TCDD’nin
tekelini kaldıracak ve özel sektörün kendi lokomotifiyle yük taşımasını
sağlayacak yönetmelik nihayet çıktı. 2023'e kadar kamu ve özel sektörün 150
milyar dolar yatırım yapması bekleniyor.
Demiryolunda
TCDD’nin tekelini kaldıracak, özel sektörün lokomotif sahibi olmasını
sağlayacak ‘serbestleşme’ kanununda yıllardır beklenen asıl yönetmelik çıktı.
Ayrıntılar netleşmediği için beklemeye alınan milyarlık yatırımlar da bu
yönetmelikle birlikte yeniden hareketlenecek. Serbestleşme ile beraber 2023
yılına kadar demiryollarında kamu ve özel sektörün 150 milyar doların üzerinde
yatırım yapması planlanıyor.
Demiryollarında
yolcu ve yük taşımayı özel sektöre açan yasa çıkalı 2 yılı geçti. Kapasite
tahsisi ile ilgili tek yönetmelikler de çıktı. TCDD Taşımacılık AŞ kuruldu.
Ancak sektörün çok uzun zamandır beklediği asıl düzenleme yönetmelikleri bir
türlü çıkmamıştı. Sektör örgütleri, defalarca Ankara’ya giderek sürecin
hızlandırılması taleplerini bakanlığa iletti. Ancak sonuç alınamadı. Asıl
yönetmelik çıkmadığı için binlerce vagon yatırımı beklemeye alınmıştı. 19
Ağustos'ta gelen haber sektörü yeniden hareketlendirdi. T.C. Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın “Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme
Yönetmeliği” 29806 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Yayımlanan yönetmeliğe
göre yolcu taşımacılığı yapmak isteyenler en az 6 vagon, iki lokomotif sahibi
olacak. Yük taşıyacakların en az 1.500 ton taşıma kapasiteleri olacak. Her bir
iş alanı için (yolcu, yük taşıma, organizasyon, gar işletmeciliği) ayrı yetki
belgesi alınacak. Belge ücretleri 100 bin lira ile 25 bin lira arasında
değişecek.
‘Yatırımlar
için teşvik verilmeli’
Türkiye’de
artık ulusal demiryolu taşımacılığı için özel sektörün önünün açıldığını ifade
eden Demiryolu Taşımacılığı Derneği (DTD) Başkan Yardımcısı Recep
Soyak,’Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği Avrupa’da da
serbestleştirmenin temel yönetmeliklerinden biri olduğuna dikkat çekerek,
“Bakanlık nezdindeki ayak diğer alt yönetmelikler hariç çıkması gereken
yönetmelikler tamamlandı. En önemlisi ve son hukuki dayanak artık TCDD’nin
nisan ayında yayınlamayı planladığı şebeke bildirimleri ve burada tespit
edilecek altyapı erişim ücreti. Bu konuda da çalışmalar tamamladı, bildirimler
bekleniyor. Ülkemizin ekonomik konjünktörü de dikkate alınarak demiryolları
yatırımlarında kapsamlı olarak yatırım için gerekli teşvikler verilerek hızlı
büyüme geniş istihdam yaratılması sağlanmalı” diye konuştu.
Global
devler yatırım için sırada
Demiryolu
taşımacılığında devlet tekelinin kalkacak olması uluslararası dev firmaları
harekete geçirmişti. Kanun yürürlüğe girmeden özel sektör yatırım
hazırlıklarına başlamıştı. Birçok lojistik firması demiryoluna girmeye hazırlanıyor.
Deutsche Bahn, Rail Cargo gibi firmalar Türkiye’de kendi lokomotif ve vagonları
ile taşıma yapmayı planlıyor. Amerikalı şirket The Greenbrier Companies ise
Türkiye’de fabrika kurarak yıllık bin vagon üretmek istiyor. DTD Başkanı Özcan
Salkaya, Çin, Bulgaristan, Polonya, İtalya ve İspanya’dan da demiryolu sektörüne
yoğun ilgi olduğunu söyledi.
10
bin vagon siparişi beklemede
Hükümetin
demiryolunda serbestleşme sürecini başlatacağını açıklamasının ardından
binlerce vagon siparişi veren lojistik şirketleri, çıkmayan yönetmelik yüzünden
siparişlerin büyük bölümü durdurmuştu. 600 adetle en büyük siparişçilerden
Kolin, 100’lük siparişten sonra bekleme kararı almıştı. Bu alana yatırım
planlayan diğer şirketler de yatırımı durdurmuştu. 2 bin 150 vagon yatırımı
için teşvik alınmış, daha binlercesi için yönetmelik bekleniyordu.
Yönetmelikler çıktığında sipariş sayısının 10 bini bulması bekleniyor. Arkas,
Ekol, Barsan, Omsan, KLN Lojistik, Rayser yüzlerce vagon siparişi vermek için
sırada bekleyen lojistik şirketleri arasında. Çıkan yeni yönetmelikle bekleyen
vagon siparişleri yeniden gündeme alınacak.
'Altyapı
kullanım bedelleri de belirlenmeli'
Uluslararası
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut
Erkeskin konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı: “Gerek ülkemizin konumu gerekse de
sanayi ve ticaretinin karakteri ve gelişme perspektifl eri dikkate alındığında
intermodal taşımacılı ülkemiz için en gerekli ve önemli taşıma tipi
hüvviyetinde. Sistem içinde hak ettiği konumu alamamasının arkasında yatan iki
unsur olan alt yapı ve mevzuattan ikincisi olan mevzuat düzenlemelerini yeni
çıkan Demiryolu Taşıma Yönetmeliği ile bir miktar çözmüş durumdayız. Artık özel
sektörün demiryolu taşımacılığında önü açılıyor ve yatırım yapma imkanları sağlanıyor.
