Türk
hazır giyim sektörünün ihracatı daha çok adet satmak yerine yüksek kalite,
hizmet ve moda sunarak artıracağını vurgulayan Türkiye Giyim Sanayicileri
Derneği Başkanı Şeref Fayat, “Bu nedenle lojistik sektöründen, adet taşıma kapasitesini artırmaktan çok,
hizmet kalitesini, çeşitlerini ve ulaşılan pazarların sayısını artırmasını
bekliyoruz” dedi.
Tekstil
ve hazır giyim sektörünün toplam ihracat içindeki payı nedir? Sektör dünya pazarında
nasıl bir pay alıyor?
Türk
hazır giyim sektörü nitelikli tedarikçi yapısı ile dünyanın en önemli üretici
ve ihracatçı ülkeleri arasında yer almaktadır.
Bu
özelliğine son yıllarda markaları ve hızlı gelişen modern perakende pazarı
eklenmiştir. Türkiye bu alanda önemli bir bölgesel moda ve alışveriş merkezi
olarak gelişmektedir. Türk hazır giyim sektörü dünya ihracatı içinde 2015 yılı
itibariyle yüzde 4 pay almıştır. Yıllar itibariyle yüzde 4 payını ve 6. en
büyük ihracatçı konumunu sürdürmektedir. Türkiye, Çin ile birlikte AB’nin en
önemli AB dışı hazır giyim tedarikçisidir. AB’nin ithalatının %8’ni
karşılamaktadır. Bölgemizdeki yakın ve komşu ülkelerde ise kendi markaları ile
ihracatını ve pazar payını genişletmektedir.
İHRACAT
HEDEFİ 18 MİLYAR DOLAR
Sektör
2015’i nasıl bir ihracat bandında kapattı? 2016’ya ilişkin öngörüleriniz neler?
Türk
hazır giyim sektörü 2014 yılında 18 milyar dolar ihracat gerçekleştirmiştir.
2015 yılında ihracat küresel ticaretteki daralma ve euro-dolar paritesindeki
gerileme ile %9,4 azalarak 17 milyar dolara gerilemiştir. Yurtiçinde hazır
giyim harcamaları %2,3 artarak 54,6 milyar TL’ye, modern perakende harcamaları
ise 4,4 artarak 27,31 milyar TL’ye ulaşmıştır. Yurtiçi pazardaki büyüme yavaşlarken,
ihracat değer olarak azalmış ancak miktar olarak artmıştır. Buna bağlı olarak
hazır giyim sanayi üretimi 2015 yılında %3,6 büyümüştür.
Hazır
giyim sektörünün sanayi cirosu 2014 yılında 60,2 milyar TL ve 2015 yılında ise
64,5 milyar TL’ye yükselmiştir. 2016 yılında sanayi cirosunun %8-10 oranında
artarak 69-70 milyar TL’ye ulaşacağı öngörülmektedir. İhracat ise 2016 yılında
hem miktar ve hem de değer bazında artmaktadır. Bu itibarla 2016 yılında 18
milyar dolar ihracata yeniden ulaşılacağı öngörülmektedir.
Sektörün
son yıllarda modern perakende pazarın gelişimi, yabancıların artan hazır giyim
harcamaları ile bir alışveriş ve moda merkezine dönüşmesi ile yurt dışına daha
yüksek katma değerli ve pahalı ürün ihraç etmeye ağırlık vermektedir. Bunlar için
tasarım ve koleksiyon kapasitesi ve daha kaliteli üretim altyapısı
geliştirilmektedir.
Sektör
2023 yılındaki 60 milyar dolar ihracat ve 50 milyar dolar iç pazar hedefi
doğrultusunda dönüşümünü sürdürecektir. Yüksek katma değerli üretim ve ihracat
ile markalaşma en önemli hedefler olacaktır. Buna bağlı olarak nitelikli
üreticilerin destekleneceği bir program kurulması en önemli hedeflerimizden
biri olacaktır. Yakın ve komşu ülkelerde mağazalaşma artan hızla sürecektir.
Yurtiçinde ise bölgesel bir moda ve alışveriş merkezi haline gelinmesi
faaliyetleri sürecektir.
Sektörün
önde gelen ihracat pazarlarını aktarır mısınız? Sektörün Ortadoğu, Afrika, İran
ve Balkan ülkeleri gibi pazarlara yönelik hedefleri neler?
