Yasaklı ürünler nedeniyle yükler Mersin Limanı’ndan
İran’daki Banderas Limanı’na kaymaya başladı. Ekonomiye katkı için yasaklamak
yerine güvenlik önlemlerinin artırılmasını isteyen gümrük müşavirleri;
konteyner depozitosunun da kaldırılmasını istiyor
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 18 No’lu Gümrük
Müşavirliği ve Lojistik Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı Zeki Şan, komite
çalışmaları hakkında bilgi vererek ardından sektörü değerlendirdi.
Komite çatısı altında 400’ün üzerinde üye bulunduğunu
anlatan Şan, özellikle gümrük müşavirliği ve dış ticaret uygulamalarıyla ilgili
sorunlar başta olmak üzere ihracatçı, ithalatçı ve antrepocuların sorunlarıyla
ilgili mesleki çözümler üretmeye çalıştıklarını söyledi.
Sorunlara mikro anlamda çözüm önerileri sunmaya
çalıştıklarını bildiren Şan, bu sayede Mersin ekonomisine katkı sağlamaya
çalıştıklarını ifade etti.
“LİMANDA SERİLİK İSTİYORUZ”
Şan, zaman zaman Mersin Liman İşletmesi, Mersin Gümrük
Müdürlüğü, TSE, Tarım İl Müdürlüğü, zirai karantina, veterinerlik gibi sektörü
ilgilendiren kurumlarla yakın temasta çalışarak var olan sorunların çözümünde
destek aldıklarını bildirdi. Yakın zamanda Mersin Limanı’ndaki ihracata yönelik
yükleme ve boşaltmaların seri şekilde tamamlanması için gerek liman yetkilileri
gerekse Mersin Gümrük Müdürlüğü ile bir dizi toplantı gerçekleştirdiklerini
bildiren Şan, “Sıkıntıların yüzde 70’e yakını bu görüşmelerle çözüldü. Şu anda
ithalat ve ihracatçılarla konteyner taşımacılığıyla ilgili altyapı sorunlarını
çözmek için çalışıyoruz. Bunun için Mersin’deki deniz acenteleriyle bir toplantı
yapmayı planlıyoruz” dedi.
KONTEYNER DEPOZİTOSU KALDIRILSIN
Acentelerle görüştükleri diğer bir konunun konteyner
depozitoları ve geçici kabul olduğunu anlatan Zeki Şan, limanda bekleyen
konteynerler için konteyner başına bin dolarlık teminat talep edildiğini
hatırlatarak, istenen bedelin 30-40 konteyner söz konusu olduğunda ciddi
rakamlara ulaştığını söyledi. Mersin Limanı’ndan çıkmayacak konteyner için
depozito alınmaması konusunda çalışma başlattıklarını bildiren Şan, şöyle
konuştu: “Konteyner geçici kabul ile
limandan çıkarılıp fabrikaya gidiyorsa depozito alınabilir ancak bu noktada da
fiyatlar oldukça yüksek. Maliyetleri artırıp rekabetçi yapıyı bozması nedeniyle
bu rakamların da revize edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Ancak limanda kalan
konteynerin böyle bir riski yok. Geçmişte böyle bir işlem uygulanmıyordu. Son
iki yıldır bu uygulama var. Konteyner, gümrüklü saha içindeyken bir risk
olmaması nedeniyle böyle bir bedel alınmaması gerekir.”
“İŞLEMLERİN KALİTESİNİ ARTIRMA YÖNÜNDE ÇALIŞIYORUZ”
Komite olarak faaliyet alanlarına giren konularda işlem
kalitelerini artırma yönünde çalıştıklarını dile getiren Zeki Şan,
çalışmalarıyla ilgili şu bilgileri verdi:
“Sıkıntımız ağırlıklı olarak cihaz yetersizliklerinden
kaynaklanıyor. Bu nedenle Mersin Limanı’nda bir adet olan X-Ray cihazlarının
sayısının artırılması yönünde girişimlerde bulunulmuş. X- Ray cihazının bir
tane olması araç yığılmalarına yol açıyor. Bu durum araçların uzun süre
beklemesini ve zaman kayıplarını da beraberinde getiriyor. Bir gümrükten
diğerine mal taşırken riskli gruba giren malların takibi için gerekli ATS
cihazlarında da benzer bir sorun yaşanıyor. Bunların çoğaltılmasıyla ilgili de
çalışma başlatıldı. Bu iki konuyla ilgili Mersin Gümrük Bölge Müdürlüğü ve
Gümrük Müsteşarlığı ile çalışmalarımız sürüyor.”
GÜMRÜK LABORATUARI GENİŞLETİLMELİ
Öte yandan Mersin Gümrük Laboratuvarı’nın var olan test
altyapısının geliştirilip genişletilmesi gerektiğine de değinen Şan, özellikle
Mersin’den kimya ve tekstil ihracatının yoğun olması nedeniyle plastik ve kimya
alanında Mersin’de ciddi bir talep bulunduğunu, bu alandaki test çeşitlerinin
zenginleştirilmesi gerektiğini anlattı. Mevcut durumda testleri akredite
laboratuvarlara, üniversitelere ya da TÜBİTAK’a göndermek durumunda
kaldıklarını bildiren Şan, bunun da zaman kaybına yol açtığını söyledi.
“YASAKLAR KALKMALI”
Üye firmaların işlerinin yoğun olarak Mersin Gümrük Müdürlüğü
ve Mersin Limanı çevresinde gerçekleştiğini bildiren Zeki Şan, fiziki olarak da
bir takım sorunlar yaşadıklarını anlattı. İthalat, ihracat firmaları ile
acentelerin işlerini takip edecek personelinin Gümrük Müdürlüğü ve Mersin
Limanı çevresinde araçlarını park edebilecek bir alan bulamadığını ifade eden
Şan, trafik akışının düzenlenmesi ve park sıkıntısının giderilmesi adına bir
çalışma başlatıldığını bildirdi. UKOME nezdinde karar çıkartılarak gerek park
gerekse liman A Kapısı’nın düzenlenmesi için girişimlerde bulunduklarını ifade
eden Şan, Mersin Büyükşehir Belediyesi nezdinde çalışmaların devam ettiğini ve
konunun takipçisi olacaklarını söyledi.
Öte yandan bir takım ürünlerin antrepolara alınmasının
yasaklandığını hatırlatan Zeki Şan, bu yasakların kaldırılması için Gümrük ve
Ticaret Bakanlığı ile gerekli girişimlerde bulunulduğunu bildirdi. Yasaklama
yerine kontrollerin artırılarak çözüm üretilmesini beklediklerini vurgulayan
Şan, “Yasakların başladığı günden bu yana yaklaşık yüzde 30 iş kaybı yaşadık.
Yükler Mersin Limanı yerine İran’da Banderas Limanı’na kaymaya başladı. Mersin
ekonomisi için bu durum ciddi bir kayıp ve mutlaka çözümlenmeli” diye konuştu.
Şan, güvenlik desteklerinin artırılması halinde gerek Mersin gerekse ülke
ekonomisinin canlanabileceğini söyledi.
Kaynak: lojiport.com