Çin,
tarihi İpek Yolu ticaret hattını “Bir Kuşak Bir Yol Girişimi” ile yeniden
hayata geçiriyor. Ticaret koridoru, güzergâhında 60 ülke yer alıyor ve hat için
yaklaşık bir trilyon dolarlık hükümet fonu ayrıldığı belirtiliyor.
2013
yılında Cumhurbaşkanı Xi Jinping tarafından Kazakistan’da önerilen projeye
göre, biri denizden diğeri ise karadan olmak üzere iki ticaret rotası üzerinden
Çin’in Orta Asya, Orta Doğu ve Avrupa ile bağlanması hedefleniyor.
Yaklaşık
bir trilyon dolarlık hükümet fonunun bu proje için ayrıldığını duyuran Xi
Jinping, bu proje kapsamında kamu firmalarının ve finansal kurumlarının ülke
dışında altyapı ve inşaat projelerine yatırım yapması için teşvik edileceğini
ifade etti.
Asya
Yatırım Bankası “Bir Kuşak Bir Yol” güzergâhı üzerindeki altyapı projelerine
finansman sağlayarak önemli bir kredi mekanizması olarak işlev görecek.
Bankanın Başkanı Jin Liquin de “Bir Kuşak -Bir Yol” projesini desteklediklerini
belirterek, bu projeye desteklerinin devam etmesi için girişimin; yeni ticaret yolları
yoluyla büyümeye katkı yapmasının, toplum tarafından kabul görmesinin ve
çevreyle dost olmasının gerekli olduğunu söyledi.
“Bir
Kuşak -Bir Yol” projesinin sağladığı lojistik hat ile artık Çin ile Fransa
arasında aktarmasız demiryolu taşımacılığı yapmak mümkün. Deniz yolu ile
yaklaşık 40 gün süren taşımacılık bu yeni demiryolu hattı sayesinde son derece
kısalıyor. Çin’deki Hubei eyaletinin başkenti Wuhan’dan yola çıkan tren
Fransa’nın Lyon şehrine 16 günde ulaşacak.
Proje
kapsamındaki kara ve deniz güzergâhları Asya Avrupa ve Afrika kıtalarını
geçerek Çin ekonomisi ile gelişmiş Avrupa ekonomisinin birbirine bağlanmasına
olanak tanıyor. Bu girişim aynı zamanda diğer ülkelerle kurulan ekonomik ve
kültürel işbirliği nedeniyle Çin’in dünya sorunlarının çözümünde başat bir
oyuncu konumuna gelmesinin önünü açarak çok kutuplu bir dünyanın oluşmasına
katkı sağlayacak gibi gözüküyor.
Kaynak:
transmedya.com