Maersk
grubuna bağlı Damco, dünyanın 18. büyük forwarding firması. Her geçen yıl
basamak atlayan Damco, Türkiye’deki hizmet ağını ve müşteri portföyünü
geliştiriyor. İstanbul merkez ve İzmir şubenin ardından Mart 2016’da Mersin’e
de ofis açan Damco, Türkiye’deki CFS depolama, tedarik zinciri yönetimi, deniz
ve havayolu taşıma organizatörlüğü hizmetlerine, uluslararası karayolu (komple
ve parsiyel), intermodal ve proje (özel yük) taşımacılığını da ekliyor. Damco
Doğu Akdeniz Bölgesi CEO’su Okyay Öztuğran, entegre lojistik hizmetleri ile
şirketlerin uçtan uca lojistik yönetim süreçlerini outsourcing modeli
devralacaklarını belirterek, “Türkiye olarak 5 yıllık bir strateji ve agresif
büyüme planı yaptık. 2020 yılında iş hacmimizi 2.5 katına çıkarmayı
düşünüyoruz” şeklinde hedeflerini açıkladı.
Damco
Doğu Akdeniz Bölgesi CEO’su Okyay Öztuğran, firmasındaki son gelişmeleri ve
global trendleri Transmedya Dergisi ile paylaştı. Dünyada 100’den fazla ülkede,
300 den fazla noktada hizmet verdiklerini, Doğu-Batı ve Kuzey Afrika, Ortadoğu,
Pakistan, Kamboçya, Vietnam gibi operasyon yapmanın zor olduğu ülkelerde bile
global lojistik altyapısı ile hizmet verebildiklerinin altını çizdi.
Mersin’den
sonra Ankara’dayız
Global
müşterilere yıllardır hizmet verdikleri Tedarik Zinciri yönetiminin yanında,
özellikle son yıllarda Türkiye’de Forwarding hizmetlerinde büyüdüklerini
kaydeden Öztuğran, Mart ayında Mersin’de şube açtıklarını ve burada çevre
illere daha iyi hizmet verebileceklerini belirtti. Bu bölgede Türkiye’nin ihracatının yüzde
35’lik bir kısmının yapıldığını söyleyen Öztuğran, burada ihracata konu olan
tüm ürünlerin ihracat illerinden limanlara olan yurtiçi konteyner taşımaları
dahil olmak üzere, denizyolu ile tüm dünyaya taşımacılığını yapacaklarını ifade
etti. Bir sonraki şubenin Ankara olacağını belirten Öztuğran “Ankara’da
özellikle savunma sanayi ve inşaat sektörleri ile ilgili lojistik potansiyeli
değerlendirmek istiyoruz.” diyerek iki sektörün önemini şöyle açıkladı:
“Türkiye inşaat sektöründe Çin’den sonra dünyada ikinci büyük ülke. En büyük 33
inşaat şirketi 40 milyar dolarlık iş hacmine sahip. Bu sektörde taşımalar, sadece Türkiye’den ihraç olarak değil, aynı zamanda örneğin Çin’den Afrika’ya da
yapılıyor. Diğer yandan da, NATO,
UNESCO, FAO gibi global savunma ve yardım kuruluşlarının onaylı taşıyıcısı
olduğumuz için, burada özellikle savunma sanayi ve yardım kuruluşları alanında
da taşıma taleplerine cevap vereceğiz. Bu sektörlerle ilgili olarak, Mersin
limandan transit veya Türkiye içindeki herhangi bir noktadan Kuzey Irak’a
karayolu taşımalarına başladık”
FMCG
firmalarının tedarik zinciri yönetimi süreçlerini devralacağız
Türkiye’nin
önemli firmalarına ve dünyada global firmalara hem taşıma, hem de tedarik
zinciri yönetimi alanlarında hizmet verdiklerini anlatan Okyay Öztuğran,
perakende, tekstil, hazır giyim, sektörlerinin yanı sıra FMCG müşterilerine
de hizmet vermeye başladıklarını
anlattı. Yakın zamanda FMCG firmalarının lojistik yönetim süreçlerini (Control
Tower- 4PL modeli ile) devralacaklarını anlatan Öztuğran, firmalara entegre
lojistik çözüm sunacaklarını söyledi.
