SOLAS hükümleri uyarınca 1 Temmuz 2016 tarihinde
yürürlüğe girecek olan ‘Konteyner Tartımı’ konusu İMEAK Deniz Ticaret Odası
Eğitim Seminerleri kapsamında 13 Nisan Çarşamba günü ele alındı.
UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur, konteyner tartımı
mevzuatını, uygulamaya ilişkin belirsizlikleri ve dünya uygulamalarını
aralarında armatörler, acente temsilcileri, taşıma işleri organizatörleri ve
liman işletmecilerinin de bulunduğu katılımcı grubuyla paylaştı.
Lojistik sektörünün son dönemde üzerinde çalıştığı
konuların başında, 1 Temmuz 2016’da uygulamaya girecek Uluslararası Denizcilik
Örgütü’nün (IMO) onayladığı, SOLAS hükümleri gereği düzenlenen konteynerlerin
tartılması direktifi geliyor. Konteyner
taşımacılığı sektörünü yakından ilgilendiren konuyla ilgili İMEAK Deniz Ticaret
Odası’nda eğitim semineri düzenlendi. UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur’un verdiği
seminere ilgi yoğundu. Uygulamaya ve getireceklerine ilişkin güncel bilgilerin
aktarılmasını takiben, armatörler, gemi acentesi temsilcileri ve liman
işletmecileri ile konteyner taşımacılığı yapan taşıma işleri organizatörlerinin
de bulunduğu katılımcı grubu UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur’a konuyla ilgili
sorularını yöneltti.
Konteyner taşımacılığında yanlış ağırlık beyanlarından
kaynaklı yanlış yüklemelerden dolayı meydana gelen deniz kazalarının önüne
geçmek isteyen IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü), SOLAS’a (Denizde Can
Güvenliği Uluslararası Sözleşmesi) dâhil edilen ve gemilere yüklenecek tüm dolu
konteynerlerin tartılarak beyan edilmesine ilişkin (VGM-Verified Gross Mass of
a Container) direktifin uygulanmasına 2014 yılında karar vermişti. Doğrulanmış
Brüt Ağırlık (DBA) beyanlarının verilebilmesine yönelik olarak sektörün gerekli
hazırlıkları yapılabilmesi içinse 1 Temmuz 2016’ya kadar süre tanınmıştı.
1 Temmuz 2016 tarihinde SOLAS kuralları konvansiyonunun
herhangi bir erteleme olmadan tüm dünyada yürürlüğe girmiş olması bekleniyor.
UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur, SOLAS hükümleri gereğince uygulamaya girecek
olan konteyner tartımı konusunda kapsamlı bir sunum yaptı. Konteyner tartımının
uygulama yöntemleri ve yapılan hazırlıklar hakkında bilgiler veren Uğur,
uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunlarla ilgili açıklamalarda bulundu.
Türkiye’de ulusal mevzuatın henüz oluşturulma aşamasında
olduğunun altını çizen UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur, sunumunda aktardığı
bilgilerin, endişelerin ve önerilerin uluslararası örgütler tarafından da dile
getirildiğini belirtti. Konunun lojistik sektörünün en tepedeki sivil toplum
örgütlerinden FIATA ve CLECAT’ın gündemlerinde de üst sıralarda yer aldığını
vurgulayan Uğur, İngiltere, Hindistan ve Güney Afrika’daki uygulamalardan
örnekler verdi.
SOLAS kuralları çerçevesinde tüm sorumluluğun ‘shipper’a
(gönderici) ait olduğunu belirten Uğur, “Kurallara göre ‘shipper’
konteynerlerin toplam brüt ağırlığının tartılması ve doğrulanmasından tek ve
mutlak sorumlu. Konteyner armatörlerinin yaşadıkları kazaların benzerlerinin
tekrar yaşanmaması için IMO bu kuralları koymuştu. Bu noktada armatörlere ve
kaptanlara DBA (Doğrulanmış Brüt Ağırlık) beyanı olmayan hiçbir dolu konteyneri
gemiye kabul etmemek gibi ciddi bir sorumluluk düşüyor” diye konuştu. Bu
sürecin uygulanması için armatör temsilcileri, gemi acenteleri ve liman operatörlerinin
de iş akışlarını buna göre yapılandırması gerektiğini vurgulayan Uğur,
uygulamaya yönelik pek çok belirsiz hususun bulunduğunu belirtti.
Konteynerlerin nerede ve nasıl tartılacağı, DBA
beyanlarının hangi yollarla, ne zaman ve kimlere iletileceği gibi bilgileri
paylaşan Uğur, “Yükün kalibrasyonu yapılmış ve ulusal mevzuata göre
sertifikalandırılmış tartım cihazları ve kantarlarda tartılması şartı da çok
net. Ancak bu kantarların hangileri olduğunu ve yerlerini tam olarak
bilmiyoruz, bu kantarların listesinin Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
Bölge Müdürlüklerinde mevcut olduğu bilgisi var. Biz katıldığımız toplantılarda
mevzuatla birlikte kantarların listesinin de yayınlanmasını talep ettik” dedi.
SOLAS kuralları uygulamasının 2014 yılından beri UTİKAD
gündeminde olduğunun altını çizen UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur, “Ulusal mevzuatın yayınlanması Haziran ayını
bulacak gibi görünüyor. 1 Temmuz Kabotaj Bayramı’nda liman önlerinde kaos
yaşanmamasını umuyoruz. Bu nedenle ulusal mevzuatın sektörün görüşleri ve
önerileri doğrultusunda bir an önce yayınlanmasını ve ardından konteyner
armatörleriyle acentelerinin süreci nasıl uygulayacaklarını duyurmalarını
bekliyoruz” diye konuştu. Uğur, sunumun ardından katılımcıların sorularını da
yanıtladı.
UTİKAD Genel Müdürü Cavit Uğur’un SOLAS Konteyner Tartımı
ile ilgili sunumu için tıklayınız.