Türk
hazır giyim sektörünün ana pazarı dünyanın önemli markalarının bulunduğu başta
Avrupa Birliği olmak üzere, gelişmiş ülkeleridir. Bu pazarlara nitelikli
tedarikçi olarak ihracat yapılmaktadır. İhracatın yüzde 70’i bu ülkelere
yapılmaktadır. Türk hazır giyim sektörü Ortadoğu, Afrika, Balkan ülkeleri ile
İran gibi pazarlara ise kendi markaları ile ve perakende organizasyonları ile
girmekte ve ihracat ile satış yapmaktadırlar. Bu ülkelerde Türk markaları
mağazalar açmakta ve mağaza zincirleri oluşturmaktadırlar. Bu pazarlar Türk hazır giyim sektörünün
markalar ile ihracatına ve marka ekonomisine geçişe katkı sağlamaktadır.
EN
ÖNEMLİ AVANTAJIMIZ HIZLI ÜRETİM VE TESLİMAT
Tekstil
sektörünün lojistik ihtiyaçları ve bu alandaki yeni trendler neler?
Türk
hazır giyim sektörünün lojistik
ihtiyaçları artmakta ve çeşitlenmektedir. Türk hazır giyim sektörünün
kalite ve yüksek katma değerli üretim yeteneği ile birlikte en önemli
avantajlarından bir diğeri pazarlara yakınlığı, kısa sürede üretim yapabilmesi
ve hızlı teslimat kapasitesidir. Hızlı
üretimdeki tedarik ve malın alıcıya hızla tesliminde ise lojistik sektörü büyük
önem taşımaktadır. Lojistik altyapısı ve gelişmiş hizmetleri büyük destek
sağlamaktadır. Bu alandaki en önemi eğilimler hızlı moda yaklaşımı içinde
üretim ve teslim sürelerinin daha da kısalmasıdır. Alıcılar ürünleri
mağazalarına kadar teslimini istemektedirler. Türk markaları da yurtdışındaki
mağazalarına kendi ürünlerini hızlı ve sürekli taşımayı istemektedirler.
Özellikle
ihracat pazarlarının çeşitlendirilmesinde lojistik sektöründen nasıl bir destek
bekliyorsunuz?
Hazır
giyim sektörü alıcılarının hızlı, küçük parti, esnek, tam içerikli sipariş ve
teslimat taleplerini karşılayabilmek için lojistik firmalarından da aynı
şekilde tam içerikli (full packet), hızlı, esnek, uygun fiyatlı ve tüm
pazarlara küçük partili taşımalar yapabilecek hizmetler talep etmektedir.
İKİ
SEKTÖR BİRLİKTE BÜYÜYOR
Tekstil
sektörünün lojistik hizmet alımlarında öncelikleri neler? Lojistik hizmetlerde
geliştirilmesi gereken alanlar nereler?
Hazır
giyim sektörünün lojistik hizmet alımlarında önceliği hız, hizmet kalitesi,
esneklik, farklı pazarlara erişim olanakları ve fiyattır. Bu çerçevede Türk
lojistik sektörü ile Türk hazır giyim sektörünün değişen taleplerini azami
ölçüde karşılayabilecek gelişmeyi gösterebilmektedir. Türk hazır giyim sektörü
ile lojistik sektörü birlikte gelişmektedir. Hizmet kalitesi oldukça
gelişmiştir. Lojistik hizmetlerde geliştirilmesi gereken alanlar ise hız, küçük
parti ve esneklik ihtiyacını karşılayacak daha uygun fiyatlı ve verimli hizmet
olanakları sunulması ile özellikle Türk markalarının ihracat yaptığı yakın ve
komşu pazarlardaki varlıklarını artırmaları ve daha geniş kapsamlı hizmetler
sunmalarıdır. Özellikle bu ülkelerdeki gümrük işlerinin aşılması önem
taşımaktadır.
Türkiye
tekstil sektörünün geleceğine ilişkin öngörüleriniz neler? Sektörün büyümesinde
lojistik nasıl bir rol oynayacak?
Türk
hazır giyim sektörü hem nitelikli tedarikçi hem de kendi markaları ile
ihracatını artırmaya devam edecektir. Ancak sektör giderek daha katma değerli
ve birim fiyatı yüksek ürünler üretmekte ve ihraç etmektedir. Bu nedenle
sektörün önümüzdeki dönemde ihracatı miktar olarak daha az, ancak değer olarak
daha yüksek artacaktır. Sektör ihracatını daha çok adet satmak yerine daha
yüksek kalite, hizmet ve moda sunarak artıracaktır. Türk hazır giyim sektörü bu
nedenle lojistik sektöründen önümüzdeki dönemde adet taşıma kapasitesini
artırmaktan çok, hizmet kalitesini, çeşitlerini ve ulaşılan pazarların sayısını
artırmasını beklemektedir.
Kaynak:
lojistikhatti.com