzde 100 yabancı sermayeli bir firma olduklarını
vurguladı. Okyay Öztugran, konuşmasında perakende sektöründeki global trendleri
anlattı. Okyay Öztugran, “Prakende sektöründe global trendler şunlar:
İşbirliği: Sağlam işbirlikleri için güven şart. Hiç kimse yalnız, tek başına
başarılı olamıyor. Açık bilgi paylaşımı başarı getirir. Omni-Channel:
E-Ticaretin ve internette kullanılan bilginin güç olarak kullanılması demek.
E-Ticaret, Shop-in-Shop konseptleri ve müşteriye diğer etkin ulaşma yolları
önemli rol oynayacak. Müşteriler aynı perakendecilerde farklı yollarla
alışveriş yapıyorlar. Teknoloji: Tedraik zincirlerinin yöentiminin kompleks
hale gelmesi IT ve teknolojiyi en üst düzeyde kullanmayı gerektiriyor.
Güvenlik: Globalizasyon ve artan tedarik (sourcing) ihtiyacı. Daha güvenli ve
pazarlara daha hızlı ulaşabilecek taşıma yollarının seçimi. Kendi Marka Trendi:
Normal olmak ‘sıkıcı’, özgün olmak ‘daha eğlenceli’. Kendi markanızı yaratmanız
sizi tüketiciler tarafından fiyat karşılaştırmalarından uzak tutabilir. Diğer
trendler de segmentasyon, esneklik, çevre ve sürdürülebilirlik, sourcing ve
globalizasyon.”
TURGUT ERKESKİN: “HIZ STRES YARATIYOR AMA SEKTÖR İÇİN HIZ ÖNEMLİ”
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, “Uluslararası Taşımacılık
Koridorları: Fırsatlar ve Tehditler” başlıklı bir sunum yaptı. Sektör zor bir
sektör ve stresli bir sektör diyen Turgut Erkeskin, bunun nedeninin
müşterilerin zamana karşı çok duyarlı olmasından kaynaklandığını söyledi. Hızın
sektör için çok önemli olduğunu belirten Erkeskin, hızın stres yarattığını ama
bir yandan da yaratıcılığı artırdığını kaydetti. Erkeskin, konuşmasında
lojistik öğrencilerine şu uyarıda bulundu: “Bizim işimiz enternasyonel bir iş
olduğu için mutlaka İngilizce’yi bilmesi gerekiyor.”
75 MİLYAR DOLAR YÜK HACMİ
“Lojistiğin 3 tane besleyici unsuru var. Nüfus ve coğrafya, dış ticaret,
güzergahlar” diyen Erkeskin, Türkiye’nin hem doğu-batı hem de kuzey-güney
hattında çok önemli bir avantajı olduğunu söyledi. Avrupa ve Asya arasında
yaklaşık 75 milyar dolar yük hacmi olduğunu belirten Turgut Erkeskin, Çin’in
‘One Belt One Road’ projesini hayata geçirmek istediğini belirtti. Çin’in
batıya açılan Kuzey Koridoru, Orta Koridor ve Güney Koridoru olduğunu söyleyen
Erkeskin, bu koridorlardan Orta Koridor ve Güney Koridoru’nun Türkiye’ye önemli
avantaj sağlayacağını belirtti. Erkeskin, “Kuzey koridoru; Çin’den Kalkan bir
tren Almanya’ya 14 günde gidiyor. Bunu 9 güne indirmeye çalışıyorlar. Bu
transit süreye ulaşıldığında sadece denizyoluyla rekabet etmeyecek. Havayoluyla
da rekabet etmeye başlayacak. Şu anda üzerinde çalışılan kona Kafkaslar
üzerinden gelip Türkiye’ye girmek ya da Güney Koridor dediğimiz Türkmenistan
İran üzerinden Türkiye’ye girmek. Biz bu koridorları kurup işletebildiğimizde,
Türkiye’yi aktarma merkezi haline getirebilirsek üçüncü ülke taşımaların merkezi
ülkesi haline gelebiliriz.”
BİTMEYEN KISIM
Çin’den başlayıp Türkiye üzerinden Avrupa ve İngiltere’ye ulaşmanın mümkün
olduğunu söyleyen Erkeskin, Çin’in en doğusundan başlayıp Avrupa’ya uzanan
demiryolunun bitmeyen tek kısmının Bakü-Tiflis-Kars hattının Türkiye kısmı
olduğunu belirtti. Erkeskin, “Bakü-Tiflis-Kars projesi ya verimli bir proje
değil ya da biz Türkiye olarak demiryolunu istemiyoruz. Eğer bu hattı
yapamazsak bypass edileceğiz. Gerekli altyapı yatırımları yapılmadığı sürece
Türkiye’nin lojistik üs olma hedefinin sonuçları hiç iç açıcı olmayabilir”
dedi.
“LOJİSTİK HUKUKUNU İYİ BİLMENİZ GEREKİYOR”
Pegasus Uçuş İşletme Direktörü Aydın Yumrutaş da yaptığı konuşmada sektöre
farklı bir pencereden bakarak pilotluk mesleğini anlattı: “Pilot olmak için
öncelikle çok paranız olacak. Sonra istekli olacaksınız. Yoğun bir eğitim
başlıyor. Bunları tamamladıktan sonra uçuş faaliyetleri başlıyor. Bu faaliyet
çok keyifli geçiyor. Bundan sonra ticari pilot oluyorsunuz. Sonra tekrar eğitim
alıp işe başlıyorsunuz. Bu okuldan mezun olduktan sonra fark yaratmak
istiyorsanız lojistik hukukunu iyi bilmeniz gerekiyor. Fark yaratmak
isteyenlerin yapmaları gerekin bir diğer konuda sektörel yabancı dildir.”
