Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali
Yıldırım, 2016 yılında açılacak 4 büyük proje hakkında önemli açıklamalar
yaptı.
Türkiye’deki ulaşım yollarını dünya standartlarının
ötesine taşıyacak olan büyük projeler 2016 yılında hizmete giriyor. Dünyanın
takip ettiği bu dev projelerden Avrasya Tüp Geçişi, Yavuz Sultan Selim köprüsü,
İzmit Körfez Geçişi ve Bakü-Tiflis- Kars (BTK) Demiryolu hatları bu yılın
sonuna kadar hizmete alınacak.
BAKANI YILDIRIM AYRINTILARI VERDİ
Herkesin sabırsızlıkla beklediği dev projelere ilişkin
merak edilen ayrıntıları, hükümetin 'proje' bakanı Binali Yıldırım açıkladı. Bu
yıl hizmete alınacak olan 4 büyük eserin de Türkiye’nin ulaşımını dünya
standartlarının ötesine taşıyacağını anlatan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı Binali Yıldırım, mega projelere ilişkin şunları söyledi:
TÜRKİYE DÜNYA NEZDİNDE PRESTİJ KAZANACAK
Binali Yıldırım kimdir kabinede onun gibisi yok ‘’Avrasya
Tüp Geçişi ile İzmit Körfez Geçişi Köprüsü ülkenin ulaşımına önemli katkı
sağlayacaklar. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile Bakü- Tiflis-Kars (BTK) demiryolu
hattı ise hem ülke içindeki ulaşıma hem de transit ulaşıma önemli katkılar
sağlayacaklar.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü karayolu transit ulaşımının
önemli bir koridoru olacak. BTK ise demiryolu ulaşımının uluslararası düzeyde
stratejik bir koridor olacak. Ayrıca Yavuz Sultan Selim Köprüsünde demiryolu
hattı da bulunuyor. Demiryolu bağlantıları sağlandığında ise hem karayolu, hem
de demiryolu transit ulaşımı sağlamış olacak.’’
Bakan Yıldırım, bu dev projelerin yapımlarında ülkeye
ekonomik katkı sağladıkları gibi, hizmete alındıklarında da çok büyük ekonomik
ve sosyal katkı sağlayacaklarını belirtti.
Son 13 yılda ulaşım ve iletişimde önemli adımların
atıldığını hatırlatan Yıldırım, 253,3 milyar liralık yatırım yapıldığını ve bu
yatırımların vatandaşların yaşamını kolaylaştırdığını, konfor sağladığını,
yakıt, zaman ve nakit tasarrufuna da önemli katkılarının olduğunu ifade etti.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ 'EN'LERİ BÜNYESİNDE
BARINDIRIYOR
Doğaya, tarihi dokulara zarar vermemek için gayret
ettiklerini anlatan Yıldırım, doğayı ve tarihi dokuyu korumak için daha çok
zaman ve maddi kayıpların yaşandığını ancak bu kayıpların önemli olmadığını
söyledi. Yavuz Sultan Selim köprüsü ile birlikte 2015 km yol hizmete alınacak
Ağustos ayında hizmete alınması planlanan Yavuz Sultan Selim köprüsünün birçok
özelliği ile dünya mühendislik tarihi için de önemli olduğunu anlatan Yıldırım,
köprü ile birlikte 95 km otoyol ve bağlantı yolları ve kavşak kolları ile
birlikte toplam 2015 km yol da hizmete alınacağını açıkladı. Birçok en’leri
bünyesinde barındıran Yavuz Sultan Selim Köprüsü, taşıyıcı sisteminin seçimiyle
de dünya mühendislik literatüründe seçkin bir yerde bulunduğuna dikkati çeken
Yıldırım, üzerinde, gidiş ve geliş istikametlerinde 4’er karayolu şeridi ile
karayolu şeritlerinin gidiş-geliş istikametlerinin arasında konumlandırılan 2
demiryolu şeridi olmak üzerinde toplam 10 şerit bulunuyor. Köprü genişliği 59
metreyi bulmakta olup dünyanın en geniş asma köprüsüdür.
