Firmaların
ulaşım maliyetlerini düşürmek için bir süredir devam eden çalışmalar sonrası
‘kapıdan kapıya özel demir yolu hatları’nın uzunluğu 433 kilometreye yükseldi.
Sanayicilerin
elini rahatlatan, demir yoluyla kapıdan kapıya yük taşımacılığında büyük
adımlar atılmaya devam ediliyor. Firmaların ulaşım maliyetlerini düşürmek için
bir süredir devam eden çalışmalar sonrası iltisak hatlarının sayısı yükselişe
geçti. ‘Kapıdan kapıya özel demir yolu hattı’ olarak da bilinen iltisak
hatlarının sayısı 280’e çıkarak hat uzunluğu 433 kilometreye ulaştı. Geçtiğimiz
yıl yapılan çalışmalar sonucu 3 iltisak hattının yapımı tamamlandı. Bu 3 hattın
ABS Alçı ve Blok Sanayi, VA-KO ve Günaydın Lojistik gibi firmaların kullanmaya
başladığı belirtiliyor.
12
OSB’YE DAHA YENİ HAT
Gelecek
dönemde öncelikli olarak belirlenen 12 OSB ile 22 fabrikaya daha iltisak hattı
yapılması planlanıyor. Bu hatların uygulama projelerinin hazırlanmasına yönelik
çalışmaların başladığı öğrenildi. Üretim merkezlerinin demiryolu ağına bu
hatlarla daha fazla bağlanmasıyla, hem TCDD’nin taşıma payı neticesinde geliri
artacak hem de yükünü taşıtan firmaların ulaşım maliyetleri düşecek. Söz konusu
çalışmaların ülke ekonomisine olumlu yansıması için taşıma potansiyeli yüksek
yerlere yeni hatların yapılması için çalışmalar sürüyor. Demir yolu hatlarının
30 kilometre sağında veya solunda yer alan OSB’ler, sanayi kuruluşları, liman
ve iskeleler TCDD ve özel sektör iş birliğiyle iltisak hatları ile
bağlanabiliyor. TCDD’nin yaptığı taşımaların yüzde 55’i iltisak hatlarından
gerçekleştiriliyor.
NASIL
HAYATA GEÇİYOR?
İlk
olarak söz konusu demiryolu hattının yapılması için ilgililer (girişimci, firma
gibi) TCDD’ye teklif yapıyor. TCDD’nin ilgili birimi, gelen bu talepler
doğrultusunda isteklilerden, iltisak hattına uygunluğu konusunda bir rapor
istiyor. Söz konusu talep TCDD tarafında değerlendirilerek analiz ediliyor.
Analizin uygun olması durumunda arazi konusunda çalışma yapılıyor. Bu
doğrultuda çalışmaların olumlu seyretmesi halinde hat tamamlanarak talep eden
firmayla bir sözleşme imzalanıp iltisak hattı kullanıma sunuluyor.
İLTİSAK
HATTI NEDİR?
İltisak
hattı, depo, fabrika, OSB, sanayi kuruluşları, liman ve iskele gibi yüksek
hacimli yük taşıma potansiyeli olan merkezlerle ana demiryolu hattının arasına
yapılan hat olarak biliniyor. İltisak hattı ifadesi bağlantı hattı olarak da
kullanılabiliyor.
Sanayiciye
teklif: Dışarıdan borçlanmak yerine İÇ KAYNAKLARA YÖNELİN!
İstanbul
Sanayi Odası (İSO) Başkanı Erdal Bahçıvan'ın "Türkiye'deki finans
sisteminin bu şekilde yürümesinin imkânsız olduğu” şeklindeki açıklamalarına
uzmanlardan destek geldi. Turkey Macro View (TMV) Consulting Yönetici Direktörü
İnanç Sözer, İSO Başkanı’nın eleştirilerine katıldığını belirterek,
“Sanayicilerimizin daha fazla dışarıdan borçlanmak yerine iç kaynaklara
yönelmeleri lazım” dedi. Mevduat faizleri düşmeden kredi faizlerindeki düşüşün
sınırlı olacağını söyleyen Sözer, finansman giderlerinin iyileşmesinin diğer
bir yolunun da “patronların, şirketlerini paylaşmayı tercih etmesi” olduğuna
işaret etti. Sözer, “Bunun da birkaç yolu var. Birincisi borsaya kayıt olmadan
kendilerine ortak bulup blok satış yapabilirler. İkincisi ise şirketlerini
halka arz edebilirler” diye konuştu.
Ne
demişti?
İSO
Başkanı Erdal Bahçıvan, Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu çalışmasını
açıkladığı toplantıda, 2015'te finansman giderlerindeki anormal yükselişe
dikkati çekerek, sanayicilerin bin bir emekle oluşturduğu faaliyet kârının üçte
ikisinin finansman giderlerine gittiğini duyurmuştu. Bahçıvan,
"Türkiye'deki finans sisteminin artık bu şekilde yürümesi imkânsız” ifadesini
kullanmıştı.
Sermaye
artırımına gidilmesi gerekiyor
Gedik
Yatırım Araştırma Müdürü Üzeyir Doğan, finansman giderlerinde iyileşme için
sermaye artırımına gidilmesi gerektiğini vurguladı. Doğan, “Yani bir yatırımcı
bulup ve bunun için de sermaye artırıp bu sermayeyi de şirketin içine koyması
lazım. Onun için şirketlerin ortak bulup tahsisli sermaye artırımı yapmaları
lazım” şeklinde konuştu. Büyük firmaların sendikasyon kredileri ile finansman
giderlerini iyileştirmesinin de mümkün olduğuna işaret eden Doğan, “Diğer
firmaların ise 'Ayağını yorganına göre uzat' atasözüne uygun davranmaları
gerekiyor” dedi.
Öz
kaynak modeli teşvik edilmeli
Sermaye
Piyasası Yatırımcıları Derneği (SPYD) Başkanı Arif Ünver ise borç-alacak
ilişkisi yerine öz kaynakla finansman modeli için Türkiye'nin var gücüyle
çalışması gerektiğini belirterek, “Öz kaynakla finansman modeli, Türkiye'de
teşvik edilip geliştirilmeli” şeklinde konuştu. Türkiye'deki mevcut fonlama
modelinin sürdürülebilir olmadığını savunan Ünver, şöyle konuştu: “Ancak
piyasalar güllük gülistanlık olacak, kâr marjları yüksek olacak ki o zaman
Türkiye'deki mevcut fonlama modeli sürdürülebilir olsun.”
Kaynak:
lojiport.com