Sektörün üst yapıda çok iyi ilerlerken alt yapıda çok büyük eksikliklerin
olduğunu anlattı. Yolcu uçağı uçurmakla kargo uçağı uçurmak arasındaki farkı
anlatan Yumrutaş, uçuş esnasında kargo uçaklarını uçurmanın çok daha keyifli
olduğunu aktardı. “Çünkü yolcudan şikayetler alıyorsunuz ama kargolar şikayet
etmiyor. Daha sonra şikayet geliyor ama o da bu işi yönetenlere geliyor”
diyerek konuya esprili bir yorum kattı.
ARİF BADUR: “TAŞIMACILIK YAPACAĞINIZ ÜLKENİN İKLİMİNİ, TATİLLERİNİ BİLMENİZ
GEREKİYOR”
Reibel Taşımacılık Genel Müdürü Arif Badur öğrencilerin sektöre nasıl
entegre olacaklarını anlattı. “Herkesin söylediği ana konu var, yabancı dili
çok iyi bilmeniz gerekiyor, bilgisayarı çok iyi kullanmanız gerekiyor.
Coğrafyayı çok iyi bilmeniz ve sevmeniz gerekiyor. Taşımacılık yapacağınız
ülkenin iklimini, tatillerini bilmeniz gerekiyor. Bir fark yaratmak
istiyorsanız bu bilgileri edinin” diyen Badur, kara nakliyaksız bir haftanın
nasıl olacağına dair olası senaryoyu paylaştı: “Birinci gün; süt ve ekmek
tükenecek, hastenelerde temiz çarşaf kalmayacak, çöpler birikmeye başlayacak,
altyapı çalışmaları duracak… ikinci günde; eczaneler kapanma noktasına gelecek,
raflarda taze ürün kalmayacak, toplu ulaşım kesintiye uğrayacak. Üçüncü gün;
çiftliklerde süt toplanamayacak, raflarda süt ve ürünleri kalmayaca D dördüncü
gün; gıda sıkıntısı başlayacak, benzin istasyonlarında yakıt kalmayacak..
Beşinci gün; içme suyu bitecek, oteller ve restaurantlar kapanacak, endüstriyel
üretim tamamen bitecek.”
UFKU AKALTAN: “UPS’YE STAJYER BAŞLADIM, ŞU AN 2 BİN 500 KİŞİNİN
YÖNETİCİSİYİM”
UPS Türkiye Genel Müdürü Ufku Akaltan, UPS’e stajyer olarak başladığını
belirterek UPS’in aşağıdan yukarıya terfi sisteminin olduğunu söyledi. Şu anda
400 bin çalışanının olduğunu ve sektörün en değerli firması olduğunu söyledi.
Herkese eşit şans verdiklerini, uluslararası kariyer olanakları sağladıklarını,
işe girerken İngilizce mutlaka aramadıklarını belirterek şirket kültürünün
kendi çalışanlarını yükseltmek olduğunu söyledi.
Akaltan, şirketleri hakkında önemli bilgiler paylaştı: “Şu ana kadar
Türkiye’den 12 yöneticimiz başka ülkelerine yönetici olarak atadık. Şu anda
dünyanın 220 ülkesinde varız. Şu andaki değerimiz 94 milyar dolardır.
Türkiye’de halka açık en büyük 10 şirketin toplamından fazla. Peki bunu nasıl
yaptık. Günde bin 900 üzerinde uçuş yapıyoruz. Her gün 18 milyon paket dünya
üzerinde dağıtıyoruz. Dünyanın fark yarattığı tek nokta çalışanlarıyla mükemmel
hizmet vermek. Doğru ürünün, doğru zamanda ve doğru kişiye ulaştırılması ana
noktadır. UPS alımdan dağıtıma bütün sisteme sahip bir şirket. Uçaklar
kendimizin, araçlar kendimizin, çalışanlar bizim çalışanlarımız; bu nedenle
güvenilirlikte lideriz. Bunu iyi kullandığımız için yüzde 15 kar marjına
ulaştık.”
Lojistiğin zor olduğunu ve aşk gerektirdiğini belirterek, “Kamyon
sürücüsünden kargo elemanına oradan yöneticiye herkesin işine konsantre olmanız
gerekiyor. Biz dünya GSH’nın yüzde 4’ünü taşıyoruz. UPS Türkiye 1988 yılında
kuruldu. 2 bin 500 çalışanımız var. 900 adetlik araç filomuz var.
Pegasus Hava Yolları Kargo Direktörü Aydın Alpa, konferansın sonunda
organizasyonun hazırlanmasında katkı sağlayan Pegasus yöneticilerine ve
gazeticilere teşekkür plaketi verdi. Organizasyonda etkin görev yapan İstanbul
Üniversitesi Lojistik Kulubü öğrencileriyle fotoğraf çektirdi.
Kaynak: yesillojistikciler.com