Ancak şunu unutmamak gerekir ki henüz alt yapı kullanım bedelleri belirlenmedi.
Bunlar belirlenene kadar herhangi bir ilerleme bekleyemeyiz.” “Yönetmeliğin
yayınlanması ile beraber hiçbir zaman anlam veremediğimiz bir problem ile yine
karşı karşıyayız” diyen Erkeskin şöyle devam etti: “Bu alanda faaliyet
gösterecek firmalardan beklenen ve nasıl belirlendiği, ne amaca hizmet ettiği
anlaşılamayan belge ücretleri. Her ne kadar mali yeterlilik kriteri çalıştırılıyor
gibi olsa da bir firmanın mali yeterliliğini ilgili bakanlığa ödediği belge
parası ile ölçmek kabul edilecek bir standart olamaz. Hatta belirlenen
bedellerin daha önce başka taşıma tipleri için belirlenen bedellerle de hiçbir
uyumu yok.. Bu noktada ciddi bir paradigma değişikliğine ihtiyaç var. Diğer
taraftan yük treni işletmelerinin vagon üzerinde yazılı kapasitesine göre en az
bin 500 ton yük taşıma kapasiteli vagonlar ile en az iki adet ana hat lokomotif
öz mal veya kiralık olarak sahip olduğunu belgelemesi gerekiyor. Bu oldukça
yüksek bir standart olup bu konuda bilgi ve kapasite sahibi orta ölçekli firmaları
sektör dışında bırakacak.”
Yolcu
taşımak için en az 6 vagon 2 lokomotif
Yönetmeliğe
göre ülke sınırları içinde demiryolu altyapı işletmecisi ve demiryolu tren
işletmecileri ile demiryolu taşımacılığı alanında organizatör, acente,
komisyoncu, gar veya istasyon işletmecisi faaliyetlerinde bulunacaklar
bakanlıktan yetki belgesi alacak. Yetki belgeleri işe göre değişecek.
►
DA Yetki Belgesi: Yurt içinde demiryolu altyapı işletmeciliği yapacaklar
alacak.
►
DB1 Yetki Belgesi: Ulusal demiryolu ağı üzerinde yolcu taşımacılığı yapacaklar
alacak.
►
DB2 Yetki Belgesi: Ulusal ağ üzerinde yük taşımacılığı yapacaklar alacak.
►
DC Yetki Belgesi: Demiryolu altyapı işletmecisi yönetimi dışında kalan yerlerde
gar/istasyon işletmeciliği yapacak şirketlere verilecek.
►
DD Yetki Belgesi: Ticari amaçla demiryolunda yük taşımacılığı alanında taşıma
işleri organizatörlüğü yapacak şirketler alacak.
►
DE Yetki Belgesi: Acente hizmeti verecekler bu belgeyi almak zorunda.
Komisyonculuk yapacaklar DF yetki belgesi alarak çalışacaklar. Faaliyet
gösterecek şirketler bakanlıktan emniyet yetkilendirme belgesi de alacaklar.
Demiryolunda iş yapacak şirketler sadece tescili olan demiryolu araçlarıyla
çalışacaklar. Yetki belgelerinin süresini ve yenileme koşullarını Bakanlık
belirleyecek. Yolcu treni işletmecisi yetki belgesi (DB1) alanlar en az 6 adet
yolcu vagonu ve bu diziyi çekebilecek 2 adet lokomotif veya 2 adet tren seti öz
mal veya kiralık olarak sahip olacaklar. Yük treni işletmecisi yetki belgesi
(DB2) alanlar ise en az 1500 ton yük taşıma kapasiteli vagonlar ile en az 2
adet ana hat lokomotif öz mal veya kiralık olarak sahip olacaklar. Gar veya
istasyon işletmecisi yetki belgesi için en az 1 milyon TL, organizatör yetki
belgesi için en az 500 bin TL, acentelik ve komisyonculuk için en az 150 bin TL
sermayeli şirket gerekecek. Yetki belgelerinde mesleki ve mali yeterlilik şartı
aranacak. Yetki belgelerinin süresi 10 yıl olacak. Bu belgeler
devredilemeyecek. Yönetmeliğe aykırı hususların tespiti halinde her bir kusur
için 5 bin TL idari para cezası verilecek.
Arkas
lokomotif de alacak
Yönetmeliğin
yatırımların önünü açacağını kaydeden Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkan
Yardımcısı ve Lojistik Hizmetleri Grup Başkanı Diane Arcas da “Demiryolu
taşımacılığı şirketimiz Ar-Gü, ağustos ayında vagon işletmecisi bir şirket
olarak Türkiye’de ilk defa ECM (Bakımdan sorumlu kuruluş) belgesini alan şirket
oldu. EYS (Emniyet Yönetim Sistemi) sertifi kası ile ilgili çalışmalar sürüyor.
Filomuzdaki 706 vagonla 35 bin ton taşıma kapasitesimiz var. Dolayısıyla
kapasite ile ilgili gerekliliği halihazırda fazlasıyla yerine getiriyoruz.
Ancak beklediğimiz lokomotif yatırımına geçebilmek için TCDD altyapı kullanım
ücreti, enerji kullanım bedellerinin belirlenmesini bekliyoruz” diye konuştu.
Kaynak:
dunya.com