Yaz
boyunca Türkiye’yi çevresinden dolaşarak geçen üç uzun mesafe treni denemesi
olacak.
İlk
trenin Çin’den Temmuz sonunda hareket etmesi planlanıyor. Tren Kazakistan,
Hazar Denizi, Azerbaycan ve Gürcistan’ı geçerek Poti’ye ulaşacak. Yükün bir
kısmı Poti Limanı’ndan dağıtılırken, kalanı İliçevski üzerinden Viking Treni
ile Draugiste’ye (Litvanya) taşınacak.
İlkiyle
aynı rotayı izleyecek ikinci trenin Ağustos başında yola çıkması planlanıyor.
Yüklerin büyük kısmının DHL tarafından verilmesi bekleniyor. Çin, Kazakistan,
Azerbaycan, Gürcistan ve Ukrayna’nın üzerinde çalıştığı bu güzergah, Çin-Avrupa
bağlantısı için bir alternatif olarak görülüyor.
Üçüncü
tren ise güney-kuzey yönlü olacak ve Ağustos sonunda çıkması planlanıyor. Bu
Hindistan’dan Rusya’ya gidecek ilk yük treni olacak. Rota Mumbai’de (Hindistan)
başlıyor ve Bander Abbas (İran), Rasht (İran), Astara (Azerbaycan) üzerinden
Moskova’ya (Rusya) ulaşıyor. Hemen tüm modların (deniz, demiryolu, karayolu)
kullanılacağı bu multimodal hat, dahil olan ülkelerin İran ve Kafkasya
üzerinden bir kuzey-güney yük koridoru oluşturma konusundaki istekliliğini
gösteriyor. İran ve Azerbaycan, bu koridoru oluşturmak için iki ülke arasında
bir demiryolu bağlantısı oluşturmak için harekete geçtiler. Bu hattan yılda
5-10 milyon ton yük taşınması bekleniyor.
Türkiye,
özellikle Bakü-Tiflis-Kars demiryolunun tamamlanmasının ardından başta
Çin-Avrupa olmak üzere doğu-batı trafiğinden pay almayı planlıyor. Kuzey-güney
yönlü trafik için başlatılan Samsun-Kavkaz demiryolu feribot hattı ise şu anda
uzun mesafe trenler için kullanılabilir durumda değil. Samsun’u ulusal
demiryolu ağına bağlayan demiryolu kesimi yenileme nedeniyle iki sene trafiğe
kapalı.
Kaynak:
railturkey.org