Damco’nun
operasyonel verimliliğe çok ciddi yatırımlar yaptığına değinen Öztuğran,
dünyada belli noktalarda operasyon merkezleri oluşturulduğunu ve bu
merkezlerden birkaç dil konuşabilen, konusunda uzman kadrolarla birden fazla
ülkeye hizmet vermeye başladığı bilgisini verdi.
Halen
kurye ve tedarik zinciri hizmetleri buluşmadı
“Globalizasyon nedeniyle dünya ticaretinde
ülkelerin sınırları aşıldı. Herkes her yerden ürün/hizmet alıp, her yere ürün
taşıyabiliyor. Tek bir lojistik alanda hizmet vermek demode oldu. Sadece kara
nakliyesi veya depo hizmeti vermek yeterli değil. Entegre çözümler daha ön
plana çıkıyor. Öztuğran, ekspres kurye firmalarının tedarik zinciri ve lojistik
hizmetleri vermeye başlamasını şöyle değerlendirdi: “Kurye hizmetleri halen
karlı bir iş, dolayısıyla diğer lojistik hizmetlerle ürün portföylerini
desteklemeyi ve aynı müşteriye diğer hizmetleri de satmayı düşünüyorlar. Ancak
kurye operasyon mantığı ile tedarik zinciri yönetilemiyor. Kurye hizmetleri
mevcut altyapısı ile fokus olduğu alanda ilerlemeli. Forwarding hizmetlerinde, profesyonel uluslararası ticareti bilen
ekipleri yaratmak ve eğitmek çok uzun zaman alıyor. Donanımlı ve yüksek
profilli çalışanlar yaratamıyorsanız başarı da gelmiyor. Çalışanların gerçekten
çok nitelikli olması gerekiyor.”
Perakende
sektöründe Omni-Channel kavramı gelişiyor
Tüketiciyi
dijital ve fiziksel kanalların hepsinde yakalamayı hedefleyen bir pazarlama
yöntemi olan Omni-Channel’i anlatan Öztuğran, artık e-ticaretin ve iletişim
teknolojilerinin perakende sektöründe çok öne çıktığını anlattı. “E-Ticaret’in
gelişmesi, Drop Box ve Shop-in-Shop konseptleri ve müşteriye diğer etkin ulaşma
yolları önemli rol oynayacak” diyen Öztuğran, müşteriler artık yaptıkları
alışverişleri çok hızlı ve istediği noktaya zamanında teslim eden kanalları
tercih etmeye başladığına değindi.
Başarı
için yerel yönetici şart
Okyay
Öztuğran, “Global firmalarda yerel yöneticiler mi, yabancı yöneticiler mi daha
başarılı oluyor?” sorumuzu şöyle cevapladı: “Türkiye kendine özgü, çok özel bir
pazar. Müşteri dinamikleri ve yerel kültür, yapılan işin çok önüne geçiyor.
Türkiye’de başarılı olmak isteyen global firmalar yerel yöneticilerle hareket
etmek zorunda. Global lojistik firmalar yerel pazara ve müşterilere
odaklanmazsa, networklerinden gelen işlerle ancak ortalama düzeyde büyürler.
Çalışan
profilimiz dünyaya göre çok farklı. Ne Ortadoğuluyuz, ne de Batılı, ortada bir yerdeyiz. Şirketler
ancak belirli bir taşıma hacmine ulaştıktan sonra karlı hale gelebiliyor.
Binden fazla oyuncunun olduğu fragmente olmuş bir Türkiye pazarında kar etmek
gerçekten çok zor. Karsızlık da şirketlerde işgücü yetiştirmeye ayrılacak
kaynaklarında yetersizliğe neden oluyor.
Global
lojistik firmalar yerel yöneticinin global alandaki vizyon, bilgi birikimi ve
yetkinliğine de bakıyorlar. Çünkü yerel yönetici bulunduğu yerel ülkede
başarılı olduktan sonra kendini geliştirebilmesi için globalde de yetki
verebiliyorlar. ”
Boğaziçi
Endüstri Mühendisliği mezunu olan Okyay Öztuğran, İstanbul Üniversitesi İşletme
Fakültesi’nde Finans alanında yüksek lisans yaptı. 20 yıldır lojistik sektöründe Procter Gamble,
DHL, Ekol Lojistik gibi firmalarda görev aldı. Halen profesyonel iş hayatının
yanında, 4 yıldır Özyeğin Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nde
Lojistik Yönetimi dersleri veriyor.
Kaynak:
transmedya.com