2007’den
bu yana 20 milyon bandında dolaşan, 2014’de rekor kırarak 29 milyon tona
yaklaşan demiryolu yük taşımacılığı, 2015’de %10 azalarak 26 milyon tonun
altına düştü.
2023
hedeflerinde yılda 200 milyon ton demiryolu yükü taşınması bulunan Türkiye, 10
yıldır 20 milyon bandının üzerine çıkamamıştı. 2014’e kadar, yenileme
çalışmaları ve kapanan yollara rağmen az da olsa artış trendinde olan yük
taşımacılığı, 2015’de %10 düştü.
Avrupa-Asya
arasında tren feribot seferlerinin yeniden başlaması ve İstanbul-Anadolu
demiryolu bağlantısının yeniden açılması ile %40 artan Marmara trafiği bile bu
düşüşü durduramadı ve 2015 yılı 25,9 milyon ton ile tamamlandı. 2014 yılında
28,7 milyon ton taşıma yapılmıştı.
Yük
taşımaları, Marmara Bölgesi hariç tüm bölgelerde düşerken, en hızlı düşüş,
Samsun-Sivas-Kars bölgesinde (4. Bölge) oldu. Bu düşüşte, 2015’in son üç ayında
Samsun-Kalın hattının kapalı olması da önemli rol oynadı.
2015
yılında, önceki senelerde hızlı artan özel vagonlarla yapılan taşımalardaki
büyümenin de neredeyse durduğu göze çarpıyor.
Ne
yazık ki, 2016’da düşüşün devam etmesi şaşırtıcı olmayacak. İşte sebepler:
◾Samsun-Kalın
hattı 2016 boyunca kapalı kalacak.
◾Başkentray
çalışmaları nedeniyle doğu-batı yönlü yük trenleri Ankara yerine daha uzun ve
pahalı olan Konya üzerinden geçiyor.
◾Bozüyük-Köseköy
hızlı tren inşaatının bitmemesi nedeniyle İstanbul-Anadolu tren trafiğinde
sınırlı kapasite devam ediyor.
◾Güvenlik
nedeniyle kapalı olan Gaziantep-Mardin/Nusaybin hattının bu sene de açılması
beklenmiyor.
2017
yılının da bu kayıpların telafi edildiği bir yıl olması kolay olmayacak. Neden
mi?
◾2016’yı
etkileyen yukarıdaki tüm sorunların 2017 boyunca devam etmesi bekleniyor.
◾Yeni
yükleri demiryoluna kazandırabilecek yeni hat çalışmaları (Nemrut Körfezi
projesi, Filyos Limanı bağlantısı, Bursa-Bilecik hızlı tren hattı) ya durdu, ya
da çok yavaş ilerliyor.
◾Açılan
lojistik merkezler, terminal hizmetlerinin daha sağlıklı verilmesini sağladı,
ancak yeni yüklerin kazanılmasına büyük bir katkısı olmadı.
◾Henüz
tamamlanmayan serbestleşme süreci, demiryolu firmalarının 2017 yılında yeni
yükler kazandırmasını zorlaştırıyor.
Kaynak:
railturkey.org