Türkiye'nin
üretiminde dünya lideri olduğu levrek, çipura ve alabalıkta ihracat, THY'nin
ABD ve Dubai uçuşları sayesinde katlanarak artıyor.
ABD
ve Dubai gibi uzak noktalara uçakla günlük balık gönderen ihracatçılar, 2023
için konulan 1,5 milyar dolarlık ihracat hedefini aşmayı hedefliyor.
Açıklamalarda
bulunan Ege Su Ürünleri ve Havyansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkan
Vekili Taner Ciğer, Türkiye'nin 135 bin ton çipura - levrek, 110 bin ton
alabalık üretimiyle bu ürünlerde dünya lideri olduğunu, toplam balık üretiminde
de Avrupa'da Norveç'ten sonra ikinci sırada bulunduğunu dile getirdi.
Türk
firmalarının Ege Denizi'nin balık yetiştiriciliği için ideal koşullarını iyi
değerlendirdiğini, girdiği tüm pazarlarda kalitesi ve fiyatıyla etkili konuma
ulaştığını anlatan Ciğer, yıllık 850 milyon dolarlık su ürünleri ihracatının
yüzde 70'inin AB pazarına gönderildiğini, bu coğrafyadaki birçok ülkede pazar
lideri olduklarını kaydetti.
THY
gücüyle uzaklara ihracat
Son
dönemde farklı pazarlara girmek üzere çalışma yürüttüklerini ifade eden Ciğer,
uzak pazarlarda Ege'nin verimli sularıyla Türk Hava Yolları'nın gücünü
kullanarak başarı elde ettiklerini belirtti.
Balığın
ABD, Ortadoğu ve Uzakdoğu gibi pazarlara taze ve soğutulmuş olarak naklinin
ancak hava kargoyla yapılabildiğini, bu anlamda dünyanın en geniş uçuş ağına
sahip olan THY'nin kendilerine büyük avantaj sağladığını ifade eden Ciğer,
şöyle konuştu:
"Son
5 yılda balık üreticilerine THY sayesinde yeni pazarlar açıldı. THY'nin geniş
uçuş ağı sayesinde ürünlerimizi taze olarak gönderdiğimiz ABD ve Dubai'deki
restoranların menülerine Türk balıklarını sokmaya başladık. Bunu Japonya, Hong
Kong ve Güney Kore izliyor. Sadece hava kargonun getirdiği avantajla bu yıl ihracatımızı
100 milyon dolar artırdık. Yakın zamanda ABD en büyük pazarımız olacak. Bu
büyüme trendiyle devam etmemiz halinde 2023 için belirlediğimiz 1,5 milyar
dolarlık hedefi aşacağız."
Türk
levreği mönüye girdi
THY'nin
geniş gövdeli uçaklarının her gün sefer düzenlediği New York, Boston, Los
Angeles, Miami ve Atlanta'ya günlük taze balık gönderdiklerini söyleyen Ciğer,
bu pazarda Şili gibi ülkelerden gelen levrekler yerine artık
"Mediterranean fish from Turkey" (Türkiye'den Akdeniz balığı) etiketi
bulunan Türk levreğinin tercih edildiğini kaydetti.
Dünyada
dışarıda yemek kültürü en belirgin olan pazar konumundaki ABD'de bir ürünün
restoran mönülerine girmesi halinde "sırtının yere gelmeyeceği"
yönünde yorumlar yapıldığına işaret eden Ciğer, 2 bin 500 tonla başladıkları
ABD pazarının 3 yılda 10 bin tona ulaştıklarını, Dubai'ye yaptıkları ihracatın
da ikiye katlanarak 4 bin tona çıktığını ifade etti.
Türkiye,
son 1 yılda 158 bin ton su ürünleri ihraç ederek 886 milyon dolar gelir elde
etti.
Kaynak:
ulasimonline.com