Yine 322 metreyi aşan kuleleri ile de dünyanın en yüksek
kulesine sahip asma köprüsü niteliği taşıyor. 1.408 metre ana açıklığı ve yan
açıklıkları ile beraber Yavuz Sultan Selim Köprüsünün toplam boyu 2.164
metredir. Bu yönü ile üzerinde raylı sistem bulunan dünyanın en uzun asma
köprüsü Yavuz Sultan Selim Köprüsü olacak. Yatırım maliyeti ise 2,5 milyar
dolardır’’ şeklinde konuştu.
3. Köprü ve bağlantı yolları projesinde 6 bin kişinin
çalıştığını ve çalışanların 650’sinin mühendis olduğuna dikkati çeken Yıldırım,
köprü inşaatının bölgeye yıllık ekonomik katkısı 1,750 milyar lira seviyelerinde
olduğunu kaydetti.
İZMİT KÖRFEZ GEÇİŞİ KÖPRÜSÜ TAMAM BAĞLANTILARDA SONA
GELİNDİ
Birçok enleri bünyesinde barındıran İzmit Körfez Geçişi
Köprüsünün dünyanın en büyük 4. köprüsü olduğunu belirten Yıldırım, 252 m kule
yüksekliği, 35,93 m tabliye genişliğine sahip, 1.550 m orta açıklığı ve toplam
2.682 m boya sahip bir köprü olduğunu söyledi.
Bakan Yıldırım, zaman ve yakıt tasarrufu sağlaması
bakımından İzmit Körfez Geçişi Köprüsü çok önemli bir örnek proje olduğunu
belirtti. İzmit Körfez geçişi ile Körfez çevresinde 4 saat süren yolu, 4
dakikaya düşeceğini ifade eden Yıldırım konuşmasına şöyle devam etti:
‘’Köprü inşaatında son aşamaya gelindi. Mayıs ayı
sonlarına doğru hizmete alınacak. İstanbul-İzmir Otoyolu ise köprüyle birlikte
toplam 433 kilometre olacak. Maliyeti 6,3 milyar dolar . Köprünün devamı olan
otoyolda yılsonuna kadar 97 kilometre sini trafiğe açacağız. Köprünün hizmete
alınmasıyla birlikte Altınova-Gemlik arasındaki 40 km’lık otoyol da hizmete
alınacak. Ayrıca (İzmir-Turgutlu)Dy.Ayr.-Kemalpaşa arasındaki 6,5 Km.lik
bağlantı yolu tamamlanarak trafiğe açıldı. Projede çalışanların 700’ü mühendis
olmak üzere toplam 7918 kişi fiilen çalıştığını belirten Yıldırım, yan
sektörlerle birlikte toplam çalışan sayısının 35 bin kişi olduğunu kaydetti.
Bakan Yıldırım, projede çalışan maaşları, araç gereç
giderleri ve imalat giderleri yani çevresine sağladığı ekonomik katkının yıllık
4,5 milyar lira olduğunu ve projede 1.634 adet iş makinesi çalıştığını
vurguladı. Yapımı tamamlanıp hizmete açıldığında ekonomik etkilerinin de çok
büyüyeceğini belirten Yıldırım, yapılan ekonomik etki analizine göre projenin
27 milyar liralık faaliyeti tetiklemesinin beklendiğini kaydetti.
