Taze
Gıda Koridorları (Fresh Food Corridors – FFC), Avrupa Birliği’nin “Birbirine
Bağlanan Avrupa” stratejisi çerçevesinde finanse ettiği, Akdeniz Bölgesi ile
Avrupa arasındaki yük trafiği için demiryolu ve denizyoluna dayalı
sürdürülebilir bir taşıma ve lojistik sistemi geliştirmeyi amaçlayan bir proje.
Hedef, kuru ve frigorifik konteynerleri çıkış yerinden İsrail limanlara kadar
demiryolu veya karayolu ile, buradan Venedik, Marsilya-Fos ve Koper limanlarına
tarifeli konteyner hatlarıyla, ve dedike demiryolu hatlarıyla Roterdam gibi
kuzeydeki lojistik merkezlere taşımak.
Son
dağıtımlar ise karayolu, denizyolu veya nehir yolu ile yapılacak. Kıbrıs ve
Mısır’dan da benzer şekilde intermodal hatlar oluşturulması planlanıyor. Tüm
sistem bilgisayar denetimli olacak. La Spezia ile diğer birlik dışı limanlar
arasında da bağlantılar düşünülüyor. Proje, Koper liman idaresi tarafından
koordine edilmekte. 20 kurum ve kuruluş projeye dahil. 21,5 milyon Avro tutması
planlanan projenin başlangıç maliyetlerinin yarısı AB tarafından finanse
ediliyor.
İlk
FFC treni Mart 2016’da yola çıktı*. 35 frigorifik konteynerin taşındığı ilk
seferde İsrail’li ihracatçılar tarafından üretilen portakal, patates, mandalina
ve greyfurt taşındı. 1 Mart’ta gemiye bindirilen yükler, 2 Mart’ta denize
açıldı ve 5 Mart’ta Koper’e vardı. 6 Mart’ın ilk saatlerinde Roterdam’a doğru
yola çıkan tren 7 Mart’ta limana varış yaptı. 8 Mart’ta yüklerin bir kısmı
lokal müşteriler tarafından teslim alınırken, kalanı Oslo ve Helsinki’ye doğru
yola çıktı.
Altı
gün süren servis, İsrail’den Kuzey Avrupa’ya deniz yoluyla taşınmaktan daha
hızlı. Önümüzdeki aylarda, demiryolu süresinin daha da kısalması ve dönüş
yüklerinin de başlaması planlanıyor. Venedik ve Marsilya-Fos üzerinden deneme
seferleri de planlanıyor.
*
Nisan ayında bu proje kapsamında ikinci tren de seferini tamamladı.
Kaynak:
railturkey.org