Demiryollarının serbestleştirilmesi, uzun yıllardır
gündemde olan ve üzerinde çalışılan bir konu. Serbestleşme, hem yük hem de
yolcu taşımacılığının özel sektör tarafından yapılmasının önünün açılması
anlamına geliyor. Lojistik sektörü açısından baktığımızda bu kararı çok olumlu
buluyorum. Ancak değişimin istenen hızda yaşandığını söylemek pek mümkün değil.
UTİKAD olarak temsil ettiğimiz özel sektör temsilcileri yatırım kararlarını
hayata geçirmek için serbestleşme sürecinin bir an önce tamamlanmasını
bekliyor.
Demiryollarının yeniden yapılandırılmasında Türkiye’nin
ulaştırma alanındaki öncelikleri ve hedefleri ile birlikte Avrupa Birliği’nin
sektöre ilişkin politikaları da göz önüne alınmaktadır. AB demiryolu reformunun amacı, rekabet gücü
artan, daha az kamu harcamasına ihtiyaç duyan, daha iyi performans sergileyen,
sürdürülebilir bir ulaştırma sisteminin önemli bir halkası haline gelen ve tüm
bunların yanında ortak pazar yapısını destekleyen bir demiryolu sistemi
oluşturmaktır. AB bu hedefleri gerçekleştirmek için, 1990’lı yılların başından
itibaren sektör içi rekabetin sağlanmasına odaklı demiryolu politikası
izlemektedir. Ülkemizde de bu yapı ile entegre olabilecek bir sistemi
geliştirmek ve demiryolu taşımacılığının payını arttırmak hem ekonomik hem de
çevresel açıdan büyük önem arz etmektedir. Demiryolu serbestleşmesi ile
demiryollarının daha etkin ve verimli bir şekilde işletilmesinin önü
açılacaktır. Kamunun yanı sıra özel sektörün de yatırımları ile demiryolu
taşıma kapasitesinin geliştirilmesi mümkün olacaktır. Serbestleştirilmenin
ardından sağlıklı bir rekabet ortamı oluşmasını ve buna bağlı olarak taşıma
maliyetlerinin düşmesini böylelikle de demiryolu taşımacılığının hak ettiği
payı alma yolunda gelişmesini bekliyoruz.
Malumunuz, ülkemiz coğrafi konumu gereği önemli lojistik
koridorlara yakın bir şekilde konumlanmış durumda. Önemli ticaret
partnerlerinin arasında tüm taşıma modlarına hakim konumu sayesinde önemli bir
geçiş noktası olarak tanımlanmakta ve lojistik devlerinin yatırımlarının
artmasında özellikle de bu avantajı ile öne çıkmaktadır. Hizmetlerin
çeşitlenerek gelişmesi konusunda intermodal taşımacılığın ve transit
taşımaların ülkemiz açısında önemli bir yeri bulunmaktadır. Demiryolu taşımacılığı,
intermodal taşımacılığın önemli bir unsurudur. Özellikle Çin-AB ve AB-İran
arasındaki transit taşımacılıkta demiryolu ağımızın serbestleşmesi, maliyet ve
hız anlamında elimizi güçlendirecek önemli bir fırsattır.
Turgut ERKESKİN