Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / UTİKAD ‘LOJİSTİK’İN ZİRVESİNDE

UTİKAD ‘LOJİSTİK’İN ZİRVESİNDE

UTİKAD ‘LOJİSTİK’İN ZİRVESİNDE 17.05.2016Uta Lojistik Dergisi tarafından bu yıl ilki düzenlenen Ekonomi ve Lojistik Zirvesi, 12 Mayıs tarihinde Hilton İstanbul Bomonti Hotel'de gerçekleşti. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD’ın da destek verdiği zirvede ekonomi ve lojistik sektörünün önde gelen isimleri buluştu.

UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in açılış konuşmasını ve aynı zamanda ana oturum moderatörlüğünü yaptığı zirvede lojistik sektörünün sorunları ve çözüm önerileriyle reel sektörlerin lojistikten beklentileri masaya yatırıldı. Konuşmasında uluslararası rekabette lojistiğin önemine vurgu yapan Erkeskin, önümüzdeki dönemde Türkiye için umut vaat eden gelişmelere de değindi.

Kamu temsilcilerinin, sivil toplum kuruluşlarının ve sektörün yetkin isimlerinin bir araya geldiği zirvenin sonunda düzenlenen ödül töreninde UTİKAD ‘Sınırları Aşan Lojistik’ ödülünün sahibi olurken, UTİKAD’ın eski başkanlarından Kosta Sandalcı, ‘Yaşam Boyu Lojistik’ ödülüne layık görüldü.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği UTİKAD, UTA Lojistik Dergisi tarafından bu yıl ilki gerçekleştirilen Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nde ekonomi ve lojistik sektörünün önde gelen isimleri ile buluştu. Ekonomi Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, sektörel birlik ve derneklerin desteğiyle 12 Mayıs tarihinde Hilton İstanbul Bomonti Hotel'de düzenlenen zirveye UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin konuşmacı ve moderatör, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Eldener ve UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi Arif Badur ise moderatör olarak katıldı.

“Rekabetçi Ekonomi İçin Güçlü Lojistik” sloganıyla düzenlenen zirvenin açılış konuşmasında Türk lojistik sektörünün genel değerlendirmesini yapan UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, sektörün önündeki engellere ve bu engellerin aşılması için atılması gereken adımlara dikkat çekti.

Konuşmasına lojistik ve sanayinin birbirinden bağımsız olarak düşünülemeyeceğini belirterek başlayan Turgut Erkeskin, “Hatta artık bugün firmalar üretim rekabetçiliğinde sadece ürünlerin kalitesi ve fiyatıyla değil tedarik zincirlerinin güvenilirliği, devamlılığı ve sürdürülebilirliği ile rekabet ediyorlar. Hepimiz çok iyi biliyoruz ki tedarik zinciri içindeki malların hareketini sağlayan unsur ise lojistik.  Etkin çalışan bir lojistik sistemi firmaları hatta ülkeleri dünya piyasasında rekabetçi hale getiriyor. Ülkelerin kendilerini rekabetçi hale getirebilmek için yapmış oldukları en önemli çalışma alt yapı çalışmalarıdır. Alt yapı çalışmalarına baktığımız zaman Türkiye bu konuda çok ciddi yatırımlar yaptı, yapıyor ve bundan sonra da yapacak gibi gözüküyor” diye konuştu.

TÜRK SİVİL HAVACILIK MODELİ DÜNYADA SES GETİRDİ

Türkiye’de son dönemde gelişen karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolu altyapı çalışmalarından örnekler veren Turgut Erkeskin, Türk Sivil Havacılık modelinin dünyada yankı bulduğunun altını çizdi. “Öncelikle ülkenin ve dünyanın ihtiyaçları doğru analiz edilerek doğru bir sivil havacılık politikası oluşturuldu. Altyapı imkanları geliştirildi, özellikle Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen’e yapılan yatırımlarla kapasite yaratıldı. Mevzuat her ne kadar arzu edilen seviyede olmasa bile yatırıma ve rekabete elverişli bir hale getirildi” diye konuşan Erkeskin sözlerine şöyle devam etti; “Şu anda tüm dünya Türk sivil havacılık sektörünü konuşuyor.  Türkiye’den markalar çıkardık; Türk Hava Yolları gibi, Pegasus gibi, MNG gibi, Atlas Global gibi önemli markaları dünyaya tanıtmış olduk. Hatta bu gelişim öyle bir hal aldı ki özel sektörün ihtiyaçları alt yapı gerekliliğini ortaya çıkardı, İstanbul’da yeni bir havalimanı yapılıyor.”

