Uta Lojistik Dergisi tarafından bu yıl ilki düzenlenen
Ekonomi ve Lojistik Zirvesi, 12 Mayıs tarihinde Hilton İstanbul Bomonti
Hotel'de gerçekleşti. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri
Derneği UTİKAD’ın da destek verdiği zirvede ekonomi ve lojistik sektörünün önde
gelen isimleri buluştu.
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in açılış
konuşmasını ve aynı zamanda ana oturum moderatörlüğünü yaptığı zirvede lojistik
sektörünün sorunları ve çözüm önerileriyle reel sektörlerin lojistikten
beklentileri masaya yatırıldı. Konuşmasında uluslararası rekabette lojistiğin
önemine vurgu yapan Erkeskin, önümüzdeki dönemde Türkiye için umut vaat eden
gelişmelere de değindi.
Kamu temsilcilerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve
sektörün yetkin isimlerinin bir araya geldiği zirvenin sonunda düzenlenen ödül
töreninde UTİKAD ‘Sınırları Aşan Lojistik’ ödülünün sahibi olurken, UTİKAD’ın
eski başkanlarından Kosta Sandalcı, ‘Yaşam Boyu Lojistik’ ödülüne layık
görüldü.
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri
Derneği UTİKAD, UTA Lojistik Dergisi tarafından bu yıl ilki gerçekleştirilen
Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nde ekonomi ve lojistik sektörünün önde gelen
isimleri ile buluştu. Ekonomi Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Kalkınma
Bakanlığı, sektörel birlik ve derneklerin desteğiyle 12 Mayıs tarihinde Hilton
İstanbul Bomonti Hotel'de düzenlenen zirveye UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı
Turgut Erkeskin konuşmacı ve moderatör, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Emre Eldener ve UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi Arif Badur ise moderatör olarak
katıldı.
“Rekabetçi Ekonomi İçin Güçlü Lojistik” sloganıyla
düzenlenen zirvenin açılış konuşmasında Türk lojistik sektörünün genel
değerlendirmesini yapan UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, sektörün
önündeki engellere ve bu engellerin aşılması için atılması gereken adımlara
dikkat çekti.
Konuşmasına lojistik ve sanayinin birbirinden bağımsız
olarak düşünülemeyeceğini belirterek başlayan Turgut Erkeskin, “Hatta artık
bugün firmalar üretim rekabetçiliğinde sadece ürünlerin kalitesi ve fiyatıyla
değil tedarik zincirlerinin güvenilirliği, devamlılığı ve sürdürülebilirliği
ile rekabet ediyorlar. Hepimiz çok iyi biliyoruz ki tedarik zinciri içindeki
malların hareketini sağlayan unsur ise lojistik. Etkin çalışan bir lojistik sistemi firmaları
hatta ülkeleri dünya piyasasında rekabetçi hale getiriyor. Ülkelerin
kendilerini rekabetçi hale getirebilmek için yapmış oldukları en önemli çalışma
alt yapı çalışmalarıdır. Alt yapı çalışmalarına baktığımız zaman Türkiye bu
konuda çok ciddi yatırımlar yaptı, yapıyor ve bundan sonra da yapacak gibi
gözüküyor” diye konuştu.
TÜRK SİVİL HAVACILIK MODELİ DÜNYADA SES GETİRDİ
Türkiye’de son dönemde gelişen karayolu, denizyolu,
havayolu ve demiryolu altyapı çalışmalarından örnekler veren Turgut Erkeskin,
Türk Sivil Havacılık modelinin dünyada yankı bulduğunun altını çizdi.
“Öncelikle ülkenin ve dünyanın ihtiyaçları doğru analiz edilerek doğru bir
sivil havacılık politikası oluşturuldu. Altyapı imkanları geliştirildi, özellikle
Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen’e yapılan yatırımlarla kapasite yaratıldı.
