Bir lojistik işletmesinin dijital pazarlama paradigması iki temel amaç
üzerinde kurgulanmalı:
1) Mevcut müşterilerin elde tutulması,
2) Yeni müşterilerin elde edilmesi.
Aslında, bu pazarlama yönetiminin de
değişmez bir olgusu. Ancak, söz konusu dijital ortam olduğunda bazı farklı
araçlar karşımıza çıkıyor. Biz de bu yazımızda bu araçlardan en önemlisi olan
web sitesini ele almaya çalışacağız. Web sitesinin dijital pazarlama sürecinde
nasıl tasarlanması gerektiğini bir pazarlamacı gözüyle aktarmaya çalışacağız.
Web sitesi, bir lojistik işletmesinin müşterileri açısından profesyonel
olarak algılanmasında çok önemli bir rol oynamaktadır. Özellikle, son
dönemlerde, bu konudaki destek yazılımların gelişmesi ile çok ufak bütçeler
kullanılarak etkin tasarımlar da gerçekleştirilebilmektedir. Ancak, lojistik
işletmelerinin, etkin tasarımların ötesinde özellikle arama motorları düzeyinde
(Google, Yahoo v.b.) kendilerini üst sıralara çıkarabilecek uygulamaları yapmaları
gerekliliği bulunmaktadır.
İsterseniz, arama motorlarında üst sırada olmayı bir örnek ile açıklamaya
çalışalım. Eğer, www.alexa.com sitesine girip merak ettiğiniz web sitesini
arama çubuğuna yazarsanız dünyadaki tüm web siteleri içinde kaçıncı sırada
olduğu bilgisine ulaşabilirsiniz. Bu sıralama, aradığınız işletme ne kadar üst
sırada ise web sitesinin ziyaretçi sayısının ve sayfa açılma sayısının yüksek
olduğu yani popüler olduğu anlamına gelmekte. Diğer bir ifade ile sizin web
sitenize giren ve orada vakit geçirenlerin sayısının çok olduğunun da bir
göstergesi. Örneğin, Mart ayı sonu itibariyle Türkiye’nin önemli lojistik
şirketlerinden biri olan Ekol Lojistik dünya sıralamasında 229.614’inci iken
Kuehne-Nagel Lojistik 144.670’inci olarak karşımıza çıkıyor.
Bir lojistik işletmesi için, web sitesinin çok kişi tarafından ziyaret
edilmesi ne anlama geliyor diye belki sorabilirsiniz. Aslında bu sorunun yanıtı
basit; mevcut ve potansiyel müşterilerinize ne kadar çok ilgi çekici ve
interaktif hizmet sunabiliyorsanız bu sayıda önemli bir artış yakalıyorsunuz.
Diğer bir ifadeyle, rakiplerinizden kendinizi dijital ortamda
ayrıştırabiliyorsunuz. Bu ayrıştırma da, müşterinizin gözünde sizi başka bir
noktada konumlandırmaktadır.
Web sitenizi arama motorlarında ön plana çıkarabilmenin cevabı ise iki
temel kavramda yatıyor; SEO ve SEM. SEO (Search Engine Optimization - Arama
Motoru Optimizasyonu) , arama motorlarına yönelik yapılan iyileştirme ve
optimizasyon çalışmaları olarak adlandırılmaktadır. SEM (Search Engine
Marketing) ise arama motoru pazarlamacılığıdır. SEO ve SEM ayrı yöntemlerdir
ancak dijital pazarlama konusunda bütünleşik kullanılan stratejiler olarak
değerlendirilmektedir.
Peki, SEO ve SEM kapsamında lojistik işletmeleri neler yapmalılar? Bir de
onlara kısaca bakalım;
-Web sitenizin içeriğini sürekli güncelleyin: Bu kapsamda, bir blog
açılması ve yapılan işler ile ilgili çeşitli açıklamaların yapılması tavsiye
edilmektedir. Özelikle, lojistik işletmenin yaptığı işleri bir vaka olarak
müşterileri ile paylaşması çok önemli sonuçlar ortaya çıkarabilmektedir.
Blogun, sürekliliği, güncelliği ve faydalı içerik sağlayabilme kapasitesi ise bu
kapsamda önem arz etmektedir.
-Web siteniz üzerinde interaktif faaliyetlere olanak verin; Bir lojistik
işletmesinin, müşterisinin beklentisi olabilecek katma değerli faaliyetleri web
sitesine yerleştirmesi dijital pazarlama açısından önemli bir unsurdur.
Örneğin, müşterilerinizin konteyner takiplerini yapabilecek uygulamaların web
sitesinde yer alması veya web sitesi üzerinden müşteri talebi alınabilmesi
bunlara örnek olarak verilebilir. Ancak, burada dikkat edilmesi gereken en
önemli konu müşterinin taleplerine hızlı bir şekilde cevap verebilmekten
geçmektedir. Bu konuda, yapacağınız her türlü hata size olumsuz olarak
dönebilecek bir unsurdur.
-Web sitenizi mobil aramalara uygun hale getirin: İşletmeniz için mobil bir
aplikasyon yapmak maliyetli olabilir. Ancak,
mevcut web sitenizin mobil aramalara uygun hale getirilmesi çok büyük
bir önem taşımaktadır. Bu kapsamda yapacağınız geliştirmeler, dijital pazarlama
boyutunda sizi ön plana çıkaracaktır.
Gelecek yazımızda, lojistik sektörü için dijital pazarlama kapsamında
sosyal medya boyutunu ele almaya çalışacağız.
Kaynak: yesillojistikciler.com