AB DEMİRYOLLARINA ÖNEM VERİYOR

Tüm bu olumlu gelişmelerin yanı sıra olumsuz yönlere de dikkatle bakılması gerektiğini vurgulayan UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin; demiryolu serbestleştirilmesinde beklentilerin gerisinde kalındığını belirtti. Avrupa Çerkezköy arasındaki demiryolu hattının 3,5 yıl süreyle atıl kaldığına dikkat çeken Turgut Erkeskin; “Avrupa Birliği önemli bir mod değişikliği amacıyla çalışıyor.  Karayolundan demiryoluna doğru yükleri kaydırmak istiyor. Bizim burada mutlaka proaktif olmamız ve demiryolu bağlantılarımızı güçlendirmemiz lazım” dedi.

Demiryolu hatları açısından benzer sorunların doğuya dönük olarak da yaşandığını hatırlatan Erkeskin, “Kafkaslara baktığımız zaman Türkiye ile Kafkaslar arasındaki bağlantıyı sağlayacak olan Bakü-Tiflis-Kars projemiz henüz tamamlanamadı. Ümit ediyoruz ki bu sene sonunda tamamlanacak. Ama bunun tamamlanamaması durumunda biz o kulvarda da maalesef kan kaybetmeye devam edeceğiz gibi gözüküyor” diye konuştu.

Çin’in ‘Bir Kuşak, Bir Yol’ projesi ve İran’a uygulanan ambargoların kaldırılmasının yarattığı fırsatları dile getiren Erkeskin, “Bu imkanlar varken aynı zamanda tehditler de var. Eğer hızlı davranmazsak, eğer rekabetçi bir piyasayı sağlayamazsak bu imkanlar elimizden gidecektir” uyarısında bulundu.

E-TİCARET EZBER BOZUYOR

Klasik taşımacılık ve lojistik hizmetlerin hızla değişen ve gelişen Türkiye endüstrisinin taleplerine cevap veremeyeceğini de belirten Erkeskin, elektronik ticaretteki ivmeye dikkat çekti. Elektronik ticarette hızlı teslimatın alıcıların satın alma tercihlerini belirlediğini belirten Erkeskin, “Amazon bugün dünyanın belki en önemli en büyük e-ticaret sitelerinden biri. Lojistik yatırımlara başladı. Uçak yatırımı yapıyor. Niçin? Teslimat süresini bir gün daha kısaltmak için. Bakın lojistikte bir gün bile çok önemli. Ama biz yeri geldiği zaman gerek sınır kapılarımızda, gerek gümrüklerimizde çok daha fazla zaman kaybedebiliyoruz. Peki, bu gelişme bizi nereye götürüyor? İleriye baktığımız zaman şöyle bir durum söz konusu; acaba belirli bir büyüklüğe erişen sanayi ve ticaret firmaları bugüne kadar dışarıdan satın aldıkları lojistik faaliyetleri tekrar kendi bünyelerine mi çekecekler? Bu önemli bir konu olarak gündemimize oturmuş vaziyette. Gelecekte taşımacılık da internet üzerinden alınıp satılabilen bir unsur haline mi gelecek? Çünkü artık Amazon, müşterisine, tedarikçisine nakliye hizmeti de vermeye başlayacak. Bundan dolayıdır ki Çin’de freight forwarder lisansı aldı. Bundan dolayıdır ki Amerika'da tır işletiyor, bundan dolayıdır ki uçaklara yatırım yapıyor. Hatta olay öyle bir noktaya geldi ki, hızlı teslimat için Amerika'da geminin bordasından insansız hava uçaklarıyla teslimat yapmaya başlayacaklar, bütün liman, depolama, ayrıştırma merkezlerini geçip direk olarak teslimat yapabilmek için. Bizim bütün bu gelişmeleri çok yakından takip etmemiz lazım” diye konuştu.