Bakan Yıldırım, bu ekonomik faaliyetin 11.3 milyar TL
seviyesinde katma değer ortaya çıkaracağını ve 14 bin kişiye istihdam
sağlayacağının tahmin edildiğini ifade etti. Otoyolun hizmete açılması ile
bölgede üretkenlik artışı ortaya çıkaracağını kaydeden Yıldırım konuşmasını
şöyle sürdürdü:
‘Otoyolun bölge ekonomisinde büyümeye 2017 yılında yüzde
4 seviyelerinde başlayıp 2030 yılında yüzde 7 seviyelerine kadar varan katkı
sağlayacağı öngörülüyor. Bu katkının 2017 yılında 14 milyar TL; 2017-2030
yılları arasında, yıllık ortalama 4 milyar TL’yi bulması hesaplanıyor. Bu
artışlardan kaynaklanan büyümenin, yaklaşık 14 bin kişiye istihdam sağlayacağı
tahmin ediliyor.’’
Deniz altında ikinci gerdanlık Avrasya Denizin 106 metre
altında inşa edilen Avrasya Tüp Geçişinin dünyada denizin en derininde yapılmış
ilk proje olduğunu belirten Yıldırım, projenin uzunluğunun 14,6 km olduğunu ve
bunun 3,4 km’lık kısmının denizin içinden geçtiğini ifade etti.
AVRASYA TÜP GEÇİŞİ PROJESİ
Avrasya Tüp Geçişi Projesinin Marmaray’ın ikiz projesi
olduğunu vurgulayan Yıldırım, projenin toplam yatırım bedelinin 1,250 milyar
dolar olduğunu ve 2016 yılı sonunda hizmete alınmasının hedeflendiğini söyledi.
Marmaray’ın hizmete alınmasıyla birlikte köprülerdeki
trafiği bir yılda9 milyon azalttığına dikkati çeken Yıldırım, ‘’Avrasya Tüp
Geçişi projesinin hizmete girmesiyle birlikte boğaz köprülerinde trafikte çok
daha ciddi rahatlama yaşanacak. 100 dakikaya varan seyahat süresini 15 dakikaya
düşürecek. Bu da yıllık 52 milyon saat zaman ve 160 milyon litre yakıt
tasarrufu sağlayacak. Emisyon miktarında 82 bin ton azalma ile son derece
çevreci bir projedir’’ şeklinde konuştu.
Bakan Yıldırım, bu projede toplam 1800 kişinin istihdam
edildiğini, çalışanların 150’sinin mühendis olduğunu ve inşaatı devam ederken
çevreye yıllık 560 milyon lira katkı sağladığını anlattı. Asya’yı Avrupa’ya
Demir Ağlarla Bağlıyoruz
BAKÜ-TİFLİS KARS TARİHİ DEMİR İPEKYOLU PROJESİ
BTK Tarihi Demir İpekyolu projesinde son aşamaya
gelindiğini hatırlatan Yıldırım, Marmaray ile birlikte BTK projesi iki kıtayı
demiryolu ile de birleştirdiğini vurguladı.
Bakan Yıldırım, yılsonunda üzerinde tren yürüteceklerini
ve Bakü-Tiflis-Ceyhan ve Bakü-Tiflis-Erzurum projelerinden sonra her üç ülkenin
gerçekleştirdiği üçüncü büyük projesi olduğuna dikkati çekti. BTK ile birlikte
Asya’dan Avrupa’ya, Avrupa’dan Asya’ya çok büyük hacimde yük taşınacağını ve bu
yüklerin önemli bir bölümünün Türkiye’de kalacağını hatırlattı. Bakan Yıldırım,
Türkiye’nin, uzun vadede milyarlarca dolar taşıma geliri elde edeceğinin altını
çizdi. Hattın işletmeye alınması birlikte 1 Milyon yolcu ve 6,5 Milyon ton yük
taşıma kapasitesi olacağını açıklayan Yıldırım, ‘’ 2034 yılında ise söz konusu
hattın üzerinde 3 Milyon yolcu ve 17 Milyon yük taşıma kapasitesi olacağı
tahmin ediliyor. Projede bugüne kadar toplam 8 bin 237 kişi istihdam edildi.
Çalışanların 250’si mühendis bugüne kadar yaklaşık 988 milyon liralık ekonomik
katkı sağladı’’ dedi.
Kaynak: ulasimonline.com