Sosyal medya platformlarının son dönemlerde hızla
geliştiğini ve çeşitlendiğini gözlemlemekteyiz. Aslında tüketici pazarları için
etkin bir pazarlama unsuru olarak görülmesine rağmen endüstriyel pazarlar (B2B)
için de sosyal medyanın kullanılabileceğini ve bu anlamda da lojistik
sektörüne büyük katkılarda bulunabileceğinin altını çizebiliriz. Sosyal medya
üzerinde içerik zenginliği, işletmeyi diğer rakiplerinden ayırıcı ve satışı
arttırıcı çok önemli bir özellik olmasının ötesinde aynı zaman da paydaşlar ile
olan ilişkinin de yönetilmesinde çok önemli destekler sağlayabilmektedir.
SOSYAL MEDYA 4 AMAÇ İÇİN KULLANILIYOR
Yapılan araştırmalar, sosyal medyanın öncelikli olarak 4
amaç için kullanıldığını tespit etmektedir. İşletmenin görünürlüğünü arttırmak,
marka imajını güçlendirmek, işletmeyi bir düşünce lideri olarak konumlandırmak
ve yeni müşterileri/satışları tetiklemek.
Lojistik ve ulaştırma sektörünün önemli işletmelerinin
sosyal medya kullanımı konusunda stratejiler belirlediğini ve uygulamaya
koyduğunu gözlemlemekteyiz. Örneğin, 250 binden fazla çalışanı ile dünyanın en
büyük konteyner taşıyıcılarından olan Maersk 2011 yılında belirlediği sosyal
medya stratejisi ile çok geniş bir ağ ile iletişime geçme kararı almış ve
başarılı sonuçlar da elde etmiş durumdadır.
Maersk özelinde konuyu ele aldığımızda, sosyal medya
stratejisinin çok geniş bir ekosisteme yönelik tasarımlandığını görmekteyiz.
Sivil toplum örgütleri, Maersk’in mevcut ve potansiyel çalışanları, rakipler, tedarikçiler, kanun koyucular ve
denizcilik tutkunları. An itibariyle 9 farklı sosyal medya platformunda yer
alan Maersk özellikle Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn gibi mecraları
merkeze alan ve daha yoğun kullanan bir uygulama içerisindedir. Diğer sosyal
medya mecraları ise şunlardır: Flicker, Instagram, Tumblr, You Tube ve Sina
Weibo.
FACEBOOK’DA 1 MİLYON 115 BİN 65 SAYFA BEĞENİSİ
Maersk’in Nisan ayı itibariyle sosyal medya
mecralarındaki performansına baktığımızda ise şöyle bir tablo ile
karşılaşmaktayız. Twitter’da 121 bin 958 takipçi, Facebook’da 1 milyon 115 bin
65 sayfa beğenisi ve Linkedin’de de 147 bin 549 takipçi.
Maersk, bir dünya devi olarak bu işe önemli bir bütçe ve
ekip ayırmakta ve her geçen gün de sosyal medya ortamında etkinliğini
arttırabilmektedir. Ancak, sosyal medya yönetimi her türlü ölçekte işletme için de kolaylıkla uygulanabilir ve başarılı olabilir
bir özelliği sahiptir. Bu anlamda dikkat edilecek en önemli konu sosyal medyada
yapmış olduğunuz her bir etkinliğin (beğeni, yorum, tweet) sosyal medya
pazarlama planı içerisinde yer alması gerekliliğidir. Bu çerçevede işletmelere aşağıdaki aşamaları takip
etmelerini önermekteyiz;
1) Sosyal medya
amaçlarının ve başarı kriterlerinin tanımlanması: Sosyal medyadaki var oluş
amacı ne? Kimler için sosyal medyadasınız? Önümüzdeki üç ayda kaç takipçiye
ulaşmayı hedefliyorsunuz? Satışa yönelik hedefleriniz neler? gibi soruların
öncelikli olarak işletme pazarlama yöneticileri tarafından verilmesi gerekmektedir.
2) Rakiplerin
Analizi: Rakipleriniz ne yapıyor? Ne tür mecralar ve içerikler kullanıyor gibi
kısa bir araştırma önemli girdiler sağlayabilmektedir.
3) Sosyal Medya
Mecralarının Belirlenmesi: Maersk vakasında da belirtildiği gibi sosyal medya
mecraları çeşitlilik göstermektedir. İşletme olarak bunların hangilerinde ve ne
yoğunlukta yer alacağınızın belirlenmesi gerekmektedir. Örneğin B2B pazarında
Linkedin gibi mecraların Twitter ve Facebook gibi mecralarla desteklenmesi önemli
etkiler yaratabilmektedir.
4) İçerik
Belirlenmesi: Bu belki de en kritik ve en önemli aşama olarak
değerlendirilmektedir. Bu aşamada, pazarlama yönetiminin aşağıdaki sorulara
yanıt araması gerekliliği bulunmaktadır;
a. Ne tür içerik paylaşacaksınız
b. Ne sıklıkta
içerik paylaşacaksınız
c. Her bir
içerik için hedef kesiminiz ne olacak
d. İçerikleri
kim oluşturacak
e. İçeriklerin
paylaşımını nasıl yapacaksınız
5) Test ve
Değerlendirme: Mecralarınızın ve sonuçların takibi özellikle sürekli değişen
sosyal medya dünyasında önem kazanmaktadır. Bu anlamda, alacağınız geri
bildirimler size sosyal medya planınızın düzenlenmesinde faydalı olabilecektir.
Kaynak: yesillojistikciler.com