GÜMRÜK MÜŞAVİRİ İSTİHDAM YETKİSİ VERİLMELİ

Dünya çapında lojistik faaliyetlerin hız ve maliyet ekseninde döndüğünü vurgulayan Erkeskin, gümrüklerde yaşanan sıkıntıların rekabet anlamında dezavantaja neden olduğunu da dile getirdi. Taşıma işleri organizatörlerinin gümrüklerde yaşadığı sıkıntılara dikkat çeken UTİKAD Başkanı; “Siz kapıdan kapıya bir ticareti, bir taşımayı, bir mal hareketini koordine ediyorsunuz ama Türkiye gümrüklerine geldiğiniz zaman iş kontrolümüzden çıkıyor ve orada devreden çıkıyorsunuz. Ve nasıl devreden çıkıyorsunuz? Dünyanın her yerinde bu hizmeti Türkiye’deki müşteriniz adına yapabilirken, yani Almanya'ya bir kapı teslim taşıma yaptığınızda Alman gümrüklerine beyan verip oradaki maliyeti müşterinize yansıtırken ya da Almanya’dan ihracat yüklemesi ile ilgili gümrük işlemlerini yapıp Türkiye’deki müşterinize de bunu fatura edebilirken, yani aslında dünyadaki gümrük sistemi size güvenirken, bilginize, vermiş olduğunuz beyana itibar ederken kendi ülkenizdeki gümrük sistemi buna ‘hayır’ diyor” dedi. Erkeskin, bu sorunun çözümü için taşıma işleri organizatörlerine gümrük müşaviri istihdam ederek işlem yaptırabilme yetkisi verilmesi gerektiğinin altını çizdi.

FIATA AVRUPA BÖLGE BAŞKANLIĞINI AÇIKLADI

UTİKAD olarak Türk lojistik sektörünü dünya çapında temsil ettiklerini de belirten Turgut Erkeskin, “Biz sadece Türkiye’de değil dünyada da lojistik sektöründeki gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz. Türkiye'deki faaliyetlerimizi hepiniz yakından biliyorsunuz gerek TOBB'da olsun gerek TİM'de olsun gerek DEİK'te olsun biz lojistiğin konuşulduğu tüm faaliyetlerin içinde yer alıyoruz. Ama bir de yurtdışında yapmış olduğumuz çalışmalar var ki, burada bayrağı en önde taşıyan derneklerden bir tanesiyiz. Birleşmiş Milletler’de, FIATA'da, CLECAT'ta, Güney Doğu Avrupa Lojistik Dernekleri Federasyonu’nda ve ECOLPAF'ta Türkiye’nin temsilini yapıyoruz. Ve şunu gururla söylemem lazım, ilk defa da resmi olarak burada açıklayacağım; biz artık Türkiye olarak FIATA’da yani dünya lojistikçilerinin federasyonunda Avrupa Bölge Başkanlığı’nı üstlendik. Yani Avrupa'da yapılacak her türlü çalışma UTİKAD'ın ve UTİKAD'ın beraber çalıştığı bakanlıkların bilgisi ve tecrübesi çerçevesinde şekillendirilecek” dedi.

