Yeni
İpek Yolu’nu üçüncü koridor üzerinden canlandırmak isteyen Çin, Orta
Koridor’una 8 trilyon dolar yatırım yapmaya hazırlanırken, Türkiye’de de bu
projenin önünü açacak iki önemli adım atıldı. “İpek Yolu” ile “Demiryolu
İşbirliği” anlaşma tasarıları TBMM’de komisyondan geçti. 65 ülkeden geçmesi
planlanan Yeni İpek Yolu'nda Türkiye köprü konumunda olacak.
Dünyaya
açılmak için 21 trilyon dolarlık, 65 ülkeyi ilgilendiren, üç ayaklı “Kuşak ve
Yol” projesini etap etap hayata geçirmek isteyen Çin, Rusya üzerinden “Kuzey
Koridoru”na, İran üzerinden de “Güney Hattı”na işlerlik kazandırmayı
amaçlarken, Türkiye ve Avrupa’yı da Orta Asya Cumhuriyetleri, Afganistan,
Pakistan ve Çin’e bağlayacak “Orta Koridor” için kritik bir adım attı.
İKİ
ANLAŞMA TBMM KOMİSYONDAN GEÇTİ
İlk
aşamada 40 milyar dolarlık bütçeyi öngören ve her yıl yatırımlar için 750
milyon dolar harcanması planlanan “Orta Koridor” kapsamında Türkiye ile Çin
arasında imzalanan, “İpek Yolu Ekonomi Kuşağının 21. Yüzyıl Denizdeki İpek
Yolunun ve Orta Koridor Girişiminin Uyumlaştırılmasına İlişkin Mutabakat Zaptı
Tasarısı” ile “Türkiye-Çin Demiryolu İşbirliği Anlaşma Tasarısı” TBMM Dışişleri
Komisyonu’ndan geçti.
8
TRİLYON DOLARLIK BÜTÇE
Dışişleri
Bakan Yardımcısı Büyükelçi Ali Naci Koru, “Orta Koridor tarihi İpek Yolu’nun
canlandırılması projesinin en önemli bileşenlerinden birini oluşturmaktadır”
dedi. Koru, Orta Koridor güzergahının, Rusya’nın içinde yer aldığı Kuzey
Koridoru ile İran’ın içinde yer aldığı, Güney Hattı’na bir alternatif
oluşturmasının Türkiye için önemli bir kazanım olduğunu kaydetti.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü Temsilcisi
Mert Işık ise, Çin’in Avrupa ile bütünleşmeyi sağlamayı planladığı Orta Koridor
için 8 trilyon dolarlık bir bütçe öngördüğünü, ilk yıllarda sadece ulaşım
hatları için 40 milyar dolarlık bir harcama planladığını açıkladı.
DEMİRYOLLARI
BİRLEŞECEK
Türkiye
ile Çin arasında ikinci önemli bir anlaşma olan “Demiryolu İşbirliği Anlaşma
Tasarısı” da TBMM Dışişleri Komisyonu’ndan geçti. Önümüzdeki günlerde Genel
Kurul’da yasalaştırılacak olan tasarıya göre, sadece İpek Yolu projesindeki
demiryolu hattı yaklaşık 2 bin kilometre civarında olacak. Yine Bakü-Tiflis-Kars
projesi ile Edirne-Kars yüksek hızlı tren projesi Orta Koridor’un bir bileşeni
olacak.
İNGİLTERE’YE
KADAR UZANACAK
Avrupa
ile Çin demiryollarını birleştirmek isteyen Çin hükümeti, Çin ile İngiltere
arasında Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, İran, Türkiye, Bulgaristan,
Romanya, Macaristan, Avusturya, Almanya, Belçika ve Fransa bağlantısı ile
yüksek hızlı tren inşa etmeyi düşünüyor. 150 milyar dolara mal olması
hesaplanan projenin 2020 ile 2025 arasında tamamlanması bekleniyor.
LOJİSTİK
SÜREÇLER KOLAYLAŞTIRILACAK
Türkiye
ile Çin arasında İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nın, 21. Yüzyıl Denizdeki İpek
Yolunun ve Orta Koridor Girişiminin Uyumlaştırılmasına İlişkin Mutabakat
Zaptının Onaylanması Tasarısı şu düzenlemeleri de içeriyor:
Politik
Eşgüdüm: İki ülke arasında ana kalkınma stratejileri, planları ve
politikalarına ilişkin diyalog ve değişimler düzenli olarak gerçekleştirilecek.
