Küresel
ticarette en stratejik sektör konumundaki denizcilikte uyguladığı politikalarla
hedeflerine hızla yaklaşan Türkiye, 2023'e kadar dünya denizciliğinin her
alanında "lider denizci ülkeler" arasında yer almayı amaçlıyor.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı verilerinden yapılan derlemeye göre, 1
Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı'nı kutlamaya hazırlanan Türkiye, küresel
ticarette stratejik sektör konumuna gelen denizcilikte de önemli adımlar attı.
Türk
denizciliği son dönemde uygulanan politikalarla hedeflerine yaklaşırken, bu
alanda atılan adımlardan ilki 2004'te başlatılan ÖTV'siz yakıt uygulaması ile
kabotaj taşımacılığının canlandırılması oldu. Bugüne kadar toplam 4 milyar 860
milyon lira ÖTV tahsil edilmeyerek, sektöre önemli destek sağlandı. Uygulamayla
2003'e göre 2015'te kabotaj taşımacılığında elleçlenen yük miktarında yüzde 80,
taşınan yolcu sayısında yüzde 64 ve taşınan araç sayısında yüzde 110 artış
oldu. Bu çerçevede kabotaj taşımacılığı canlandırılırken, karayolu ağırlıklı
yurt içi taşımacılığın deniz yoluna kaydırılması sağlandı. Ayrıca 2003'e göre
2015'te limanlardaki toplam yük elleçlemesinde yüzde 120, konteyner
elleçlemesinde yüzde 227 artış gerçekleşti.
Akdeniz
ve Karadeniz çanağındaki komşu ülkelerle geliştirilen ikili ve çok taraflı
ilişkiler kapsamında kurulan uluslararası düzenli Ro-Ro hatlarında taşınan araç
sayısında 2003'e göre 2015'te yüzde 113 artış yaşandı.
Kruvaziyer
turizmin gerçekleşmesine yönelik çalışmalarla limanları ziyaret eden yolcu
sayısı, 2003'e göre 2015'te yüzde 225 artarak 582 binden 1 milyon 889 bine
yükseldi. Kruvaziyer turizmde İzmir, 2011, 2012 ve 2013'te Avrupa'nın en iyi
kruvaziyer destinasyonu ödülüne üst üste üç kez layık görüldü.
Denizciliğin
her alanında olduğu gibi deniz ticaret filosu da büyüdü. Türk sahipli filo,
2003'te 8,8 milyon detveyt ton kapasite ile dünyada 19 sıradayken, 2015'te 29
milyon detveyt ton kapasiteyle 13. sıraya yükseldi.
Türk
bayraklı gemiler 2008'den bu yana beyaz listede
Türk
bayraklı gemiler, 2008'den itibaren Paris Memorandumu kapsamında beyaz listede
yer almaya başladı.
"Denizci
millet" sloganının bir uygulaması olarak toplumda deniz sevgisini
yerleştirmek, deniz kültürünü yaygınlaştırmak için yurt genelinde amatör
denizciliğe özendirici çalışmalar kapsamında deniz kültürünü tanıtım ve eğitim
merkezleri projesi başlatıldı.
Dünyanın
en kaliteli yatlarını inşa edebilen gemi inşa sanayisi, ulaştığı model ve
imkanlarla ihracat miktarlarını önemli oranda yükseltti ve yat inşa
siparişlerinde de dünyada üçüncü sıraya yükseldi.
Özellikle
gemi inşa sanayinde yapılan büyük atılımlar ve desteklerle tersane sayısı
37'den 77'ye çıktı, gemi inşa sanayi adet bazındaki dünya sipariş sıralamasında
5. sırada yer almaya başladı.
3
Denizde 3 Büyük Liman Projesi
2023
yılında 500 milyar dolar ihracat yapmayı hedefleyen Türkiye'nin, bu hedefe ulaşması
için ihtiyaç duyacağı büyük ölçekli liman yatırımları hayata geçiriliyor. 3
Denizde 3 Büyük Liman Projesi kapsamında, gelecek dönemde İzmir Çandarlı,
Zonguldak Filyos ve Mersin Konteyner limanları yapılacak. Mevcutlara ilave
olarak ülkenin en az 16 noktasında büyük ölçekli lojistik merkezlerin
kurulmasıyla Türkiye, bölgede lojistik merkezi haline dönüşecek.
Tersanelerde
daha yüksek katma değerli, nitelikli ve özel tip gemilerin üretimi ile gezi
teknesi ve yat üretiminde modern üretim tesislerinin kurulması özendirilecek.
Gemi sanayisinde yerli katkı oranını artırmak için üretim odaklı gemi yan
sanayi ürünler desteklenecek. Kamu özel ortaklığı modeliyle yat limanı
kapasitesi artırılacak. Kıyılarda tekne bağlama imkanlarıyla halkın denize
erişim imkanı artırılacak.
Deniz
ticaret filosunun daha da büyütülmesinin hedeflendiği 2023'e kadar filonun
ülkenin dış ticaret taşımalarından daha fazla pay almasına yönelik çalışmalar
yapılacak.
Türkiye'nin
2023'e kadarki ana hedefi, dünya denizciliğinin her alanında "lider
denizci ülkeler" arasında yer almak olarak belirlendi.
Denizcilik
ve Kabotaj Bayramı
1
Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı, yarın çeşitli etkinliklerle kutlanacak.
Kabotaj
Kanunu 19 Nisan 1926'da TBMM'de kabul edildi ve 1 Temmuz 1926'da yürürlüğe
girdi. ''Kurtuluş Savaşı'nın denizlerdeki zaferi'' olarak nitelenen
düzenlemenin yürürlüğe girmesiyle yabancıların deniz ticaretindeki hakimiyeti
son buldu.
Kaynak:
ulasimonline.com