UTİKAD’IN LOJİSTİK KÜLTÜR OLUŞTURMA ÇABASI SÜRÜYOR

UTİKAD’ın Türkiye’de ‘lojistik kültür’ oluşturmak için faaliyetlerini tüm hızıyla sürdürdüğünü belirten Turgut Erkeskin, “Biz her gün eğitimlerimizin kapasitesini arttırarak, her gün eğitimlerimizin içeriğini yenilerek, geliştirerek, zenginleştirerek sizlere bu hizmeti sunuyoruz. Bu hizmetlerimiz sadece lojistik firmaları için değil, bizden bu eğitimi alan dış ticaret firmalarımız, sanayi firmalarımız da var. Dolayısıyla buradaki herkesi mutlaka ve mutlaka UTİKAD’ın eğitimlerini takip etmeye ve içinde yer almaya davet ediyoruz. Bu sene başlattığımız sertifika programı ile Türkiye’de FIATA diplomasını biz veriyoruz. Bu diplomayı alan arkadaşlarımız lojistik faaliyetleri dünyanın her yerinde rahatlıkla yapabilme imkânına kavuşuyorlar” sözleriyle konuşmasını tamamladı.  

2023 HEDEFLERİ İÇİN ATILMASI GEREKEN ADIMLAR

UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in moderatörlüğünü üstlendiği “Ekonomiye Yön Verenler” oturumunda Türk ekonomisinin görünümü ve 2023 hedefleri için kısa ve orta vadede atılması gereken adımlar masaya yatırıldı. Gaziantep Ticaret Odası Başkanı Eyüp Bartık, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şerafettin Aşut, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Sabah Gazetesi Ekonomi Müdürü Şeref Oğuz ve İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Faik Bitlis oturumda söz aldı.

Oturum, UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin’in, ‘Önümüzdeki 20-30 belki 50 yıl daha lojistik gündemindeki sorunları tartışmaya devam edeceğiz. Çünkü dünya değişmeye devam ediyor. Bizler de bu değişime uyum sağlamak için çalışmaya devam ediyoruz.’ sözleriyle tamamlandı.

Tüm taşımacılık modlarının gündemlerinin ele alındığı ayrı oturumlarda UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Eldener, Türkiye’nin denizyolu yük taşımacılığında geldiği nokta,  Ro-Ro’da mevcut projeler ve yeni güzergahlar, limancılık sektöründeki son durum ve çözüm arayan sorunlar konularının tartışıldığı oturumu yönetti.

UTİKAD Yönetim Kurulu üyesi Arif Badur ise Türkiye’nin hava kargodaki konumu, beklenti ve hedeflerinin ele alındığı oturumu moderatör olarak yönetti.. UDH müsteşar yardımcısı Orhan Birdal’ın da konuşmacı olarak yer aldığı oturumda Türk sivil havacılığın geldiği nokta değerlendirildi.

Karayolu oturumunu yöneten UTİKAD eski Başkanı Kosta Sandalcı ve konuşmacılar Türkiye’de Karayolu Taşımacılığı, Mevcut İşbirlikleri ve Gelecek Beklentilerini değerlendirdi.

UTİKAD eski yönetim kurulu üyesi ve Konsped Genel Müdürü Mete Tırman’ın yönettiği demiryolu oturumunda demiryollarındaki serbestleştirme süreci, demiryolu yenileme çalışmaları ve gündemdeki projeler ele alındı.

Taşımacılık oturumlarının yanı sıra reel sektör ile lojistik sektörünün bir araya gelerek güncel gelişmelerin ve beklentilerin paylaşıldığı paralel oturumlar, Tehlikeli ve Kimyevi Maddeler,  Perakende ve Dağıtım Lojistiği, Gıda ve Soğuk Zincir Lojistiği, Proje, Ağır Yük ve Enerji Lojistiği, Tekstil ve Hazır Giyim Lojistiği, Otomotiv ve Yan Sanayi Lojistiği başlıkları altında gerçekleştirildi.

UTİKAD ÖDÜLLENDİRİLDİ

Zirvenin ardından düzenlenen gala yemeği ve ödül töreninde UTİKAD, ‘Sınırları Aşan Lojistik’ ödülüne layık görüldü. Ödülü UTİKAD adına Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, UDHB Dış İlişkiler ve AB Genel Müdürü Bekir Gezer’den aldı. UTİKAD eski Başkanı Kosta Sandalcı ise ‘Yaşam Boyu Lojistik’ ödülüne layık görüldü.