Mevzuat her ne kadar arzu edilen seviyede olmasa bile yatırıma ve rekabete
elverişli bir hale getirildi” diye konuşan Erkeskin sözlerine şöyle devam etti;
“Şu anda tüm dünya Türk sivil havacılık sektörünü konuşuyor. Türkiye’den markalar çıkardık; Türk Hava
Yolları gibi, Pegasus gibi, MNG gibi, Atlas Global gibi önemli markaları
dünyaya tanıtmış olduk. Hatta bu gelişim öyle bir hal aldı ki özel sektörün
ihtiyaçları alt yapı gerekliliğini ortaya çıkardı, İstanbul’da yeni bir
havalimanı yapılıyor.”
AB DEMİRYOLLARINA ÖNEM VERİYOR
Tüm bu olumlu gelişmelerin yanı sıra olumsuz yönlere de
dikkatle bakılması gerektiğini vurgulayan UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin;
demiryolu serbestleştirilmesinde beklentilerin gerisinde kalındığını belirtti.
Avrupa Çerkezköy arasındaki demiryolu hattının 3,5 yıl süreyle atıl kaldığına
dikkat çeken Turgut Erkeskin; “Avrupa Birliği önemli bir mod değişikliği
amacıyla çalışıyor. Karayolundan
demiryoluna doğru yükleri kaydırmak istiyor. Bizim burada mutlaka proaktif
olmamız ve demiryolu bağlantılarımızı güçlendirmemiz lazım” dedi.
Demiryolu hatları açısından benzer sorunların doğuya
dönük olarak da yaşandığını hatırlatan Erkeskin, “Kafkaslara baktığımız zaman
Türkiye ile Kafkaslar arasındaki bağlantıyı sağlayacak olan Bakü-Tiflis-Kars
projemiz henüz tamamlanamadı. Ümit ediyoruz ki bu sene sonunda tamamlanacak.
Ama bunun tamamlanamaması durumunda biz o kulvarda da maalesef kan kaybetmeye
devam edeceğiz gibi gözüküyor” diye konuştu.
Çin’in ‘Bir Kuşak, Bir Yol’ projesi ve İran’a uygulanan
ambargoların kaldırılmasının yarattığı fırsatları dile getiren Erkeskin, “Bu
imkanlar varken aynı zamanda tehditler de var. Eğer hızlı davranmazsak, eğer
rekabetçi bir piyasayı sağlayamazsak bu imkanlar elimizden gidecektir”
uyarısında bulundu.
E-TİCARET EZBER BOZUYOR
Klasik taşımacılık ve lojistik hizmetlerin hızla değişen
ve gelişen Türkiye endüstrisinin taleplerine cevap veremeyeceğini de belirten
Erkeskin, elektronik ticaretteki ivmeye dikkat çekti. Elektronik ticarette
hızlı teslimatın alıcıların satın alma tercihlerini belirlediğini belirten Erkeskin,
“Amazon bugün dünyanın belki en önemli en büyük e-ticaret sitelerinden biri.
Lojistik yatırımlara başladı. Uçak yatırımı yapıyor. Niçin? Teslimat süresini
bir gün daha kısaltmak için. Bakın lojistikte bir gün bile çok önemli. Ama biz
yeri geldiği zaman gerek sınır kapılarımızda, gerek gümrüklerimizde çok daha
fazla zaman kaybedebiliyoruz. Peki, bu gelişme bizi nereye götürüyor? İleriye
baktığımız zaman şöyle bir durum söz konusu; acaba belirli bir büyüklüğe erişen
sanayi ve ticaret firmaları bugüne kadar dışarıdan satın aldıkları lojistik
faaliyetleri tekrar kendi bünyelerine mi çekecekler? Bu önemli bir konu olarak
gündemimize oturmuş vaziyette. Gelecekte taşımacılık da internet üzerinden
alınıp satılabilen bir unsur haline mi gelecek? Çünkü artık Amazon,
müşterisine, tedarikçisine nakliye hizmeti de vermeye başlayacak. Bundan
dolayıdır ki Çin’de freight forwarder lisansı aldı. Bundan dolayıdır ki
Amerika'da tır işletiyor, bundan dolayıdır ki uçaklara yatırım yapıyor. Hatta
olay öyle bir noktaya geldi ki, hızlı teslimat için Amerika'da geminin
bordasından insansız hava uçaklarıyla teslimat yapmaya başlayacaklar, bütün
liman, depolama, ayrıştırma merkezlerini geçip direk olarak teslimat yapabilmek
için. Bizim bütün bu gelişmeleri çok yakından takip etmemiz lazım” diye
konuştu.