Ana makro-politikaların ayarlanmasına ilişkin iletişim ve eşgüdüm
güçlendirilecek.
Kolaylaştırıcı
Bağlantı: Otoyol, demiryolu, sivil havacılık, limanın yanı sıra petrol ve gaz
boru hatları, enerji nakil hatları şebekesi ve telekomünikasyon ağı da dahil
Türkiye’de, Çin’de ve üçüncü ülkelerde iki taraflı altyapı projelerinde
işbirliği yapılacak. Kargo taşımacılığı konusunda limanlar arasında işbirliği
güçlendirilecek, işlevsel etkinlik ve kapasite artırılacak. İçme suyu
güvenliği, sel kontrolü ve afet azaltma, su tasarrufu sağlayan sulama ve diğer
su koruma projelerinde işbirliğine gidilecek. Trafik erişebilirliği, ulaşım ağı
güvenliği ve sınır ötesi ulaşım kolaylaştırılacak.
Mali
Bütünleşme: Ticarette ve yatırımda yerel ülke para birimlerinin kullanımı
genişletilecek, TL - Yuan para birimi takas anlaşmasından yararlanılacak.
Türkiye ve Çin’in bankalararası yatırımları etkin şekilde teşvik edilecek. Mali
kurumlar, yatırım ve ticari işbirliği için finansman desteği verecek ve hizmet
teşviki bulunacak.
İnsandan
insana bağ: İnsandan insana değişimler teşvik edilecek. Orta ve uzun vadeli
kültür alışverişi işbirliği modeli oluşturulacak. Kardeş şehir ağları
kurulacak. Medya, çevre koruma, eğitim, sağlık, kültür, kültür merkezleri,
sanat, turizm, yoksulluğun giderilmesi, toplumsal refah gibi konularda
işbirliği anlaşmaları imzalanacak. İki ülkenin arasında medya, düşünce
kuruluşları, öğrenci ve gençlerin değişimi hızlandırılacak.
Fon
işbirliği: Devlet ve sosyal kooperatif sermayesi de dahil olmak üzere,
özellikle Asya Altyapı ve Yatırım Bankası, İpek Yolu Fonu ve diğer hükümet
fonları, piyasa işlemleri, yardım fonları, uluslararası ve sosyal fonlar
aracılığıyla bu programlara yatırım ve finansman desteği sunulacak.
İPEK
YOLUNDA İLK SEFER YAPILDI
Öte
yandan İngiltere’yi Türkiye üzerinden Çin’e bağlayan Yeni İpek Yolu’nun ilk
seferi yapıldı. Yeni İpek Yolu’nun ilk seferi Urumçi’den Kazakistan’ın başkenti
Astana’ya yapıldı. Seferlerin şimdilik haftada bir kez yapılması
kararlaştırıldı. Ancak ileriki yıllarda, Gürcistan, Türkiye, Rusya, İran ve
Polonya'ya da seferler yapılması planlanıyor.
SÜRE
15 GÜNE İNECEK
Yeni
İpek Yolu’nun 65 ülkeden geçmesi planlanıyor. Bu ülkelerin toplam ekonomik
büyüklüğü ise 20 trilyon doları aşıyor. Projeyle Avrupa ile Çin arasında 45
güne ulaşan taşıma sürelerinin 15 güne kadar inebileceği belirtiliyor.
TÜRKİYE'YE
FAYDASI NE?
Bu
projeyle, İngiltere'den kalkan bir tren, Manş Tüneli'ni kullanarak Çin'e kadar
gidebilecek. Türkiye ise Yeni İpek Yolu’nda köprü konumunda. Boğazdaki tüp
geçidini kullanan trenlerin, Türkiye'de duraklama yapacağı da düşünüldüğünde
ülke ekonomisine ciddi katkı yapması bekleniyor. Ayrıca ülkeler arası
ilişkilerde Türkiye'nin elini de güçlendiriyor.
Kaynak:
lojistikhatti.com