GÜMRÜK MÜŞAVİRİ İSTİHDAM YETKİSİ VERİLMELİ
Dünya çapında lojistik faaliyetlerin hız ve maliyet
ekseninde döndüğünü vurgulayan Erkeskin, gümrüklerde yaşanan sıkıntıların
rekabet anlamında dezavantaja neden olduğunu da dile getirdi. Taşıma işleri
organizatörlerinin gümrüklerde yaşadığı sıkıntılara dikkat çeken UTİKAD
Başkanı; “Siz kapıdan kapıya bir ticareti, bir taşımayı, bir mal hareketini
koordine ediyorsunuz ama Türkiye gümrüklerine geldiğiniz zaman iş
kontrolümüzden çıkıyor ve orada devreden çıkıyorsunuz. Ve nasıl devreden
çıkıyorsunuz? Dünyanın her yerinde bu hizmeti Türkiye’deki müşteriniz adına
yapabilirken, yani Almanya'ya bir kapı teslim taşıma yaptığınızda Alman
gümrüklerine beyan verip oradaki maliyeti müşterinize yansıtırken ya da
Almanya’dan ihracat yüklemesi ile ilgili gümrük işlemlerini yapıp Türkiye’deki
müşterinize de bunu fatura edebilirken, yani aslında dünyadaki gümrük sistemi
size güvenirken, bilginize, vermiş olduğunuz beyana itibar ederken kendi
ülkenizdeki gümrük sistemi buna ‘hayır’ diyor” dedi. Erkeskin, bu sorunun
çözümü için taşıma işleri organizatörlerine gümrük müşaviri istihdam ederek
işlem yaptırabilme yetkisi verilmesi gerektiğinin altını çizdi.
FIATA AVRUPA BÖLGE BAŞKANLIĞINI AÇIKLADI
UTİKAD olarak Türk lojistik sektörünü dünya çapında
temsil ettiklerini de belirten Turgut Erkeskin, “Biz sadece Türkiye’de değil
dünyada da lojistik sektöründeki gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz.
Türkiye'deki faaliyetlerimizi hepiniz yakından biliyorsunuz gerek TOBB'da olsun
gerek TİM'de olsun gerek DEİK'te olsun biz lojistiğin konuşulduğu tüm
faaliyetlerin içinde yer alıyoruz. Ama bir de yurtdışında yapmış olduğumuz
çalışmalar var ki, burada bayrağı en önde taşıyan derneklerden bir tanesiyiz.
Birleşmiş Milletler’de, FIATA'da, CLECAT'ta, Güney Doğu Avrupa Lojistik
Dernekleri Federasyonu’nda ve ECOLPAF'ta Türkiye’nin temsilini yapıyoruz. Ve
şunu gururla söylemem lazım, ilk defa da resmi olarak burada açıklayacağım; biz
artık Türkiye olarak FIATA’da yani dünya lojistikçilerinin federasyonunda
Avrupa Bölge Başkanlığı’nı üstlendik. Yani Avrupa'da yapılacak her türlü
çalışma UTİKAD'ın ve UTİKAD'ın beraber çalıştığı bakanlıkların bilgisi ve
tecrübesi çerçevesinde şekillendirilecek” dedi.
UTİKAD’IN LOJİSTİK KÜLTÜR OLUŞTURMA ÇABASI SÜRÜYOR
UTİKAD’ın Türkiye’de ‘lojistik kültür’ oluşturmak için
faaliyetlerini tüm hızıyla sürdürdüğünü belirten Turgut Erkeskin, “Biz her gün
eğitimlerimizin kapasitesini arttırarak, her gün eğitimlerimizin içeriğini
yenilerek, geliştirerek, zenginleştirerek sizlere bu hizmeti sunuyoruz. Bu
hizmetlerimiz sadece lojistik firmaları için değil, bizden bu eğitimi alan dış
ticaret firmalarımız, sanayi firmalarımız da var. Dolayısıyla buradaki herkesi
mutlaka ve mutlaka UTİKAD’ın eğitimlerini takip etmeye ve içinde yer almaya
davet ediyoruz. Bu sene başlattığımız sertifika programı ile Türkiye’de FIATA
diplomasını biz veriyoruz. Bu diplomayı alan arkadaşlarımız lojistik
faaliyetleri dünyanın her yerinde rahatlıkla yapabilme imkânına kavuşuyorlar”
sözleriyle konuşmasını tamamladı.
2023 HEDEFLERİ İÇİN ATILMASI GEREKEN ADIMLAR
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in
moderatörlüğünü üstlendiği “Ekonomiye Yön Verenler” oturumunda Türk
ekonomisinin görünümü ve 2023 hedefleri için kısa ve orta vadede atılması
gereken adımlar masaya yatırıldı. Gaziantep Ticaret Odası Başkanı Eyüp Bartık,
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şerafettin Aşut, Doğu Karadeniz
İhracatçılar Birliği Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Sabah Gazetesi Ekonomi
Müdürü Şeref Oğuz ve İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları
Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Faik Bitlis oturumda söz aldı.
Oturum, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in,
‘Önümüzdeki 20-30 belki 50 yıl daha lojistik gündemindeki sorunları tartışmaya
devam edeceğiz. Çünkü dünya değişmeye devam ediyor. Bizler de bu değişime uyum
sağlamak için çalışmaya devam ediyoruz.’ sözleriyle tamamlandı.
Tüm taşımacılık modlarının gündemlerinin ele alındığı
ayrı oturumlarda UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Eldener,
Türkiye’nin denizyolu yük taşımacılığında geldiği nokta, Ro-Ro’da mevcut projeler ve yeni güzergahlar,
limancılık sektöründeki son durum ve çözüm arayan sorunlar konularının tartışıldığı
oturumu yönetti.
UTİKAD Yönetim Kurulu üyesi Arif Badur ise Türkiye’nin
hava kargodaki konumu, beklenti ve hedeflerinin ele alındığı oturumu moderatör
olarak yönetti.. UDH müsteşar yardımcısı Orhan Birdal’ın da konuşmacı olarak
yer aldığı oturumda Türk sivil havacılığın geldiği nokta değerlendirildi.
Karayolu oturumunu yöneten UTİKAD eski Başkanı Kosta
Sandalcı ve konuşmacılar Türkiye’de Karayolu Taşımacılığı, Mevcut İşbirlikleri
ve Gelecek Beklentilerini değerlendirdi.
UTİKAD eski yönetim kurulu üyesi ve Konsped Genel Müdürü
Mete Tırman’ın yönettiği demiryolu oturumunda demiryollarındaki serbestleştirme
süreci, demiryolu yenileme çalışmaları ve gündemdeki projeler ele alındı.
Taşımacılık oturumlarının yanı sıra reel sektör ile
lojistik sektörünün bir araya gelerek güncel gelişmelerin ve beklentilerin
paylaşıldığı paralel oturumlar, Tehlikeli ve Kimyevi Maddeler, Perakende ve Dağıtım Lojistiği, Gıda ve Soğuk
Zincir Lojistiği, Proje, Ağır Yük ve Enerji Lojistiği, Tekstil ve Hazır Giyim
Lojistiği, Otomotiv ve Yan Sanayi Lojistiği başlıkları altında
gerçekleştirildi.
UTİKAD ÖDÜLLENDİRİLDİ
Zirvenin ardından düzenlenen gala yemeği ve ödül
töreninde UTİKAD, ‘Sınırları Aşan Lojistik’ ödülüne layık görüldü. Ödülü UTİKAD
adına Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, UDHB Dış İlişkiler ve AB Genel
Müdürü Bekir Gezer’den aldı. UTİKAD eski Başkanı Kosta Sandalcı ise ‘Yaşam Boyu
Lojistik’ ödülüne layık görüldü.